Hjälp mig någon!

P

pm

Jag ska börja jobba som hästskötare efter skolan där jag sommarjobbade förut.

Det är så att det är ett "svart jobb" och det vill inte jag, ifall det händer något, men samtidigt jobbar jag vitt får jag knappt pengar att köpa spagetti för eftersom man ska betala den :devil:-vla skatten :smirk:

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju inte att de ska gå åt pipsvängen om det händer något.
 
Ja det tycker jag oxå, men jag älskar stället, hon å hennes hästar, det ger otroligt mkt att jobba hos henne.

De e de att jobbar jag vitt får jag ut typ 2.000:- i månaden som ska räcka att betala bensin, hyra å köpa mat o.s.v för!
 
hur är stället? hur är hästarna? vad får du göra?
visst klart det vore bäst att jobba vitt men om jag ska va ärlig så skulle jag ta jobbet även om det var svart.
 
Det är ett mindre privatstall, 8 boxplatser, allting är perfekt.
Hästarna är hennes som är hopphästar som tävlas i nationella klasser, sen vissa inackorderingar.

Det jag får göra e sköta fodringarna, hennes hästar, rida, följa med på tävlingar, sköta stallet, ja de vanliga man gör som hästskötare, och absolut inget "slavarbete".

Arbetstiden är 7-17, kan ju bli övertid om det t.ex ska va tävling å hästarna ska göras iordning. Jag jobbade i sommras när stallet var fullt ca 7/h om dagen.
 
kan tillägga att jag tjänade 5.500 på 6 veckor å då bodde jag där. Jag kommer inte å bo där när jag börjar jobba utan ca 6 km därifrån
 
Den där :devil:-vla skatten är till för att du ska kunna få nyttja sjukvård, lokaltrafik, div bidrag om du behöver mm. Som skattebetalare gillar jag inte att betala för att andra ska få utnyttja de sakerna.

Om du börjar jobba där och det händer dig ngt är du inte försäkrad, dessutom missar du pensionspoäng på att jobba svart.
 
Jo jag vet, jag vill inte jobba svart p.g.a det, men skatten är ju så otroligt hög, jag kommer ju inte få nått å leva för i månaden å min pojk kommer få betala bra mkt mer åt oss än vad jag gör, eftersom han kommer tjäna runt 12 efter skatt å sen mer när han blivit bättre maskinförare.
 
Att det aldrig händer något med lönerna när det gäller ridhästar tror jag beror mkt på att det alltid finns tjejer som ställe upp o jobbar svart.

Hos travtränare tex är det mest vita jobb.
 
Att det alltid har varit så att jobb med ridhästar har varit svartjobb....Eller rättare sagt, att lönen varit så låg att det inte går att leva på en sådan lön.
 
Men är de verkligen värt de att jobba heltid o få ut 2000 efter skatt o dessuton inte får något boende för du skulle väl bo 6 km därifrån?
 
Men du kan väl inte mena att det blir 2000:- efter skatt på ett heltidsjobb ?? Det var det sämsta jag hört. enligt Kommunalarbetareförbundet ligger begynnelselönen för en 18 årig hästskötare på ca 13900:-...kanske lite mindre utan utbildning. Vad skulle din grundlön vara på *vitt* jobb ?? Och hur mycket skatt betalar du egentligen ?? Mitt råd är att INTE arbeta där utan skälig lön. Ta kontakt med Kommunal och hör om dom tycker detta vara rimligt...skulle inte tro att dom tycker det.
 
Det finns boende där, men jag ska flytta till en 2a med min pojkvän när skolan slutar. Å då komemr vi bo ca 6 km där ifrån.
 
jo om jag jobbar vitt blir de ju så, man tar väl bort 50%?

Om jag jobbar vitt vet jag inte, men som jag skrev tidigare fick jag 5.500:- på 6 veckor och då bodde jag där.

Hur tar jag lättast kontakt med kommunen? Jobbet å bostaden tillhör samma tror jag.

Jag vill verkligen jobba där, men de är inge tkul å få ut sån dålig lön.

Efter skolan kommer jag ju ha (3 års gymnasie - Hästhållning) Hästskötarexamen, tappskokompitens och gått ULK 1-3
 
Du betalar lite drygt 30% i skatt, inte 50... Har du den utbildningen ska du definitivt inte ställa
upp på nåt dåligt betalt svartjobb. Även om stallägaren är gullig och snäll så måste du tänka på DIG SJÄLV -
du kan säkert få ett vitt jobb där du har ut minst 7 500 kr/mån (hm... snabb huvudräkning...)
 
jag får 3500kr i månaden för att jobba från kl 09:00-12:30 och jag släpper ut hästarna,fodrar,lägger upp all hö,mockar,fyller på vatten,lägger upp lunch kraftfodret, och sopar stallgången.jag är inte utbildad. dom har 9hästar.
 
Ja jag ska prata med henne sen när det närmar sig. Jag är så feg bara när det gäller å prata jobb.

Men för å överleva måste jag ju ha pengar tyvärr!

Tänte du på 7.500:- efter skatt?
 
Om boende och mat ingår i jobbet så blir ju lönen mindre...Ring till kommunal som är facket för hästskötare. Sedan tycker jag att du ska ta en diskussion med din blivande arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 083
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 656
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp