Hjälp mig välja vardagsporslin!

Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Min svärmor har hela gröna Anna servisen och det är bra kvalité. Dom diskas flitigt i maskinen.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Tuokio är hållbara och trevliga. Vi har hälften av serien som vardagsporslin och hälften som bjudningsporslin. Alla delarna i 24 h och 24h tuokio är ju likadant utformade med bara färgen som skiljer åt, så man kan blanda fritt.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Gröna Anna!! Vi hade den när jag växte upp under många många år och den höll fint. När jag flyttade hemifrån fick jag med mig allt då jag verkligen tycker den är grymt fin. Har två små barn själv och den håller ännu. Har kompletterat nåt nu efteråt och allt är kanske inte exakt samma färgnyans men det spelar inte mig så stor roll.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Håller med Petruska, inga har gått sönder, men det finns inga barn i familjen ännu ;)
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Kl Jag använder "kosmos" från Gefle till vardags. ( Tallrikar och skålar).

DSC04293m.jpg


Sen försöker jag få ihop lite delar av "Koka" också. Kommer från Rörstrand och har tyvärr blivit ett trendigt och dyrt porslin.

DSC00978m.jpg


Mitt finporslin är "Willow" som jag samlar från olika tider och tillverkare. Min äldsta del är ett stekfat från England daterat till 1860. Med stekfatet hade jag tur som en galning och fick det för 100:-. Senare har jag sett yngre och mindre fat än mitt även de engelska som kostat 500-1500 i antikhandeln.

011210MM_1014.jpg


Sen föröker jag få ihop till en julservis också. Men tyvärr har "Asiatic Pheasants" också blivit trendig och dyr och jag hittar bara enstaka delar med månaders mellanrum på loppisar och prylmarknader till nåt vettigt pris enligt min plånbok. Jag samlar röda varianten. Hoppas på att få tag på så jag har 4-6 flata tallrikar så småningom.

premiere_asiatic_pheasants_red_dinner_plate_P0000076764S0002T2.jpg


Har även Grön Anna som jag fått av mormor men det ligger nerpackat sedan ett antal år- dvs sen när jag hittade kosmostallrikarna :). Sen så har jag också en teservis som jag fått av min far i serien "Mon Amie" .Mon Amie är däremot så äckligt svindyrt att det för mig är en omöjlighet att köpa fler delar. Så jag får nöja mig med teservisen som bara används vid riktigt högtidliga tillfällen.

Bla-blommor-8293_0.jpg


Det märks att morsan är keramiker och att jag är intresserad av keramik och porslin :P).

När det gäller "Ostindia" så har jag funderat på den men tycker godset är så oerhört klumpigt. Gillar dock dekoren. Men har fått tag på ett par tallrikar i serien " Blå Herrgård" från Fyrklövern som är sirligare i dekoren och lite mer tunnt och fint än "Ostindia". Tyvärr inte heller jättelätt att hitta till "KungTullepriser".

bh-mattallrik-26cm_34-8142_1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag har också satsat på vintage vardagsporslin. Det blev Skåne, jag tycker om modellen och storleken på tallrikarna.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Kan nog hålla med om Ostindia, är inte överförtjust i den serien. Hade den i mitt förra förhållande.

Nu använder jag Blå Herrgård och tycker det är treligt format på tallrikarna. Efter några år är jag dock ganska så trött på det och efter lika många år med barn återstår inte särskilt många delar heller. De som är kvar är ganska så kantstötta.

Jag hakar på i tråden för jag är också ute efter något "nytt". :)
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Typ kl

Min svärmor har kosmos servisen (samt gröna Anna jag nämnde i ett annat inlägg) och den används mycket och diskas också flitigt i diskmaskinen och den tål det bra.

Är bra kvalité på den!
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag är uppvuxen med Koka och Mon Amie som finporslin. :) Jag vet inte exakt när mina föräldrar skaffade dem, men de gifte sig 1963.

Själv gillar jag att blanda, att inte ha alltför enhetligt. Jag har tex inga uppläggningsfat alls i Swedish Grace, utan bara tallrikar (flata och djupa, funderar på assietter också). Till kaffet har jag muminmuggar. Finporslin kör jag inte med.

Jag gillar Rörstrands Kulinara, funderar på att köpa ett par uppläggningsfat ur den serien. Muggarna är fina också, men jag har redan för många muggar.

Natur från Gustafsberg är väldigt fin också, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag har också Swedish grace som vardagsporslin. Jag har vitt samt några delar i ljust gråblått. Jag använder oftast de vita i kombination med Berså (mest uppläggningsfat, skålar och djupa tallrikar).

Jag har även några delar Ostindia och till dem passar väldigt bra till både det vita och det gråblå SG-porslinet.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Koka blå är ju himla fint men svårt att få tag på som du säger. Gillar Mon Amie också men min mamma har det så det går bort.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

kl
Jag har ringt på lite annonser på blocket men de som varit intressanta har antingen varit sålda eller så för dyra.
Går det att skicka porslin på posten? Det skulle ju göra att man kunde ringa på annonser som ligger utanför hämtavstånd.
 
Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!

Jag har samlat hela min serie via post, så det beror helt på hur avsändaren packar (ett par har kommit fram i tusen bitar).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp