Hjälp!! Min häst är mager! Hur ska jag få tillbaka muskler och hull?

Jag hade inte heller ridit den hästen. Låt honom äta upp sig. Analys är bra. Själv är jag kass på att räkna foderstat men det finns verktyg. Och flera kunniga här är på buke. Slår också ett slag för lucern, tycker det fungerat bra, just eftersom det också är grovfoder.
Hur är tänderna?

Hans tänder har vad jag vet alltid varit i bra skick, jag tänker att jag kan ta det lugnare nu under de kommande veckorna när det gäller träning osv, men kan jag fortfarande rida i skogen ocg "jogga" lite, eller ska jag ställa av han helt med bara promenader?
 
Hans tänder har vad jag vet alltid varit i bra skick, jag tänker att jag kan ta det lugnare nu under de kommande veckorna när det gäller träning osv, men kan jag fortfarande rida i skogen ocg "jogga" lite, eller ska jag ställa av han helt med bara promenader?
Värt att kolla ändå! Jag hade en häst som jag "visste" hade tänder i bra skick eftersom jag själv varit med vid koll. Efter två år var de inte alls i bra skick.
 
Förutom maten, Kolla tänderna, att de alltid varit bra behöver inte betyda att det inte händer saker i munnen.
Är den 18 år är det ingen ungdom heller.
 
Det är pga sådant här jag alltid påtalar vikten om att ha tillräcklig kunskap själv innan man tar på sig ansvaret för en annan individ för att kunna avgöra om det andra säger faktiskt stämmer eller är ren bullshit för det är så tråkigt både för en själv och för hästen när sådant här händer som förmodligen hade kunnat undvikas. Du behöver inte alls ge några dyra foder i flashiga säckar. Fullständigt onödigt. Rena fodermedel är så mycket bättre för hästen. Det du behöver göra är att ge honom en balanserad foderstat utefter hans behov. Det är också ett tydligt exempel på hur sorgligt dumt det kan bli när man förlitar sig på att andra ska hjälpa en bara för att man står i samma stall (det påtalas ofta här på buke att man som ny hästägare ska stå i ett stort stall som om det skulle vara någon garanti för att man får kunnig hjälp) för dels är det inte alls säkert att de vill, har tid eller lust att hjälpa och det är inte heller säkert att de ens har kunskapen själva utan bara tror en massa. Du måste lära dig själv så att du vet. Så att du vet att det inte hjälper att bara ösa på med det ena eller andra utan att det som hjälper är att se till att ge hästen det hästen faktiskt behöver. Av energi, protein och mineraler i balans. Nu är du här, i ett läge som kräver att du lägger tid och energi på att lära dig så att du vet i framtiden. Tiden går inte att vrida tillbaka men du kan lära dig nu. Du står där med din fina häst och med hästen som motivation kan du lära dig det du behöver kunna!

Börja med att gå in på hastsverige.se och läs allt du hittar där om foder. Se till att du har en analys på grovfodret och gör sedan en foderstat, även det finns det en mall för på hastsverige.se. I ditt fall hade jag utgått ifrån att hästen är svårfödd och börjat där. Sedan justerar man foderstaten utefter hur hästen svarar. Ett veterinärbesök är inte heller fel för att kolla upp så att det inte är någon sjukdom eller att det är tänderna som spökar och gör att hästen faller ur.

Om du vill och är seriös i det här och verkligen vill lära dig så hjälper jag dig gärna att räkna när du har en analys. Skicka pm isåfall.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att hästen är i lite underhull men inte anskrämligt mager, skulle ändå kanske ge den en vilovecka bara för att det skadar inte med lite vila ibland. Sen är frågan hur bra sadeln passar om hästen tappat i hull, risken är att den inte sitter bra längre. Det svårt att bygga tillbaka muskler om sadeln sitter illa dels för att det kanske blir obekvämt så hästen inte går i bra form och dels att den kan klämma
Jag tycker 8kg hösilage låter väldigt lite för en så stor häst, han kanske fått rätt mycket kraftfoder innan? Tar du bort muslin så måste du ju ersätta hö/hösilage eller annat i mängd som motsvarar energi i det du plockat bort annars är det klart att hästen magrar. Jag tycker även 10 kg hö låter lite för en stor häst, det bästa är om du räknar på hans foderstat innan du köpte honom och sen räknar på en foderstat som motsvarar den rent energimässigt. Det finns bra gratis-sidor där du kan räkna på foderstat till din häst och se hur fördelningen ser ut så att det blir bra. Jag skulle personligen gå tillbaka till det jag vet att hästen fungerat bra på och få upp den i hull innan jag börjar experimentera med nytt foder.
 
Jag skulle som steg 1 idag ge fri tillgång på hö, tills man får analyssvar. Sen hitta ett lämpligt kraftfoder. Skulle absolut rida på hästen, jag tycker inte att den ser mager ut, lite tunn ja, men inte mager. Dock skulle jag undvika tuffare träning, undan ta det lite lugnare tills hullet är på en nivå jag vill. Och som tidigare personer nämnt, kontrollera hur sadeln ligger när hästen tappat en del i vikt.
 
Det är pga sådant här jag alltid påtalar vikten om att ha tillräcklig kunskap själv innan man tar på sig ansvaret för en annan individ för att kunna avgöra om det andra säger faktiskt stämmer eller är ren bullshit för det är så tråkigt både för en själv och för hästen när sådant här händer som förmodligen hade kunnat undvikas. Du behöver inte alls ge några dyra foder i flashiga säckar. Fullständigt onödigt. Rena fodermedel är så mycket bättre för hästen. Det du behöver göra är att ge honom en balanserad foderstat utefter hans behov. Det är också ett tydligt exempel på hur sorgligt dumt det kan bli när man förlitar sig på att andra ska hjälpa en bara för att man står i samma stall (det påtalas ofta här på buke att man som ny hästägare ska stå i ett stort stall som om det skulle vara någon garanti för att man får kunnig hjälp) för dels är det inte alls säkert att de vill, har tid eller lust att hjälpa och det är inte heller säkert att de ens har kunskapen själva utan bara tror en massa. Du måste lära dig själv så att du vet. Så att du vet att det inte hjälper att bara ösa på med det ena eller andra utan att det som hjälper är att se till att ge hästen det hästen faktiskt behöver. Av energi, protein och mineraler i balans. Nu är du här, i ett läge som kräver att du lägger tid och energi på att lära dig så att du vet i framtiden. Tiden går inte att vrida tillbaka men du kan lära dig nu. Du står där med din fina häst och med hästen som motivation kan du lära dig det du behöver kunna!

Börja med att gå in på hastsverige.se och läs allt du hittar där om foder. Se till att du har en analys på grovfodret och gör sedan en foderstat, även det finns det en mall för på hastsverige.se. I ditt fall hade jag utgått ifrån att hästen är svårfödd och börjat där. Sedan justerar man foderstaten utefter hur hästen svarar. Ett veterinärbesök är inte heller fel för att kolla upp så att det inte är någon sjukdom eller att det är tänderna som spökar och gör att hästen faller ur.

Om du vill och är seriös i det här och verkligen vill lära dig så hjälper jag dig gärna att räkna när du har en analys. Skicka pm isåfall.

Tack så jättemycket för ditt svar!! Jag ska åka till stallet idag och analysera fodret han får! Men eftersom jag aldrig gjort det tidigare så undrar jag lite hur man gör
 
Tack så jättemycket för ditt svar!! Jag ska åka till stallet idag och analysera fodret han får! Men eftersom jag aldrig gjort det tidigare så undrar jag lite hur man gör

Det finns flera företag som gör analyser. Det brukar vara att man tar ett prov (kanske 200 gram) hö och klipper ner i bitar och skickar in till dem. Sedan får du provsvaren på mail eller post. De olika värdena kan användas för att räkna ut hur mycket du behöver ge och vilka tillskott.
 
Tack så jättemycket för ditt svar!! Jag ska åka till stallet idag och analysera fodret han får! Men eftersom jag aldrig gjort det tidigare så undrar jag lite hur man gör

Kan du se hur mycket han får i sig? Tuggar han sakta? Skapas små bollar av hö som han spottar ut?
Då måste veterinär titta på tänderna.
Annars är det smidigt att ge lucernpellets, hö i pelletsform som är bra för hästar som inte hinner få i sig så mycket hö/gräs de behöver. Prova om han gillar det :)
 
Olja har bra inverkan på magsårshästar, oavsett olja som rekommenderas till hästar i små mängder, denna olja har som rekommendation att max ge så mycket så det täcker 20% av hästens dagliga energi intag och ges det även vad som rekommenderas i det andra fodret så är det långt över vad en
Den mängd olja som hästen får i sig med sån foderstat är långt under rekommenderad max mängd olja dagligen. Så det är noll problem.
Det är ett foder man ger betydligt mindre av än ex Build up från Dodson.
Så den rekomedatonen som står på deras hemsida stämmer inte 'up to 20% of the horse’s calorie intake' på oljan.
 
Många tror också att hästar bara gå och slår dank på sommarbetet. Tyvärr gör många hästar av med massor av energi att jobba mot insekter. Det är ett fysiskt jobb från tio-tiden på morgonen, till middagstid.
Jag hade stallat in hästen under dagtid, fodrat på med grovfoder, och betraktat hästens ätmönster de första dagarna.
Samt lagt till luzern.
 
Du får nog planera om budgeten rejält!
Han behöver mer eller mindre fri tillgång på ett BRA och analyserat grovfoder och därefter får du trycka på med kraft och mineraler!

Kan tipsa om Dodson & Horells Build Up mix, den är fantastisk! 👌🏻👌🏻
Under förutsättning att det matchar fodret i övrigt.
 
Tänker som flera sagt också att fri tillgång på hö är bra att sätta in direkt. Och sen istället minska.
Angående att inte rida tänker jag att hästen behöver spara energin till att gå upp i vikt, och sen börja träna för att sätta/underhålla muskulatur.

Sen är det ju så att många hästar nu för tiden är för feta, och lider av det. Har själv haft en för fet häst. Men för den sakens skull ska man inte se revbenen på sånt avstånd. Framförallt inte på en avslappnad häst.

Så tänker jag i alla fall!
 
Tack så jättemycket för ditt svar!! Jag ska åka till stallet idag och analysera fodret han får! Men eftersom jag aldrig gjort det tidigare så undrar jag lite hur man gör
För att göra en analys tar du ut prover från grovfodret. Helst innan det rullas till balar (alltså på fältet) men det går att ta ut prover även sedan. Man klipper då (inte dra och inte ruska) mycket försiktigt ut bitar av grovfodret, helst från minst tio balar, gärna på olika ställen i balen. Har man plastat grovfoder får man alltså ta ett prov från den balen som är öppnad, frysa in det och vänta tills nästa bal öppnas och frysa även det provet tills man har från ett antal balar. Hur mycket det behöver vara är lite olika på olika ställen men om du googlar "grovfoderanalys häst" bör du hitta ställen som analyserar och där finns också instruktioner om hur du gör och hur mycket det behöver vara. Sedan skickar man in sitt prov och får ett analyssvar på mailen när analysen är klar. Utifrån den analysen gör man sedan en foderstat och lägger till det hästen behöver som fattas i grovfodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 564
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 414
Senast: Freazer
·
Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
2 788
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 163
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp