Hjälp! Min häst styr över mig

Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Fast nu är det ju så att jag precis börjat sätta igång honom efter en lång vila/massor med misskommunikation och farliga upplevelser så att jag har övat från marken och testat att sitta upp lite smått på slutet av en träningskväll och avsluta med ett par varv på ryggen innan vi nöjde oss för den gången ser inte jag som något konstigt..

jag har inte ridit på flera månader så varför börja DIREKT med att rida runt när jag har problem med honom från marken? varför inte öva upp oss och träna på det vi behöver ordna till mellan oss för att få ett starkt band mellan varann? :S

det är inte direkt så vi bara går runt runt i seg skritt utan hittar på massa grejer och springer massa med. idag longerade jag honom i både trav och galopp och sprang tsm över bommar och lekte. Imorgon ska jag rida ut med en annan tjej, sen fortsätta med longering eftersom han tycker det är lite klurigt och även löshoppa lite grann till helgen. Jag börjar lugnt och försiktigt helt enkelt, det är mycket nytt för honom att ta in.

självklart går han att rida i paddock men det är inte något problem med det som jag behöver göra just nu, utan saker som att komma upp på honom utan att han blir rädd och göra saker tillsammans från marken som behövs tränas på. och att han får förtroende för mig till 100%, jag kan inte rida ut utan att han sticker med mig när vi är själva, han vill bara hänga med om någon annan också rider. drf måste jag öva upp vårat band först och främst så vi känner oss trygga tillsammans innan jag börjar göra massa saker från ryggen.

självklart måste han känna sig nöjd och avrastad som du säger, för det är inte bra att bara göra hästen trött i huvudet utan den måste även bara det i kroppen. men jag kombinerar på olika sätt. lite ridning med andra och sen en hel del träning i paddock från marken först och främst. har ju bara tränat från söndag-idag. i söndags var vi ute på en promenad i skogen i 1,5 timme. och idag tränade vi på trix/longerade och tillslut när vi gick igenom det vi gjorde i början av passet så kunde jag gå med honom utan grimskaft/tyglar elr ngt sånt utan ha honom helt lös och ändå få honom att gå efter mig, trava med mig, springa över bommar, vända osv. det var en härlig känsla. :)
Så nu rids den inte alls.

Ja då kan även paddocken bli problem.

Jag skulle hellre få en bra känsla av att jag kunde rida ut med den. På detta viset kommer det att ta väldigt lång tid eller aldrig, men är den ultimata romantiska drömmen att ha hästen att springa efter lös så...

Tyvärr funkar det inte så när man kommer utanför de fyra väggarna- staketet.
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Hästen får ju bättre kondition ju mer den rör sig och kväver alltså ännu mer rörelse för att bli av med energin. Visst ska alla hästar få röra sig i arbete och även fritt för att få sprattla av sig lite efter förmåga. I arbete får dom ju även använda hjärnan vilket är utmattande.

En högpresterande häst blir ju tokig efter en dags vila, medan en annan häst kan lulla på i hagen i månader utan att ha särskilt mycket energi över.

Så jag tror absolut att all ny träning och skritturer på denna häst räcker gott och väl för tillfället. :) Den behöver inte tokrusa och fara på långa turer än, det kommer ju sen! :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Sen är det väl bra mycket bättre att det tar lång tid än att man aldrig kommer fram? :angel:
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Så nu rids den inte alls.

Ja då kan även paddocken bli problem.

Jag skulle hellre få en bra känsla av att jag kunde rida ut med den. På detta viset kommer det att ta väldigt lång tid eller aldrig, men är den ultimata romantiska drömmen att ha hästen att springa efter lös så...

Tyvärr funkar det inte så när man kommer utanför de fyra väggarna- staketet.

MEN SNÄLLA! :confused: :mad: Vad är det för fel på dig rent ut sagt!? Jag har haft ett helvete med honom i ett halvår och vi har bråkat och jag har blivit rädd och han har blivit rädd och vi har missförstått varann och ingen av oss har mått bra! NU har vi tränat i EN vecka tillsammans efter ett halvår av honom som gått i hagen och jag som har stått brevid och inte vågat ta hand om honom för att jag är rädd att han ska komma lös och bli överkörd av den närliggande bilvägen/tåget som gått precis bakom stallet ja stod i tidigare. NU har vi lärt oss att samarbeta, han litar på mig och han följer mig efter bara ett par få träningar. Jag har skrittat ut på honom med de andra tjejerna i stallet och jag har tränat lite bommar i paddocken. Introducerat honom för longering och galopperat små galoppet barbacka och lite i longeringen. Mest bara trav och han blir svettig av det lilla, när vi löshoppade tog han ett par få skutt på ca. 50 cm. FÖRSTA gången han fick se hinder och han skuttade så glatt och busade runt, men han orkade inte så länge för han är stor och har inte den kondisen elr energin just nu. Jag rider inte ut då det inte går just nu, i paddock är det svårt att hålla honom på en volt så precis som du skriver att hästen bara skulle följa mig inom 4 väggar kan jag väl säga samma sak tillbaka till dig, han går bara i paddock men ute är han allt för busig/stark/gör som han vill. Jag travade med en annan tjej sen drog han rakt ut i skogen i full galopp, om de varit grenar och grejer som fått av mig hade inte varit så roligt. Och om han rusar ut på bilväg är inte heller så kul. Därför tränar jag nu i paddock och värmer upp oss båda, han har inte ridits på hur länge som helst och inte jag själv heller, vi tränar lugnt tillsammans, vi har ingen anledning att stressa oss igenom detta. Vi övat även uppsittning då han tycker det är lite läskigt eftersom han är lite rädd för det när man kommer upp på hans rygg. Idag kunde jag hoppa upp och av och hänga på honom och göra vad jag vill. Han får mer och mer förtroende för mig och lyssnar till min röst. Sen att vi ännu inte tagit så jättestort steg ute i skogen tycker inte jag är världens sämsta av oss :S snälla, förväntar du dig att jag ska galoppera och träna 1 h pass utan vila och sen kunna rida ut och allt ska gå galant och sen ställa upp i en tävling i slutet på veckan eller?

Jag har inte sagt att den inte rids alls, men efter de typ 4 dagarna som gått då jag skrev sist så NEJ jag hade inte gjort så mkt mer än att skritta/rida ut med några andra i stallet tillsammans :S

Tror du hade varit lyckligast i världen, precis som jag är just nu, om du hade haft ett så dåligt förhållande med din häst och nu är så otroligt tajta med varandra på så kort tid. Innan sprang han runt och försökte hitta ut om vi var i paddock men idag när jag hoppade av och skulle plocka in bommarna vi använt gick han nästan för nära mig och gick efter mig varje steg jag tog vart ja än gick. Så ursäkta mig om jag är glad och är lycklig tillsammans med min häst efter allt dåligt som varit.. du verkar inte vilja det ska gå bra för folk utan hellre att dom ska må dåligt och strunta i problemen dom har :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Hästen får ju bättre kondition ju mer den rör sig och kväver alltså ännu mer rörelse för att bli av med energin. Visst ska alla hästar få röra sig i arbete och även fritt för att få sprattla av sig lite efter förmåga. I arbete får dom ju även använda hjärnan vilket är utmattande.

En högpresterande häst blir ju tokig efter en dags vila, medan en annan häst kan lulla på i hagen i månader utan att ha särskilt mycket energi över.

Så jag tror absolut att all ny träning och skritturer på denna häst räcker gott och väl för tillfället. :) Den behöver inte tokrusa och fara på långa turer än, det kommer ju sen! :)


Ja, precis! Både hjärna och kropp är viktigt, men mest att dom känner det är roligt att bli riden/göra saker med sin ägare tror jag... En häst som är lat och inte gärna gör mer än den absolut måste tror inte jag blir lyckligare av ett riktigt hårt pass i paddocken bara för att göra av med all energi den har, medan en annan häst kanske måste få springa av sig och tränas riktigt ordentligt minst 1 h per dag annars blir den galen.. Ja, skritt bygger ju muskler det med, och han blir svettig av skritt/lite trav i paddocken så tror inte han klagar på sin träning :) Dock fattar väl vem som helst att skrittrundor på 15 minuter varje dag i ett halvår inte är direkt roligt för en häst. Men jag tar det med en nypa salt, han är stor, otränad, ingen kondis, van att stå och käka hela dagarna och så är det sol och varmt nu också så.. han verkar iaf tycka det vi gör är kul och han kommer fram o gnäggar till mig om dagarna, ingen annan i stallet som tycker något annat heller, alla är förvånade över hur fort vi utvecklas, på som sagt bara en vecka nu :)
 
Sv: Hjälp! Min häst styr över mig

Edit: Kan även tillägga att tjejen som köpte honom innan mig blev totalt vättskrämd av honom (tror han blev rädd för henne med..) och hon kom aldrig upp på honom tillslut, så hon lämnade tillbaka honom. Första dagen ja provred fick ägaren slänga upp mig för att ja skulle kunna komma upp, redan då var det fel att dom bara "slänger sig upp" istället för att ta tag i problemet med den stackars hästen. Vi utvecklades mkt framåt i början men sen tog de stopp för han slutade lita på mig med tråkigt nog och nu har vi helt enkelt börjat om och vill ej göra några misstag på vägen :) Min bästa kompis var med i stallet idag och hon blev riktigt förvånad över hur lugn han är nu, vad har hänt, har du gett han lugnande!? ..sa hon.. Jag kunde idag ställa fram pall och hoppa upp och göra "jorden runt" som man gjorde när man var liten, vad som helst, han bara står och väntar på att ja ska be han gå framåt :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 904
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 497
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp