Hjälp mig välja vardagsporslin!

Calvaro

Trådstartare
Svåra val i livet. Ska bestämma mig för ett "nytt" vardagsporslin då det gamla gjort sitt. Servisen behöver för den sakens skull inte vara nyproducerad utan det går bra med gamla klassiker också. Köket går i lantlig stil och luckorna är ljusgrå. Först snöade jag in på Rörstrans Ostindia som jag tycker är fin. Men efter att ha hört att det lätt blir kantstött så går det bort eftersom vi har små barn och använder diskmaskinen flitigt.
Sedan har jag börjat fundera på klassikern Grön Anna som min mormor hade. Den är iofs inte så inne just nu men det gör ju att man kan hitta en hel servis för en ganska billig penning. Vad tror ni. Kan det vara fint att duka med?
Tankarna har även gått till Swedish Grace men jag tycker att de kan bli lite tråkiga om man inte dukar med olika färger. Swedish Grace i enbart vitt gör ju sig liksom inte lika bra och hur ofta dukar man med tre tallrikar.

Har ni några andra tips?
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Gröna anna är jättefint:) Dessutom extremt tåligt, min hund hade ner en tallrik som ramlade över 1,5 m utan att ens få en repa.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Vi har Swedish Grace hemma, men två färger, rosa och blå (som du skriver, det är nog lite roligare med olika färger än vitt). De går hemskt bra ihop. Några har jag fått, resten har jag köpt på ex andrahandssortering på outletten i Gustavsberg :) Tycker de är fina!
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Rörstrands Qvint, av Jonas Bohlin.

Stilrent och passar både i hypermoderna och lantligt rustika hem.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag har Swedish Grace i blandade färger. Gillar inte den vita och den rosa, men har blå, ljusblå, mellanblå och ljusgrön. Alltså blandat så att jag har både vanliga mattallrikar och djupa tallrikar i alla de färgerna.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Iittala har ju en ny trevlig serie som heter "sarjaton". Syrran har den, men själv gillar jag 24h och 24h tuokio

24h och Tuokio:
kuva+1.JPG


Lite olika ur Sarjaton:
sarjaton.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Vill bara tipsa om att köpa mattallrikar på auktionshus, porslin har ett ganska dåligt andrahandsvärde så det är lätt att få tag i fina grejer mycket billigare än nypris.

(Antagligen får man inte länka men prova med Barnebys det är en sajt där man kan söka på många auktionshus samtidigt. )
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

+ Petruska
Upplever ni det som ett tåligt porslin?
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag har tittat på Qvint men det faller mig inte riktigt i smaken. Men tack för tipset!
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Åh vilken bra sida! Nu har jag lite auktioner att kika på.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Gröna Anna är väl jättefin. Och dessutom jätteenkel att få tag på delar ifall man skulle ha sönder någonting, eller bara vill utöka. En annan servis som jag gillar som också är lättillgänglig och prisvärd är Gustavsberg Hagtorn.

Själv samlar jag på Gustavsberg Vildros, men den är betydligt svårare att få tag på. :(
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Liten varning om Gröna Anna. Går inte att köpa delar utan att ha järnkoll. Vi har sex olika storlekar på den vanliga mattallriken och tre på assietterna. Jag har ägnat mig åt loppis- och auktionsshopping och det är jättetrist. Färgerna varierar också, samt hur tallrikarna är tryckta (ner över kanten eller bara på ovansidan).

Är alltså ett mindre helsike att komplettera om man inte har något emot rätt stora variationer.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Men kan man inte se årtal på baksidan? Så man köper samma årtal.

Jag vet att Blå Blom är precis likadan. De moderna skiljer sig massor från de äldre.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Hagtorns kopparna var ju bara för söta. Men frågan är hur tåliga de är för diskmaskin?
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Vet du vilka storlekar de är i?
Jag har för mig att mormors mattalrikar var ganska små om man jämför med dagens morderna tallrikar. Små tallrikar är ju iofs bra för då kanske man äter mindre...
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Vilka är i vilken storlek? Vi har som sagt ett rikt urval, och det är stora skillnader i färg också.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Ok! Jag får hålla lite koll om jag bestämmer mig för Grön Anna då.
Måste rätta mig själv också. Moderna heter det ju inte morderna :D
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

+ Petruska
Upplever ni det som ett tåligt porslin?

Jag har haft mina i rätt många år och med två barn, och det har inte gått några skärvor i någon tallrik men ett par har ju gått i kras när barn har tappat dem i golvet.

Hyfsat tåligt, men absolut inte ett extremt tåligt porslin för påfrestande miljöer såsom stora matsalar och restauranger, skulle jag säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp