Har jag förblindat min valp med schampo?

Whoever

Trådstartare
Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina djur blir sjuka. Så jag måste orosfråga på buke.

Våran valp fick hotspots som jag behandlade hemma och dom försvann i typ en dag för att sen evakuera till resten av kroppen, förutom i armhålorna där det började. Han började klia som sjutton och jag följde allmänna rekommendationer för klåda och sen fick han ögoninflammation och då började jag (försiktigt)tvätta även huvudet och ge ögondroppar. Så blev han lite bättre ett par dagar. Då sa vi att vi prövar i två veckor och blir han inte bättre så åker vi till veterinären. Sagt och gjort så tog vi våran kliande och kisande valp till veterinären och det togs prover och det konstaterades svamp. Vi fick behandlingsschema som liknade föreskrifterna jag redan följer tillsammans med mild kortison samt mer ögondroppar. Vi fick även Bevecta utskrivet till båda hundarna. Som jag har gett idag.

Iaf. Nu till mina hjärnspöken. Är det jag som orsakat ögoninflammationen? Kan man göra sin hund blind med Klorhexidin-schampo? Om jag nu orsakat ögonskador, går dom att fixa?

Hjelp
 
Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina djur blir sjuka. Så jag måste orosfråga på buke.

Våran valp fick hotspots som jag behandlade hemma och dom försvann i typ en dag för att sen evakuera till resten av kroppen, förutom i armhålorna där det började. Han började klia som sjutton och jag följde allmänna rekommendationer för klåda och sen fick han ögoninflammation och då började jag (försiktigt)tvätta även huvudet och ge ögondroppar. Så blev han lite bättre ett par dagar. Då sa vi att vi prövar i två veckor och blir han inte bättre så åker vi till veterinären. Sagt och gjort så tog vi våran kliande och kisande valp till veterinären och det togs prover och det konstaterades svamp. Vi fick behandlingsschema som liknade föreskrifterna jag redan följer tillsammans med mild kortison samt mer ögondroppar. Vi fick även Bevecta utskrivet till båda hundarna. Som jag har gett idag.

Iaf. Nu till mina hjärnspöken. Är det jag som orsakat ögoninflammationen? Kan man göra sin hund blind med Klorhexidin-schampo? Om jag nu orsakat ögonskador, går dom att fixa?

Hjelp
Jag fattar inte riktigt, tror jag. Han har väl ögoninflammation, inte ögonskador? Och ögoninflammationen uppkom väl innan du började tvätta huvudet? Ögoninflammation kan orsakas av svamp, vilket ju är veterinärens diagnos. Det är väl uppenbart att det är svampen som orsakat inflammationen och inte ditt tvättande, eller? Nu ska man ju egentligen inte vänta två veckor med att uppsöka vård vid ögoninflammation just pga risken för ögonskador, men om veterinären bara uppmanat till fortsatt behandling för inflammationen så misstänker hen ju inte ögonskador.

Angående klorhexidinschampo: man ska inte ha klorhexidin i ögonen, men den här gången verkar det ju ha gått bra. Nästa gång hunden får problem med ögonen så vet du att du ska söka hjälp direkt istället för att behandla hemma. De flesta (alla?) försäkringsbolag har så att man kan videosamtala med veterinär gratis. Det är toppen i de här situationerna!
 
Vad gulliga ni är som svarar! Jag förstår verkligen att det är konstigt skrivet att det blir svårt att förstå!

Veterinären kommer skicka en remiss till dermatolog om han inte blir bra av det vi gör just nu så får vi kolla upp om det skulle kunna vara allergier. Men hon trodde inte det eftersom det "kom över en natt" utan några foderbyten eller nytt godis.

Apropå ögonen så behandlade jag inte direkt ögonen hemma, utan gav ögondroppar i väntan på veterinär-tid. Sen fick vi samma ögondroppar fast annat märke hos veterinären som vi nu fortsätter att behandla med. Så jag har inte kört några snål-huskurer i blindo, så att säga. Hela dethär förloppet från hotspots till veterinärbesök är tre veckor. Så rent tekniskt sett så fick han hjälp med ögonen direkt.

Men det var jättefint att du @Prefatio berättade att dom kan få ögoninflammation av svamp. Det visste jag faktiskt inte. Det känns faktiskt lite bättre nu! Tack
 
Senast ändrad:
Nu är det iaf bestämt att om han inte blivit bättre på tisdag, dvs en vecka efter veterinärbesöket. Så ringer jag och ber dom kolla hans ögon igen.
 
En gång är ingen gång, men får hunden ögoninflammation, öroninflammation, svamp, utslag eller klåda igen skulle jag definitivt fundera på allergi. Även om du inte byter foder. Allergisymtom kommer ofta i skov där hunden mår bättre eller tom är helt symtomfri enligt djurägaren däremellan.
 
Vad gulliga ni är som svarar! Jag förstår verkligen att det är konstigt skrivet att det blir svårt att förstå!

Veterinären kommer skicka en remiss till dermatolog om han inte blir bra av det vi gör just nu så får vi kolla upp om det skulle kunna vara allergier. Men hon trodde inte det eftersom det "kom över en natt" utan några foderbyten eller nytt godis.

Apropå ögonen så behandlade jag inte direkt ögonen hemma, utan gav ögondroppar i väntan på veterinär-tid. Sen fick vi samma ögondroppar fast annat märke hos veterinären som vi nu fortsätter att behandla med. Så jag har inte kört några snål-huskurer i blindo, så att säga. Hela dethär förloppet från hotspots till veterinärbesök är tre veckor. Så rent tekniskt sett så fick han hjälp med ögonen direkt.

Men det var jättefint att du @Prefatio berättade att dom kan få ögoninflammation av svamp. Det visste jag faktiskt inte. Det känns faktiskt lite bättre nu! Tack
Då låter det som att du gjort alla rätt för din hund hittills, toppen! Också bra att få remiss om det inte blir bättre. Som @Nevermind är inne på skulle jag söka hjälp igen om det kommer en gång till, och då hänvisa till journalen för att få en allergiutredning. Men som sagt, en gång är ingen gång. Behandla och avvakta i väntan på resultat. Det kommer bli bra, ska du se! Du verkar vara en ansvarsfull hundägare.
 
Tusen tack allihop! Alltså jag är 40 jordsnurr och har haft djur i hela mitt liv. Men jag klarar inte riktigt när dom blir sjuka. Jag får fan ångest och vet varken ut eller in. Intellektuellt så förstår jag ju att jag inte gjort valpen blind. Men emotionellt så tror jag det absolut värsta. Min sambo hälsar förresten att hunden faktiskt blivit lite bättre men jag har svårt att se det för att jag är så orolig.
 
Nu är det iaf bestämt att om han inte blivit bättre på tisdag, dvs en vecka efter veterinärbesöket. Så ringer jag och ber dom kolla hans ögon igen.
Pro tip är att alltid fråga veterinären hur snabbt man kan förvänta sig en förbättring och när man ska höra av sig om det inte blir bättre. Veterinärer tenderar ofta att glömma den delen som är ganska viktig för djurägare som inte kan.

Kolla om du har gratis veterinärrådgivning via ditt försäkringsbolag. Jag har fria samtal till firstvet och det har sparat mig många veterinärbesök trots att jag är ganska kunnig inom djursjukvård. Då kan man ringa första dagen och rådfråga istället för att vänta en vecka och sen åka in med en sjukare hund.
 
Vet du! Jag kollade upp det via vårt försäkringsbolag när @Praefatio nämnde det här ovanför. Och vi har åxå samtal via firstvet! Att fråga om tillfrisknande känns ju som en självklar sak att ta upp nu när du säger det.
 
Tusen tack allihop! Alltså jag är 40 jordsnurr och har haft djur i hela mitt liv. Men jag klarar inte riktigt när dom blir sjuka. Jag får fan ångest och vet varken ut eller in. Intellektuellt så förstår jag ju att jag inte gjort valpen blind. Men emotionellt så tror jag det absolut värsta. Min sambo hälsar förresten att hunden faktiskt blivit lite bättre men jag har svårt att se det för att jag är så orolig.
Vill bara säga att I feel you. Det verkar även bli värre för varje nytt djur🙄. Lika gammal som dig och haft djur hela livet men när katten sopade till nya valpen så han drog omkull och fick ont i ett ben häromkvällen höll jag på att få en helt orimlig ångestattack 🙈. Tack och lov är buke guld i sammanhanget och kan lugna ner en lite😅.

Lycka till med lilla hund, låter verkligen som du gör alla rätt!
 
Ja. Vad sjutton är det som händer egentligen? Jag svär på att det här är någon form av för-tants stadie.. Jag är liksom uppvuxen i Norrland med en rå-finne till farsa. När blev jag så klemig så att jag inte kan tänka rakt när djuren är sjuka?
 
Ja. Vad sjutton är det som händer egentligen? Jag svär på att det här är någon form av för-tants stadie.. Jag är liksom uppvuxen i Norrland med en rå-finne till farsa. När blev jag så klemig så att jag inte kan tänka rakt när djuren är sjuka?
äh det är åldern :D

Hemma i byn - för många år sen - skaffade en fd grisuppfödare ett par påfåglar, på ålderns höst.
De tenderade att rymma. Barnen tog reda på hur och var man vingklippte för att hindra dem att flyga iväg.

Gör inte det ont? var den ängsliga frågan

Vi talar alltså om en herre som kastrerat smågrisar utan bedövning större delen av sitt liv..... :rofl:
(det var så man gjorde)

(jag själv är snart pensionär och är ohyggligt blödig numera)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
682
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 166
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: A12345N
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp