Hjälp mig!!!!!!!!

N

NickDaloy

Ska mitt sto ha föl? Det kommer vätska ur juvret och hon har fölmage och det rör sig väldigt mycket, ser ut som om någon sparkar ibland. Det var inte innan har uppstått den senaste månaden och hon får inte för mycket mat. Hon gick med en hingst i höstas. Rider henne varje dag i skritt i skogen. Hur ska jag sköta henne om hon nu ska ha föl?
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

Du ska ringa veterinär och kontrollera om hon är dräktig. Det ska du göra på direkten!

Varför hade du henne med hingst i höstas, vems hingst var det, var den godkänd?
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

Eh? inte för att vara dum men om hon gick med en hingst i höstas borde ni väl ha dräktighetskollat för att vara säker och annars antagit att hon är dräktig?

Bra litteratur är "Att ha föl"
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

NickDaloy skrev:
Ska mitt sto ha föl? Hon gick med en hingst i höstas.


Alltså jag vill inte låta nedlåtande på något sätt men jag måste bara få fråga, vad hade du väntat dig då du har ett sto och en hingst tillsammans??

Ring vet. direkt!!
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

Jag köpte henne från hästjouren i höstas och de hade en 2 årig travarhingst där gåendes. De sa att han inte brydde sig om stona, men vem vet vad han har gjort när de inte såg. Ska snart vaccinera och då kan vet titta på henne.
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

NickDaloy skrev:
Jag köpte henne från hästjouren i höstas och de hade en 2 årig travarhingst där gåendes. De sa att han inte brydde sig om stona, men vem vet vad han har gjort när de inte såg. Ska snart vaccinera och då kan vet titta på henne.
Min pålle är ett resultat av en 2 årig hingst och ett 22 årigt sto!!
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

Då "Hästjouren" drivs av en bekant till mig har jag ringt upp och frågat. Hon vill givetvis att du ringer upp och pratar eftersom hon inte vet vilket sto det handlar om. Likaså har hingsten inte gått i hagen tillsammans med stona och om det är den hingst som dom fick in i höstas (okt/nov). Vilket det bör vara för det är den enda dom haft ;).
Som sagt ring de inblandade för svar så underlättar du för din häst.
 
Sv: Hjälp mig!!!!!!!!

NickDaloy skrev:
Jag köpte henne från hästjouren i höstas och de hade en 2 årig travarhingst där gåendes. De sa att han inte brydde sig om stona, men vem vet vad han har gjort när de inte såg. Ska snart vaccinera och då kan vet titta på henne.


Om hon är så STOR som du säger å dessutom ser "vätska" i juvret är det inte troligt att hon är betäckt i HÖSTAS... Utan snarare att de är SNART till en ev fölning och i såna fall var betäckt för ca 10 månader sen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp