Bukefalos 28 år!

HjÄlp Mig !!

X

x_treme_x

Hyrponny?

Hej! Det är såhär, att min ridskola ska läggas ner och ponnyerna ska antagligen hyras ut i ca ½ år för att ridskolan ska få igång ekonomin igen. Min älskling är B-ponny, och jag har ridit och tävlat honom sen jag var mindre. Jag rider honom inte ofta längre, pga att jag är 18 år och rider stora hästar, men ibland händer det att jag rider honom och det är inga som helst problem. Ponnyn är 1.29 och jag själv är 1.60cm, väger 46kg. Han är av kraftig typ och orkar ca 55 kg, enligt min instruktör. Min fråga till er är om ni tycker att det är OK att jag hyr honom trots min längd? Om jag skulle göra det skulle jag alltså inte rida varje dag utan även gå promenader, longera osv. Han är verkligen min bästa vän. Vad skulle ni ha gjort???:confused:
 
Sv: Hyrponny?

Lita på ditt hjärta! Jag tror inte det blir förmycket för ponnyn om du inte rider honom/henne varje dag. Du kan ju börja tömköra, longera och ute och gå i skog och mark, med hästen för hand och även gå med hästen i backar för att träna upp ryggmusklerna.
 
Sv: HjÄlp Mig !!

SNÄLLA, någon som har tips på hur jag kan övertala mina föräldrar?

Ridskolan där jag rider ska eventuellt läggas ner och hästarna kommer då att hyras ut under ca ½ år för att ridskoleverksamheten ska bli stabilare ekonomiskt. Jag vill såklart hyra min älskade ponny som är min bästa vän. Jag har ridit och tävlat honom sen jag var liten, haft honom som min egen i två somrar och spenderara massor tid med honom varenda dag. Han är min livskamrat, en riktig pärla och ljuset i mitt liv! Utan honom skulle jag aldrig klara mig. Och nu kommer problemet: Mina föräldrar säger prompt NEJ. Hur ska jag kunna övertala dom? Det börjar bli knappt om tid! Är det någon därute som kan hjälpa mig med tips om hur jag kan övertala mina föräldrar? Jag försöker med allt men ingenting funkar :( :confused:

svårt å säga hur du ska gå till väga.. hur gammal är du?

blir det bara etthalv år??

vad blir kostnaderna... kan du jobba på helgerna å hjälpa till med pengar???
 
Sv: HjÄlp Mig !!

Jag är 18 ... :/ ponnyn är B-ponny men jag kan fortfarande rida honom eftersom jag bara är 1.61 cm o väger 46kg. Min ridlärare tycker att det är ok att rida honom upp till 55 kg, han är russ och viktbärande. om jag hyr honom kommer jag alltså inte rida honom varje dag utan även tömköra, longera o promenera med honom. han är min bästa vän!
Eftersom mina föräldrar säger nej så bestämt så har jag inte kollat upp kostnaderna så mycket, men om jag har honom i ett stall med billig stallhyra så skulle mitt studiebidrag täcka stallhyran + foder. Då skulle mina föräldrar vara tvugna att betala hovslagare (ca 800, kanske kan hitta någon billigare) och spån, avmaskning samt utetäcke o termotäcke... samt starthyran för honom, vet inte hur mycket de kommer ta. det blir bara ett halvår, sedan lämnar man tillbaka dem till ridskolan. Det är inte bestämt än men antagligen blir det så. Jag skulle nog kunna jobba på helgen, men har inget jobb :( måste också lägga mer tid på skolan sista terminen, enligt mina föräldrar, jag går i sista året på gymnasiet så betygen spelar stor roll:confused:
 
Sv: Hyrponny?

Prata med din ridinstruktör eller någon annan på ridskolan! Jag tror absolut att det skulle bli bra, men hör vad de tänkt sig med uthyrningen.
 
Sv: Hyrponny?

Jag är ungefär i din storlek och de b-ponnyer jag ridit har inte haft någon antydan på att jag skulle vara för tung, även om jag känner mig för stor pga längden. Om han är av den kraftiga typen så tror inte jag att det är några problem. Man kan ju göra mycket med hästen utan att rida varje dag: Tömköra, longera, promenader och köra om ponnyn är inkörd :) Hör med din instruktör om vad h*n tycker!
 
Sv: HjÄlp Mig !!

Hm... jag förstår verkligen hur angelägen du är. Samtidigt är jag också förälder och har synpunkter utifrån det perspektivet.
Som förälder har man ju så mycket ansvar. Det är inte alltid så roligt. Om mitt barn som går på gymn. skulle komma med samma argument som du skulle jag nog försöka tänka ett steg längre. Vad händer om något går fel...? Ibland kan ju extra veterinär behövas, ibland kan skor lossna... extra kostnad alltså.:cry:
Dessutom vem ska betala DINA skor, byxor och liknande? Vet ju inte om du har mer månadspengar eller så? Vill inte vara taskig men försöker hjälpa dig att tänka i fler steg. Om mina tonårsbarn skulle vilja börja rida igen och skaffa häst skulle jag bli sååå glad!:angel:
Ett litet tips kan ju vara att börja dela ut reklam. Om du skulle ta på dig två områden kanske du kan få in 1500 extra i månaden. Fast det krävs ju endel arbete förstås men kanske har du något syskon som skulle vilja följa med.Vidare kan du gå runt till olika cafeér och fråga om de behöver hjälp och glöm inte att sätta upp lappar om barnvaktshjälp i affären.
Tänkte också på att eventuella transporter också kostar. Ta reda på om det finns att låna eller hyra billigt. En medryttare att dela kostnader med kanske kunde vara en annan möjlighet:idea:
OM du är över arton är du förresten myndig och kan ta vilka beslut du själv vill. Men i så fall kan du inte/och borde inte hänga upp dina utgifter på dina föräldrar.
Kan du inte försöka få dom intresserade av att börja rida eller att gå en kurs i hästhantering eller liknande. Det kanske skulle kunna få dom mer motiverade att hjälpa dig ang detta.
Hoppas att det löser sig för dig. Det gjorde inte det för mig med min "önskehäst" när jag var yngre. Men tro det eller ej, våra vägar har korsats igen efter 26 år. :rofl:
 
Sv: Hyrponny?

Klart du kan rida honom!

Jag hade en ponny på foder som var 123 cm och min lillasyster på knappt 160 cm red honom utan att det såg konstigt ut!
 
Sv: Hyrponny?

Om du inte har tänkt träna / tävla eller hoppa spc mycket är det inga problem eftersom det då inte blir spc mkt obalans t.ex. över hinder och så ;)
 
Sv: Hyrponny?

Ja tycker du ska köra på det! iaf som du beskriver det så låter det ju bra! du förstår ju själv att du inte behöver rida varje dag etc.
klart du ska ha din vän :)
 
Sv: HjÄlp Mig !!

Om u itne ska rida hästen så mycket räcker det inte med halvskoning då = mycket biligare. Jag fick foderhäst idag så jag vet hur svårt et r att övertala har hållt på ett år. :S Men du får säga som det är men jag tror det löser sig. Du kanske kan ha medryttare på den så få du ju in lite pengar på det om det är pengarns aom är "problemet" ?? Mvh Louise
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 019
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 171
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 268
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp