Bukefalos 28 år!

Hjälp mig med sadeltips!

Solvira

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att byta sadel. Ska lämna in min Hubertus som jag köpte för tre år sen, då jag är helt säker på att bommen måste blivit sned. Man skjuts så snett i sadeln att man får ont! Skickade upp Dravena i den igår också och hon tyckte det var fruktansvärt obekvämt. Så den lägger jag inte på hästen nåt mer.

Så nu ställs jag med några frågor. Jag har 5 år garanti på bommen, men jag känner inte för en ny Hubertus då jag dels bad dem om en hoppsadel och de kom med en allroundsadel (jag visste inget om skillnaden på dessa sadlar -04 och trodde ju att det var hoppmodelleb de hade med sig ut, men det var det inte) som dessutom kostade mer än vad Hubertus hoppmodell gör. Orkade inte tjaffsa om det då, eftersom sadeln var skön att rida i och det var det viktigaste.
Den ligger inte optimalt på min häst heller. Den är något vid, men den mindre bomvidden är för smal. Jag har haft två sadelutprovare, varav den ena inte tjänade ett dugg på att ge mig en utvärdering av sadeln, och de har båda sagt att ja, den ligger inte 100% men den ligger såpass bra att han inte får ont i ryggen av den, och såpass bra som en sadel som inte är måtbeställd kan. Den andra sadelmakaren kollade på sadeln när jag haft den i drygt två år och tyckte att hans rygg såg så himla fin ut att det inte var någon idé att byta sadel, rygg i bättre "skick" kunde man inte få på en häst.

Så, jag vill alltså inte ha kvar min Hubertus. De får åtminstone byta bommen, eller så vill jag ha pengarna tillbaka (men det misstänker jag att jag inte kommer kunna få?). Så ifall de byter bommen så säljer jag sadeln. Kollar nu runt lite på begagnade hoppsadlar, för den här gången ska jag ha en hoppsadel och inte en sketen allroundsadel som inte främjar nån sits alls. :p

Vilka tror ni skulle kunna passa på den här ryggen? (Dålig bild, ska ut senare idag och ta en ny bild)
skritt.jpg


En till dålig bild:
uppstalld3.jpg


Tror ni han skulle kunna ha en sån här? Vilken typ av hästar passar dem? För då skulle jag kunna köpa en ny och ändra bommen om han fettar på sig. (:angel: )

Wintec 500 Close Contact
14170_M.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Jag bara älskar stübben!:love: Har två ponnyer och har stübben på båda. den ena har rundrygg men kraftig manke och den andre har också rund rygg men mindre manke, stübben passar prefekt på båda. Jag har dressyrsadeln tristan på båda och är jätte nöjd. Prova!:bump:
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Du har väl en edinburgh dressyr eller hur?
Isf borde det vara stor chans att han kan ha en wintec.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Japp, det är en Edingburgh dressyr jag har och den ligger ju bra på honom. :) Du anar inte va glad jag blev av att höra det där. :D Då blir det nog en Wintec, hoppsadeln gör inget att det inte är läder, för den använder jag ändå inte särskilt ofta. :p Bara bra att slippa smörja så mycket då. :D
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Hittade en beg. Bates Caprilli nu, tror ni den skulle passa honom också? Wiuntec och Bates kommer väl från samma tillverkare, eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Kommer inte ihåg vad du hade för bomvidd på din Edinburgh, men det var bom 3 va? Eller var det t.o.m bom 4?
Hursomhelst, det där med utbytbara koppjärn är inte så bra som det låter - desto bredare bom du sätter i desto mer böjd blir sadeln. Så om den passar i en viss bom så räkna inte med att den passar i en bredare/smalare bom. De bilderna jag har sett på din Edinburgh tycker jag inte den ligger optimalt, och när han arbetar ser han ut att få en rätt så rak rygg. Prova märken som Albion, Lemetex Stylist, Stubben Edelweiss NT Deluxe (möjligt att Siegfried CS passar med kilbossa, men det är svårt att hitta begagnat, och jag antar att du inte vill lägga 12 000 på en ny...), Amerigo, Jeremy Rudge, Crown.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Det är en bom 3 på den.
Han har ganska rak rygg när han jobbar, ja.
Jag tänker inte lägga ut några stora summor alls på den här sadeln, dels för att jag bara får 2000-3000 i månaden och för att den inte kommer användas så himla mycket. Men samtidigt så är jag sån perfektionist så jag vill inte ha en sadel som blivit "dåligt" behandlad innan jag köper den. :angel: ;) Hur mycket ligger dessa sadlar på i beg. pris? Kan väl mest punga ut 5-6000.
Hjälp med vilka bomvidder som ungefär motsavarar Edinburghens 3 vore snällt också. :bow:
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Om du vill ha en billig sadel som passar häst med rak rygg i arbete kan du ju kika på t ex Santa Cruz och Globus. De är inte så dyra nya och går att hitta till bra priser på begagnatmarknaden.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

De märken jag räknade upp borde finnas i din prisklass.
Är han såpass smal också så borde det verkligen inte vara några problem.
Bom 3 motsvarar (på ett ungefär, tänk på att du kan fylla på/ta ut stoppning ifall den inte är helt perfekt, iom att det är beg sadlar vi talar om är det lite svårare att säga exakt):
Albion M
Crown 31
Lemetex/Stubben 32
Amerigo +2-3
JR M
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Om jag skulle titta på Globus och Jacsons Santa Csuz, vilka bomvidder ska jag kolla efter då?

DK> Har kollat runt på internet och tyvärr ligger de som finns i min storlek på alldeles för mycket. Ska fortsätta hålla utkik, men tror du att även Globus och Santa Cruz skulle kunna passa honom? Det vore jättebra, för av dem finns det lite fler i min prisklass.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Jag vet inte hur deras bomvidder är jämfört med Wellington. Om jag jämför med min häst och vad han behöver i Stübben och Prestige så kanske det kan vara till hjälp ändå. Det är ju märken som många har provat. I Stübben behöver han 33,5" och i Prestige 36-37".

Globus är OK i vidd i deras 34". Santa Cruz (dvs Jacson) är smala i bommarna. Jag sålde nyligen en wide. Den hade han vuxit ur och behöver alltså xwide-xxwide i Santa Cruz nu.

Vad som är smal, normal och vid bom är så olika beroende på vilket märke man tittar på och vilka referensramar man själv har.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Jag tror att Globus och Jacson blir lite för raka faktiskt. De märken jag nämde är aningens mer böjda i bommen och jag får en känsla av de kan passa bättre.

Det kan ta tid innan rätt sadel dyker upp. Bara för att det inte finns några i rätt storlek/prisklass just nu betyder inte att det inte kommer upp om 1 vecka eller om 1 månad. Det är bättre att avvakta.
Annars åk till lite butiker och kolla! Här i södra delen av landet finns en skitbra affär, Flädie Hästsport, och de hade massor med beg sadlar när jag var där sist. bl.a. Crown, Albion, Lemetex som säkerligen kan passa. Kommer inte ihåg sits/bomstl men det är bara att ringa dit isf.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Ja, några butiker här i stan finns det i alla fall inte. :( Visst, men prova skadar ju ändå inte så man kan lika gärna ta sig ann allt som kan tänkas passa, då är det också lättare att hitta rätt sadel. ;)
Är du säker på det? Fick tips om Globus av en kompis när jag skulle köpa dressyrsadel förut, hon trodde de skulle passa väldigt bra på min häst som hade liknande rygg som hennes som hon hade Globus på.
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Zaldi då, vad passar de för ryggar? Känner en som har en i min storlek till salu nämligen. :)
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Jag har kollat runt lite på internet nu och upptäckt att man kan köpa en helt ny Albion k2 hopp från England för drygt 6.900 (alltså, beställa den som jag vill ha den). Är det värt att satsa på tro?
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Var har du hittat den sidan? Tipsa mig gärna! :D

Få tag på en Albion i den modell och bomvidd du hade tänkt dig (alltså en nyare modell) och prova, och beställ sen om den passar...
Zaldis hoppsadlar ar rundbossorallihop och är svängda i bommen.
Tror inte Globus kommer passa, men det skadar ju inte att prova! Känner du någon i närheten som har en har du ju inget att förlora på att prova en!
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Ojdå, jag läste fel. :o Glöm det. :p

Ja, vi får se. Har mailat på en JR nu, finns i Stockholm och det är ju inte så långt. :) Håll tummarna för att det kan vara nåt för mig. :D
 
Sv: Hjälp mig med sadeltips!

Men va dum jag är, jag skulle ju kunna kolla på Edinburgh hoppsadlar också. :p Så långt hade jag inte ens tänkt. :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Fiorano
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 171
Senast: Oknytt
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 672
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 343
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp