Magkatarr, smärtpåverkad medicin hjälper inte

maln

Trådstartare
Min staffetik på 2 år fick diagnosen akut gastrit för två månader sedan. Det tog ett tag innan vi förstod var det var, det började med att hon var slöare än vanlig. (Detta började två månader efter kastrering). Innan gastroskopin tog flertalet blodprover och är även kollad för addison sjukdom. Hon sattes in på andapsin och pepcid samt Rc hyperallergenic (Hon har ätit standart mild innan och får klåda av en del foder därav kom vi överrens om att detta var bättre än tex I/D).
Hon fick antibiotika i två omgångar då hon även fick tonsillit.
Hon slutade även att dricka , då togs ett urinprov som visade bakterier. Hon behandlades för detta men blev fortfarande inte bra. Då togs ett avföringsprov som visade på cambolybacterbakterier som även detta behandlats. Vi har utöver detta provat kortison( vilken fick magen att balla ur). I helgen provade vi även smärtstillande (bupaq) vilket gjorde henne extremt dålig i magen samt även orolig och gnällig, Nu är vi tillbaka på ruta ett och hon äter nu enbart andapsin och pepcid igen. Vet vill nu att vi även ska prova att gå tillbaka på de gamla fodret och se vad som händer. Hon har även börjat klia sig en del, fastän hon bara ätit allergifoder:(.
Hon har hela tiden (förutom i helgen) varit bra i magen, men är trött, har tydliga buksmärtor,smackar/gäspar samt dricker ingenting alls självmant.
Vi ska nu byta veterinär då den gamla ska på semester så jag hoppas att hon har några nya ideer då detta pågått i över 3 månader.

Någon som har varit med om nått liknande? Där medicinen inte hjälper samt att hunden har tydliga buksmärtor.
 
Jag hade en tik som blev svårt sjuk i njurbäckeninflammation som inte gav med sig av olika sorters antibiotika. Under perioden hon var sjuk fick hon tonsillit, magproblem, mycket smärta, feber etc.
Jag skulle alltså tagit hjälp av en annan veterinär och velat kolla efter en primär orsak.
 
Jag tror inte det, ska höra med vet när hon ringer i veckan. Är det inget man ser på en gastroskopi?
Nej, dock kan man se pankreas på ultraljud, men inte säkert man ser att den är påverkad. Går att ta ett blodprov för att kolla.
På en gastroskopi ser man matstrupe och hela vägen ner i magsäcken. På en koloskopi går man från ändtarmen och upp mot tunntarmen. Så man ser inga andra organ än insida på mag-tarmkanalen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 515
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 666
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp