Hjälp mig välja ras!

maria85

Trådstartare
Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju hur många som helst att välja bland! Jag har tittat runt på nätet och försökt läsa på så mycket som möjligt om raser som intresserar mig, men det känns som att jag fastnar och kanske missar den där rasen som passar mig perfekt egentligen pga att det finns för många att välja bland. Så hjälp mig att spåna fram vilka raser som borde passa mig bäst, så jag vet vilka jag ska kika närmare på!

Det är jag som ska skaffa hund och även om jag har huvudansvaret för den måste den också "godkännas" av min sambo som också kommer att få leva tillsammans med den. Den ska också kunna fungera tillsammans med mina två katter.

Vi bor i lägenhet i utkanten av staden och har båda erfarenhet av hundar sen tidigare men har aldrig haft eget ansvar för en hund. Jag har aldrig varit med och uppfostrat eller tränat en hund, även om vi haft hund i familjen under hela min uppväxt.

Vi vill i första hand ha en kompis att göra roliga saker med, gå på mysiga promenader, åka och bada, träna lite lydnad och agility mm. En rimlig uppskattning är att det blir promenader på ca 1-1,5 timme/dag (eller en något kortare cykeltur) och kanske 15-20 minuter övrig aktivering/dag under vardagarna, lite längre på helgerna. 2-3 ggr/vecka ungefär blir det något lite längre träningspass med agility, lydnad eller vad vi nu än fastnar för (jag har aldrig tränat hund tidigare som sagt och vet inte vad jag tycker är roligast). Jag är dock inte intresserad av tävling i dagsläget, så hunden behöver inte ha kapacitet att bli riktigt bra i någon gren. Det är också viktigt att hunden inte blir totalt knäpp om det några dagar skulle bli lite mindre aktivering.

Önskemål om storlek är ca 35-50 cm, ca 8-20 kg - dvs större än en katt men mindre än en Golden Retriever. Jag vill ha en hund som jag kan "ta under armen" om vi någon gång skulle stöta på ordentliga problem, har rastat en ouppfostrad schäferhane som med lätthet drar omkull mig när vi möter andra hundar och det vill jag inte behöva vara med om med min egen hund (även om planen givetvis är att min hund ska bli mycket väluppfostrad så att jag inte ska behöva lyfta undan den från något ;) ).

Pälsvård är jag inte särskilt intresserad av, kan max tänka mig lite borstning någon gång/vecka. Eller en ras som trimmas någon gång/år, men då ska trimningen vara så pass lätt att jag kan utföra den själv. Ett plus med en korthårig ras som inte släpar in så mycket skräp och om den inte fäller så mycket. Vill heller inte ha en krullig ras.

Temperamentsmässigt vill jag ha en lättmotiverad hund med mycket "will to please" och den får hellre vara lite vek än skarp/dominant. Helst en hund utan vakt eller jakt, men jag kan tänka mig lite av dessa egenskaper om det inte är mer än att jag som inte har så mycket hundvana klarar av att bryta detta.

Ingen hund av raser som ofta måste föda med kejsarsnitt som tex Fransk Bulldog, även om dom är otroligt charmiga! Inte heller någon "dreggelras".


Många krav, jag vet! Jag är också medveten om att det mycket handlar om vilken individ man får. Men alla tips uppskattas otroligt mycket! Vi har givetvis några raser vi funderar på, men vi vill nu få tips på såna som vi kanske missat därför väljer jag att inte nämna dom ännu. Gärna också tips på om det är något vi verkar ha glömt att tänka igenom!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Den första ras jag kom att tänka på var: Cocker Spaniel
Vad tycker du om den rasen rent utseende mässigt ?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

oxo inne på en spaniel! Men cockern tycker jag faller på pälsvårdskravet....

tycker du ska titta på cavalieren! En otroligt go och rolig liten hund att jobba med! Har will to please, är lagom vek, söt, glad, med på allt och väldans lättsam
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

tänkte också direkt på cavalieren, sheltie eller papillon/phaléne
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

pudeln tänkte jag på fram tills jag läste om pälsvården....
jag vet inte om du tycker att det blir för mkt?

min mamma har en dvärgpudel som hon bara klipper ibland,men ej någon leonklippning eller liknande,utan hon klipper han över hela kroppen,bara med en vanlig sax,sen rakar hon i ansiktet med en trimmer.

detta behöver inte göras offta,och i och med att han är kortklippt så blir det ingen direkt päls att borsta heller... det viktiga är att raka i ansiktet,annars så växer håret in i mun och ögon och orsakar inflamation..

men som sagt så tycker jag att pudel låter bra för dig! pudeln är en himla trevlig och rolig ras,jättelätt att lära,lyssnar fint,och är allmänt glad av sig! klarar av att gå lååångt,(mkt längre än vad man tror)
men klagar inte alls på en slödag i soffan heller!

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/llkjkj.jpg

mammas pudel där bakom min vovve!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

JMRPNQNNKPMON8.jpg


Den dansk/svenska gårdshunden :love: helt underbar ras , som är med på ALLT....maxhöjd 39 cm, slät päls...tikarna är lite "mindre tuffa" änn haarna, men det är ju husse o matte som gör hunden...;)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Lite off topic; Martha - vill gärna se lite nya bilder på Turbo :love:. Han är ju sååå fin!
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Oj här ramlade den här gamla tråden fram! :D (tror en del inlägg försvunnit också, jag har för mig att tråden var längre)
Men det gör inget eftersom vi fortfarande inte bestämt oss för vilken ras vi vill ha.

Vi är nu nere i tre raser: Cocker Spaniel, Dvärgschnauzer och Dansk/Svensk Gårdshund. Sambon vill ha en DSG och jag en Cocker eller möjligen en dvärgsnchanuzer, men det lutar åt att jag ger med mig faktiskt - gårdshundarna verkar riktigt trevliga! Det som får mig att tveka är att individerna inom rasen verkar vara väldigt olika (en del mycket reserverade, andra öppna och glada mot alla, en del mycket flockberoende, andra totalt självständiga tex), det kanske kan bero på att det ännu är en så pass "ung" ras som inte avlats enligt en standard så länge? Men det känns iaf som ett lite osäkert kort, jag vet inte riktigt vad jag kommer att få...

Var kommer din gårdshund ifrån Martha? Han är kanonfin! :)
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Han kommer från Rippåsen....Min kille är en som alla bara älskar, han är alltid glad men som du säger lite reserverad ( det tycker jag är bra)
Att ha en gårdshund betyder att man får skratta varje dag :D

Dom behöver troligen ganska mycket stimulans, annars kan dom nog utveckla aggressivitet och andra oönskade beteenden ( främst hanarna) dom gillar att vara nära husse o matte och ÄLSKAR att sova UNDER täcket :D
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Schnauzer eller pudel, skulle jag säga, eftersom det är de två jag träffat flest av. DSG har jag bara stött på två, och även om de var trevliga så vet jag för lite om dem. Annars finns ju dvärgpinsher, om det kan vara intressant. Mycket energi dock...
Jack Russel, kanske?
Kan vara riktigt trevliga, med rätt uppfostran!
Cocker har jag inte så mycket till övers för, rätt söta, men de exemplar jag stött på har inte fått mig att vilja ha en egen.
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Amerikansk cocker spaniel passar precis in på din beskivning utom pälsen men det är lätt att hålla den kortklippt !
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Den första ras som jag kommer att tänka på efter att ha läst ditt inlägg är Staffordshire bullterrier, nån som har staffe som tycker detsamma?
 
Sv: Hjälp mig välja ras!

Tack! Din är väääldigt stilig med.. Vackert huvud. :d :love:
Min första D/S Gårdshund, men det kommer nog inte bli min sista. Underbara hundar!

2726010.jpg

8v.

//Mimmi
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja ras!

Jag säger samma sak, WHIPPET. :love: Dom är underbara! Och verka stämma in på din beskrivning. Dom har en del jaktinstinkt men der är nog mer eller mindre för olika whippar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 708
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 103
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 476
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp