Hjälp mig klura, tioårig hund som plötsligt inte vill vara ensam?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund har aldrig haft problem med att vara ensam. Han kom som omplacering när han var nästan sju månader och trots stor stress, många dåliga erfarenheter, många rädslor och andra problem blev han snart (med mycket jobb) en väldigt trevlig hund. Jag hade då en äldre hund som var lugnet och tryggheten själv och att ensamträna honom ihop med min gammelman gick som en dans. När äldre hunden dog (min nuvarande var då 1,5 år gammal) gjorde jag ensamhetsträning light och inte heller det var några problem. Han har accepterat när han inte har kunnat följa med (han är alltid pigg på att hänga på men säger jag nej så är det inga problem) och har gått och lagt sig på rygg i min säng och sovit tills jag kommit hem igen.

Han är alltså tio år gammal och nu vill han inte vara ensam. Han är stressad när jag kommer hem om han ändå måste vara ensam och visar tydligt att han bara måste följa med när jag ska åka. Han är bara ensam ett fåtal timmar någon gång (oftast bara en gång) i veckan så det är inte så att han är ensam en hel massa. Det här har pågått ett tag. En dag kan det gå någorlunda bra för att vara riktigt jobbigt vid nästa tillfälle. Jag kan inte säga exakt när det började men senaste veckorna har det förvärrats tydligt och idag var han stressad en lång stund även efter att jag hade kommit hem. Han reagerar också mer på blåst, regn och ljud överlag. De rädslor som finns kvar är för åska och när jag kom hem idag var han som om det hade åskat rejält vilket det inte hade.

Enda förändringen jag kan komma på är att vår sista innekatt dog strax innan jul och att min sambo är mer hemma än han brukar.

Veterinärtid är bokad till nästa torsdag för säkerhets skull.

Han är annars pigg på att hänga med och lika glad och busig som vanligt. Han är en blandras, jack russel/dansksvenskgårdshund.
 
Min jack russel blev likadan som åttaåring, han hade alltid varit stressad (och blev avlivad vid nio pga det) men efter att jag flyttpackade kunde han inte vara ensam längre, trots att han alltid kunnat vara ensam tidigare. Han började också reagera mera på ljud, tex när det blåste i knutarna. Kan han ha reagerat på nåt som du inte tänkt på?
 
Tänker också demens.
Har du provat DAP? Jag märkte visserligen aldrig nån skillnad vad gällde lagottons ljudrädsla av det, men det kanske kan dämpa stressen allmänt hos din hund.
 
Svarar er alla i samma svar.

Demens tror jag inte. Han har stenkoll på vad som ska göras när i stallet t ex. och springer i förväg till de olika grejerna vi ska gå till/göra men bryr sig inte om jag gör på annat sätt än vanligt heller. Han bryr sig aldrig om att jag går ut i stallet när han ser att jag ska rida då han vet att han inte kan följa med utan då går han och lägger sig, oftast i min säng helt lugn. Han bryr sig inte heller om ifall han kommer till nya platser och han hänger som sagt var mer än gärna med och är lika pigg och glad som vanligt. Jag kanske jämför för mycket med min gammelman. Han blev dement sista året men han blev mer att han inte ville följa med, inte åka bil, inte gå på promenad till nya platser utan han ville bara vara hemma, i trädgården och gå de rundor han kände till. På honom var det så tydligt att det var demens. Han blev förvirrad på nya platser och tyckte att det var jättejobbigt om vi gick en annan väg än vanligt.

Det jag vet är att han sörjde katten oerhört. Trots att han fick se och nosa på henne när hon var borta letade han länge och i över tre veckor sprang han till hennes matplats när han själv fick mat i hopp om att hon skulle vara där. Han skrek rakt ut på kvällen samma dag som hon dog och var verkligen så himla ledsen. Han tog det hårdast av oss alla och det var jobbigare att se hans enorma sorg än att hantera min egen.

Jag vet inte om han kan ha reagerat på något annat. Det är kattens död som jag verkligen vet har påverkat honom mycket. I övrigt är han inte stressad alls utan det är enbart i de situationerna som han förstår att jag ska iväg med bilen. Han sover som vanligt, slänger sig gärna mitt på golvet och somnar när det är folk här och han inte orkar gosa längre och han är alltid lika glad och kommer som ett skott varje morgon när han hör att jag börjar klä mig för att gå ut i stallet.

Kan DAP fungera även när det bara är vid vissa tillfällen?
 
Eftersom det är i hemmet han blir stressad av att vara själv nu så skulle jag satsat på DAP i elluttaget i just hemmet hellre än halsband tex. Det skadar åtminstone inte att prova.
 
Ja :cry: Hur löser man det? Han gillar stallkatterna men även om han gosar endel särskilt med den ena så blir det inte samma sak. Vi har inte tänkt skaffa fler innekatter heller.

God fråga :( Jag vet faktiskt inte men börja med att testa DAP. Det finns ingen möjlighet att hitta dagmatte de gånger han behöver vara själv?
 
God fråga :( Jag vet faktiskt inte men börja med att testa DAP. Det finns ingen möjlighet att hitta dagmatte de gånger han behöver vara själv?

Ja jag har beställt det redan.

Dagmatte hade förmodligen stressat honom mer. Det hjälper liksom inte ens att sambon är hemma, han är stressad när jag kommer hem ändå och då älskar han verkligen sambon men det är mig han vill vara med. Kanske att det beror på att sambon inte kan läsa honom (sambon är ingen djurmänniska alls och ser inte hans stress nu heller) men han har aldrig varit dum mot honom eller så och hunden väljer ofta att gå och lägga sig hos min sambo och är överlycklig när han kommer hem. Det har aldrig hjälpt att någon annan har varit hemma med honom de gånger jag har varit iväg längre tid utan det är bara jag som duger. Han beter sig som om han har varit ensam hela tiden i vilket fall. Det som har fungerat bäst när jag har varit iväg längre tid är att någon kommer och låter honom gå ut och kissa och sedan åker igen när han är klar. Kanske endel av hans osäkerhet och att det var hos mig han fann tryggheten när han väl landade här. Det har ju fungerat hittills just för att jag är hemma mestadels. Han hade aldrig klarat ett "vanligt" hundliv där jag var iväg 8-9 timmar/dag och han skulle vara på hunddagis eller ha dagmatte och det är helt okej. Här får man vara som man är men han ska ju inte behöva må dåligt.
Det handlar om 1-3 timmar medans jag handlar en vanlig vecka så det är inte lång tid heller. Det hör inte till vanligheterna att han är ensam mer (när jag åker iväg med bil alltså) och när jag rider bryr han sig inte alls. Jag ska såklart försöka ta med honom så mycket som går men ibland gör ju väder och temperatur att det inte är så lämpligt och jag oroar mig för hur han egentligen mår när han beter sig som han gör.

Jag trodde faktiskt inte att katterna betydde så mycket för honom. När de två andra katterna dog letade han väl någon dag men nu blev reaktionen väldigt stark när den sista dog. När min gammelman dog accepterade han det rakt av. Han blev vuxen över en natt och det var aldrig några problem.
 
Jag tänker på hörselförändringar, vilket kan skapa ljudkänslighet.

Ja det har också slagit mig. De kan ju höra annorlunda även om de inte hör sämre så att det märks i vardagen. Jag vet ju själv att min hörselskada förändrar ljud och att ljud som jag inte ens hör kan göra ont. Kan man kolla det på hund och är det isåfall någon vits att göra det?
 
Nu när sista innekatten dog så blev han ju helt ensam hemma. Tidigare hade ju i alla fall katten som sällskap. Det kan ju vara det.

Ja. I vilket fall tror jag att det har stor del i det. Frågan är, vad gör man då? Sorgen lär ju isåfall ha gått över till depression? Det är trots allt drygt tre månader sedan hon dog. Antidepressiva till hund?
 
Ja det har också slagit mig. De kan ju höra annorlunda även om de inte hör sämre så att det märks i vardagen. Jag vet ju själv att min hörselskada förändrar ljud och att ljud som jag inte ens hör kan göra ont. Kan man kolla det på hund och är det isåfall någon vits att göra det?
Tror det är svårt att kolla tyvärr, utan det finns nog bara tester för att se om hunden är hörande eller döv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 457
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 410
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 421
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp