Hjälp!! Min häst är mager! Hur ska jag få tillbaka muskler och hull?

Är hästen van vid att gå ute dygnet runt i gräshage?
Trivs hästen i flocken och hur berörd är de av flygfän?

Är hästen inte van, gräs på dagen eller natten sen inne med fritillgång samt lucern i valfri form.
Min fick jag bra resultat av equi-jewel, annars börja fodra med det förra ägaren gav.
Det kostar att fodrar upp hästar, det är pengar man måste lägga för hästens skull. :) Lycka till!
 
Fri tillgång på hö, några kg lusern och några dl rapsolja gör underverk för en relativt billig peng. Dessutom snällt mot magen istället för att fodra med snordyrt kraftfoder med troligtvis MÄNGDER av onödig stärkelse utan att ha tillgång till höanalys.
 
Börja med att göra en grovfoderanalys och ta hjälpa att räkna på det. Många trycker i sina hästar massa dyra kraftfoder när de istället hade kunnat spara massa pengar på att öka grovfodergivan. Tänk att idealet är att hästen bara äter grovfoder, kraftfoder och tillskott ska bara fylla på det sista lilla. T ex att grovfodret har obalanserade näringsvärden eller att hästen inte klarar av att äta tillräckliga mängder på ett dygn. Mer grovfoder ger också friskare hästar, det har flera forskningsstudier visat. Om du vill ge extra kraftfoder på betet är det inte dumt att göra det mitt på dagen och samtidigt låta hästen stå inne och vila några timmar från bromsar o dylikt, det tar mycket energi för hästar att skydda sig mot insekter.

Om det inte visar sig av foderstatsberäkningen att nuvarande foderstat är helt uppåt väggarna skulle jag ta ut en veterinär för allmän hälsokoll samt tänderna. Han är alldeles för tunn även om jag inte skulle kalla honom mager än men bra att du inte låtit det gå längre innan du bad om hjälp!

Sist men inte minst: När du tar hjälp att räkna på foderstaten ska du inte be din tränare utan någon utomstående som kan, helst betala en oberoende foderrådgivare på t ex HS eller liknande. Tränare kan inte allt.
 
Här finns info om hur man gör höanalys.
Observera att det finns fler lab än Agrilab som gör det och du kan använda ett annat., det brukar vara liknande förfarande för att ta prov även till andra lab, men du måste alltid kontrollera med det lab du väljer hur deras prov ska tas.

http://www.agrilab.se/gem/default.aspx?p=132
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att det är viktigt med en analys i detta läge. Som vissa rekommenderar, att fylla på med mer protein bara, kan också bli helt fel. En av mina hästar är väldigt känslig när kvoten blir ändrad och han får för mycket protein. Då går han ner i vikt. Så, mer protein är inte alltid svaret på att sätta muskler och bli maffigare.
 
Först undrar jag varför så många direkt utgår ifrån att att någon bara för att den tränar folk och säljer en häst är expert på allt. Vad jag vet finns det ingen typ av krav för att kalla sig tränare.
Som förstår ts så har hästen redan börjat tappa under tiden som tränaren hade den. Det gör ju inte precis att förtroendet för den personens kunskap känns bra.

Sedan är det ju klart att hästen inte får den mat den behöver Den börjar bli lite till åren vilket betyder att också börjar få lite andra krav på fodrets innehåll. Olika åldrar och skeden i livet ställer olika krav på innehållet i fodret. Det är också individuellt när i livet förändringarna kommer.
Den här hästen behöver mer protein och troligen också mer energi än den får. Jag hittar inte något om hur hårt den tränas, därför är jag osäker på om den behöver mer energi, mindre träning eller både och.
Det som är riskfritt att göra är att ge fri tillgång på grovfoder och ge lusern eller gräspellets. Om man kan få tag i gräspellets så brukar det vara mer prisvärt än lusern. Mer protein för pengarna och godare för hästen.
 
Bara lite kort om silage och hö.

En del är inte medvetna om hur enormt värdena kan skilja. Från at avra i klass med kraftfoder till i stort sett bara tuggmotstånd.

Ett exempel. Vi ställde en avvand fölis som sällskap hos en bekant. Hon bad att få låna hästen över vintern som sällskap till sin hingstunge. Vi tyckte att den föll ur och såg ful ut och bad om vädena på höet. Bekanten förhalade det - tyckte väl inte att det var så viktigt.

När värdena sedan kom i mailen räknade jag snabbt ut att fölet skulle ha behövt äta 52 kilo om dagen för att täcka sina behov. Vi hämtade hästen nåra timmar senare.

I min värld så är första åtgärd att få fram en analys på grovfodret samt att ge så mycket grovfoder att magen funkar. Den gamla regeln om 1,5 kilo hö är inte sällan i underkant. Silage är fuktigare (tyngre)och då måse man öka givan för att få samma mängd.
 
Tills det finns en analys och uträknad foderstat hade jag bara gett så mkt hö som hästen vill äta och även ordentligt med kraftfoder.
Vad är det för kraftfoder som ingår i stallhyran?
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 627
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 471
Senast: Freazer
·
Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
2 824
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 289
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp