Bukefalos 28 år!

Hjälp mig! Stress vid dörren

squarepants

Trådstartare
Mitt problem: Jag har omedvetet skapat ett MONSTER vid ytterdörren :(

Tills för ungefär 1,5 år sedan fick dom springa ut som dom ville när vi öppnade dörren, sedan insåg vi att Nja, det var ju inte så bra, och började införa regeln att dom skulle sitta still i rummet utanför hallen och inte springa ut för än dom fick kommando (Sitt namn). Funkar väldigt bra, alla hundar sitter och väntar (Om än på helspänn) och ingen går före kommando. MEN, Devil.. Han SKRIKER! Han sitter still, men skakar och SKRIKER. Han började så smått med att pipa efter sommaren (Då fick dom springa ut och in som dom ville, dörren alltid öppen), men han fick aldrig gå så länge han ljudade. Samma visa varje dag, han pep en stund, blev tyst och fick gå ut. Men det blir bara värre och värre.

Jag kom på den smarta ideén att jag skulle gå till hallen x antal gånger och göra hela proceduren, klä på mig ytterkläder etc och sedan ta av mig igen. Det blev värre, stressen ökade.

Jag slutade med det och gick tillbaka till att bara vänta ut honom. Men han är värre än någonsin. Jag testar att koppla honom och gå med honom i koppel ut, sedan släppa honom på gården. Hjälper inte.

Vad jag än gör blir det bara värre, han stressar mer och mer vid dörren och skriker.

Han är i det stora hela en hund som tycker ALLT som händer är SVINROLIGT. Precis ALLT.

Hjälp mig :(
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Har du testat att lära in ett "tyst" kommando? Blandrastik skrev så fint hur hen tränar detta: Näve med kyckling framför hund, dra upp den i skall/pip och sen öppnas näven så fort hunden är tyst.

Annars kanske jääättelugnt beteende vid dörren, alltid, och inte göra det så spännande att gå in och ut, men du har ju testat det litegranna.

Hoppas du hittar en lösning!
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Är han HELT lugn då innan du släpper ut honom?

Jag hade liknande problem men de problemen kom direkt med hunden som var en omplacering. Att överhuvudtaget slippa sitta i hundgård och få komma ut var ju toppen och sedan roliga promenader på det! I mitt fall så hässjade hunden och vevade med huvudet så mycket att jag inte fick på halvstrypet! Jag gäspade då ljudligt, vände ryggen till, blinkade sömningt och väntade. Till slut lade sig hunden ner och stängde munnen. Han lärde sig dock fort och kunde sedan stå upp med huvudet still men hässjade lite fortfarande. Då väntade jag osv. Idag är han glad och förväntansfull men på nivå 1 liksom istället för 5. Du får kanske försöka hitta en balans där det inte tar FÖR lång tid så hunden går upp ännu mer i varv och ändå lär sig vad som krävs. Kan du inte sluta be hunden sitta och vänta ut att han bjuder på ngt själv som lugnar honom?

Får de andra hundarna gå ut före honom? Isåfall gör som så att INGEN får gå ut förrän ALLA är lugna. Min ena hund tål absolut INTE att få vara sist då kan inget lugna honom!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Nja, alltså.. Helt lugn är han inte. Men han sitter still, skakar inte, ljudar inte och kollar mig i ögonen. Men han exploderar så fort han får gå ut. Tyvärr är den del av problemet att vi inte alltid har tid att vänta ut honom (Dom) fullständigt, utan vi får nöja oss med att han sitter still och är tyst.

Att låta honom göra rätt själv är en bra tanke! Oftast Sätter sig alla fyra självmant i andra rummet (Men han skriker), men där dom inte gör det - ska vi vänta ut alla, eller bara honom? Dom gamla stressar aldrig upp sig, utan det är han och brorsan. Men brorsan lugnar sig oftast snabbare om man säger till honom att sitta ner.

Vi varierar alltid ordningen, men om han inte är lugn får ingen gå ut. Och han blir inte värre om han är tyst och någon annan får gå ut, då stressar han inte upp sig mer.

Tilläggas bör kanske att vi bor på gård, och dom får gå ut själva på gården. Dock har vi dragit ner på antalet gånger dom får gå ut, och nu får dom inte ALLTID gå med ut som förut. Utan nu går jag själv ut till pannan, brevlådan etc för att jag hoppades att det skulle minska stressen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Forsok vanta ut honom tills han lagger sig och slappnar av ... DA slapper du ut allihop.
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Jag tror du får prova dig fram. Vi har ju inte haft exakt samma problem och ingen hund är den andra lik MEN jag vet att en flock hundar påverkar varandra. Så därför tänkte jag du kanske kan få hjälp av dem på ngt vis? Om min hund stressade upp sig direkt vi gick ut skulle jag gå in igen med hunden och göra om.....gäller att orka/hinna förstås...så koppel på är ju bra om du testar det.
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Detta påminner om lugn-innan-maten-projektet min sambo inledde i höstas. Eftersom hundarna stressade upp sig lite innan mat så tänkte han att de skulle bli lugnare om de fick lära sig att när de slappnar av blir det mat... Well, den äldsta tyckte väl till slut att det var okej, men den lilla blev ett monster!

Projektet fick avbrytas och nu är det lugn i stugan igen. Förenkla för Devil och bara sätt honom snabbt vid dörren innan han går ut kanske?
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Ja, tror du det? Jag har funderat på det. Och ibland när jag inte orkar lyssna på honom när vi ska gå ut och träna släpper jag helt sonika ut honom i trädgården medan jag klär på mig. Och väl ute kanske han går och kissar på ett träd eller springer runt en stund innan han lugnar ner sig och letar reda på en pinne. När jag kommer ut har han oftast hunnit hitta en pinne och ligger och tuggar på den. När jag kommer ut blir han såklart glad, men ute kan jag hantera honom och där får han gärna vara laddad inför träning (För han är aldrig för hysterisk när man ska träna).

Kan det vara det bästa för honom (Och MIG framför allt, jag orkar inte lyssna på ett brandlarm varje gång vi ska ut)? Kanske är det bäst att bara sopa problemet under mattan? Och ta tag i stressen på andra sätt, med tydliga ramar inom dom områden jag faktiskt kan hantera honom.

För ärligt talat, när han är som värst så är det väldigt nära han jag... Typ.. Slår honom i huvudet med ett skohorn. Och hur mycket bättre blir han av att jag blir frustrerad också.....
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Funderade en aning på det med. Eftersom du har trädgård kan du ju göra så :) Jag hade ju inget val, släpper jag ut hunden i svalen och den hundrädda grannen kliver ut samtidigt...
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Har du tränat hunden med klicker nån gång så att han vet vad det går ut på? I så fall skulle du kunna klicka o belöna när han sitter tyst och tittar på dig. Första gångerna när han varit tyst i ½ sekund och sen utöka tiden efterhand.
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Det blir kanske en ond spiral i det där, matte blir frustrerad vilket gör Devil mer stressad and it goes on. Jag tror med på att bara kontrollera det snabbt, sätt honom, kräv den lydnaden och sen släpp ut honom.

Ibland tycker jag att när de varvar och stressar upp sådär så får de svårt att se vad vi belönade. Det blir nästan en kedja, där stress är starten och sen går den iväg alldeles för högt, lugnar sig lite och får sen gå ut. Hinner de inte sortera så känns det ibland som även stressbetendet ingår i det som belönas.

Jag hade nog gjort som så, satt ner honom vid dörren, gett honom en godis och sen släppt ut honom, låtit han rusa av sig ute och varva ner (nu när den möjligheten finns). Ökat tiden när du satt ner honom successivt och undvik frustrationen ;)
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Bara en tanke och jag har ingen aning om det skulle kunna fungera, men... Om du gör som du och någon annan sa, snabbt sitt, släpp ut och låt honom lugna ner sig, kalla in honom inomhus igen och träna utproceduren utan överskottsenergin och stressen? Skulle ju bli träning i en lugnare situation iaf, men det det kanske inte funkar ändå... Oavsett hoppas jag att det löser sig för er, få grejer som är så stressande som en ljudande hund...
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Min hund var precis likadan förut. Jag testade också som du, vänta ut henne. Stod i som mest 1½ timma (jag är envis, har jag påbörjat någonting avslutas det inte förrän det gått som jag tänkt)

Efter ett tag började jag istället med att pip= hon får gå och lägga sig. Hon får helt enkelt inte ens sitta kvar i hallen. Hade hon redan fått på sig halsband och koppel plockade jag av dessa. När hon går och lägger sig sätter jag mig vid datorn/tv eller något liknande för att visa att ingen promenad är på G. Väntade alltid minst 20 min, men vad jag huvudsakligen gick efter var ifall hunden varvat ner. Sen gjorde jag samma grejj igen. Tills vi tog oss hela vägen ner (bodde i lägenhet) utan ett ljud. Började hon pipa i trappuppgången vände jag direkt upp igen och tog av allt och satte mig vid datorn. Varesig vi var på sista eller första trappsteget.

Det tog inte lång tid innan hon kopplade att pip=ingen promenad.
Hon fick verkligen anstränga sig för att vara tyst, men tyst var hon och är än idag (ca 3 år senare) :D
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Tusen tack alla för bra tips och ideér!

Jag ska fundera lite och återkomma med svar ikväll :)

Men helt klart är det ett faktum att stressad hund + frustrerad matte = ÄNNU mer stressad hund.. Så jag kommer nog börja med att avdramatisera det hela. Sitt, bra, gå ut innan han ens börjat gå upp i varv.

Åh vad lätt det är att vara "efterklok" och märka saker först när dom eskalerat för mycket :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Jag tror att en del hundar går upp i stress om träningen blir allt för operant. När de inte själva kan klura ut vad som ger belöning (att få komma ut genom dörren) så blir de enormt frustrerade. Jag hade ganska lugnt och bestämt förklarat hur du förväntar dig att han ska uppföra sig vid dörren och inte lämnat några som helt utrymmen till tolkningar. Med detta menar jag inte att du behöver "gå på honom" eller använda någon sorts bestraffningar, men att du kanske kan behöva ta fram en lugn och bestämd sida som du använder i andra situationer när ni har olika åsikter men där han faktiskt måste göra som du säger.
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Ja, tror du det? Jag har funderat på det. Och ibland när jag inte orkar lyssna på honom när vi ska gå ut och träna släpper jag helt sonika ut honom i trädgården medan jag klär på mig. Och väl ute kanske han går och kissar på ett träd eller springer runt en stund innan han lugnar ner sig och letar reda på en pinne. När jag kommer ut har han oftast hunnit hitta en pinne och ligger och tuggar på den. När jag kommer ut blir han såklart glad, men ute kan jag hantera honom och där får han gärna vara laddad inför träning (För han är aldrig för hysterisk när man ska träna).

Kan det vara det bästa för honom (Och MIG framför allt, jag orkar inte lyssna på ett brandlarm varje gång vi ska ut)? Kanske är det bäst att bara sopa problemet under mattan? Och ta tag i stressen på andra sätt, med tydliga ramar inom dom områden jag faktiskt kan hantera honom.

För ärligt talat, när han är som värst så är det väldigt nära han jag... Typ.. Slår honom i huvudet med ett skohorn. Och hur mycket bättre blir han av att jag blir frustrerad också.....

Jag tror också mer på att jobba "med" en sådan hund. Kan tänka mig att som det är nu så sitter han som i en "startbox" och allt han tänker på är klara-färdiga-gå principen. Prova att släppa ut honom direkt före alla andra (som kan få sitta kvar om det går bra?).
 
Sv: Hjälp mig! Stress vid dörren

Omvänt lockande kan hjälpa. Dvs enda sättet att få dörren att öppnas är att sitta tyst. Vid minsta pip eller rörelse stängs dörren. Det underlättar om hunden är bekant med principen från andra sammanhang tex när man får matskålen eller tillstånd att hälsa. Funkade för mig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 863
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 725
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp