Hjälp mig någon!

Och inte är det så himla gulligt och snällt att erbjuda svartjobb - bara snålt! Slippa betala skatt och arbetsgivaravgifter och ansvaret om svartjobbaren blir skadad. För att inte tala om vilken dålig förhandlingsposition man hamnar i som svartjobbare, varken fack eller någon som helst ombudsman kan man få hjälp av om det skulle behövas.
 
Så enkelt är det inte, förutom skatt på pengarna så måste arbetgivaren betala arbetsgivaravgift. Ska du få ut 2000 efter skatt så kostar det arbetsgivaren det dubbla om inte trippla.

Pengarna går till försäkringar och för att bekosta allt som är viktigt för sammhället tex sjukvård, skolor, vägar arbetslöshetsunderstöd etc.
 
Nä, inte Kommunen utan Svenska Kommunalarbetareförbundet...fackförbundet alltså. Det är dom som har hand om djur/natur osv...Förut var det Lantarbetareförbundet, men dom slogs i hop med Kommunal och sedan dess tillhör alla som jobbar inom jordbruk inkls hästdelen Kommunal. Ring och fråga dom åtminstone. Här hittar du din region...

http://www.kommunal.se/index.cfm?id=724&lid=1
 
Det jag får göra e sköta fodringarna, hennes hästar, rida, följa med på tävlingar, sköta stallet, ja de vanliga man gör som hästskötare, och absolut inget "slavarbete".

Tja, skulle det hända en olycka medans du t.ex. rider nån av hennes hästar och du blir skadad så har du inget skydd alls. Även om hennes hästar är välutbildade och duktiga och du är en duktig ryttare så kan olyckor alltid hända, det räcker med att man har lite otur. Tänk om du skulle få en allvarlig skada och t.ex. inte kunna jobba mer. Då är du hänvisad till miniminivå i sjukförsäkringen och det kanske ligger runt 5000-6000 kronor per månad resten av livet.

Det är ju inte något någon önskar någonannan, försöker bara visa på konsekvenserna det i allra värsta fall kan få om du svartjobbar, men du väljer själv givetvis, vill bara få dig att tänka till lite.
 
Det är därför jag inte vill jobba svart, de kan ju hända vad som helst, blir nockad, avkastad, sparkad, listan kan bli lång.
 
En annann sak att tänka på är att om man jobbar svart, kan du aldrig sen säga att du har arbetat där! Om du nu tänker på att du vill ha arbetserfarenhet typ i framtiden. När du ska söka ett annat jobb.......
 
När jag jobbade där förut såg jag till att få ett intyg om att jag jobbat där.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: MissFideli
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 588
Senast: Kraxa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp