Bukefalos 28 år!

Hjälp, min blomma angrips!!

Zoya

Trådstartare
Jag har en underbar garderobsblomma som jag har i badrummet. Där har den stått i lite över ett år och mår prima.
För ca en vecka sedan upptäckte jag små insekter på blomman, de ser ut som små knott, svarta myggliknande men små (inte bananflugor alltså).

Varje dag är jag på jakt med ett sånt där insektsrack men nästa gång är det insekter där igen!

Hur f-n blir jag av med dem och var f-n kommer de ifrån?

Help me please!
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

KAN vara sorgmyggor. Det bästa är nog att du rådfrågar i en blomsterhandel vad dom rekommenderar för preparat att bli av med dom.
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

Prova spraya med såpvatten, såpa är bra mot många djur. :devil:
Små blomflugor kan det bli om jorden blir för torr. Är det såna som flyger "ryckigt" är de nog inte farliga för växten, har jag "hört". :angel:
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

antagligen är jorden för blöt,byt den mesta av jorden(mår dom flesta mindre krukväxter bra av den här årstiden;)) låt sedan växten torka ordentligt, garderobsblommor(zamioculcas) kan vara utan vatten i flera veckor
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

Röker du? Farfar brukade ha ihjäl otäcka flygfän på sina krukväxter genom att ställa dem i en plastpåse och blåsa in tobaksrök i påsen. Annars tror jag på rådet att byta jord!!!
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

*KL*

Tack för svaren.
Jorden är bytt på denna i höstas (jag byter alltid varje år på mina blommor) men jag antar att jag får göra det igen nu då :crazy:
Jag vattnar inte särskilt ofta på denna då jag vet att garderobsblommor mår bäst av att torka ut lite.
Nej jag röker inte men jag läste att nikotin var bra för att döda krypen så jag tog sambons snusdosa och smulade i en del ;) får se om det hjälper annars blir det jordbyte.

Och ja, det ÄR sorgmyggor, slog upp det och erfor detta :cool:
 
Sv: Hjälp, min blomma angrips!!

Är det bra år för de nedrans krypen i år tro...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp