Bukefalos 28 år!

HJÄLP min man är en samlare

Skylight

Trådstartare
Min man är det stora problemet han kan inte slänga någon ting det innebär att våran bo yta sakta men säkert krymper och hans samlingar växer .
Vi har varit ihop i 20 år och när barnen kom i kryp åldern insåg jag att jag var tvungen att agera så jag lät honom få 1 av dom största rummen i huset att ha sina samlingar i .
Detta har fungerat ganska bra och barnen har nu vuxit upp till unga vuxna
Den äldste är på väg att ta körkort och då vill morfar ge honom en väldigt ny ,dyr bil i present .
Vi har garage men tyvärr är det ockuperat sedan 20 år av min mans skräp ,jag tycker att han borde slänga ut allt så,den nya bilen får plats .
Men han går banans av att bara prata om att slänga hans tomma sprayflaskor,målarburkar (tomma) stela använda penslar 1000tals rostiga bil och motor delar som ligger på golvet,rostiga oanvändbara verktyg ,sönderskruvade flakmoped,trasigt skåp ,papper och tidningar och hela inredningen till en Volvo 740 vi hade för 13 år sedan för att bara nämna en liten del av allt som finns i detta garage som Gud glömde .
Detta har varit ett ständigt återkommande trätoämne i hela vårat förhållande men nu känner jag att det verkligen finns ett skäl till att röja ut all skit då det dom sista 10 åren är så överfullt att man inte kan komma in där och drar till sig fullt av råttor och ohyra .
Hur bär jag mig åt för att få honom att inse att man ej blir lycklig av prylar utan av relationer och sonens nya bil inte kan stå utomhus i vinter som våran rostiga skrothög gör ?
 
Vi har varit inne på det flera gånger men ekonomin tillåter det inte .
Det är ju absolut inget värdefullt han sparar på det har mer känslosamt värde och en ständig noja hos honom är att han slänger något han ska få användning av i framtiden .
Tyvärr måste jag erkänna att det inte finns mycket där inne som är värt att spara men att få honom att komma till insikt är helt omöjligt .
 
Tror du att han kanske skulle lyssna på vänner eller annan familj? Du är ju en "del" i det hela då du bor med honom, så han kanske inte tar dina argument på lika stort allvar som om de hade kommit från någon annan? För dig har det ju blivit "normalt" i hans värld, precis som för honom.
Kanske skulle han skämmas om någon utomstående såg hur det ser ut och sa ifrån och då inse att det kanske är dags att göra sig av med lite?
Nu spånar jag bara..
 
Tror du att han kanske skulle lyssna på vänner eller annan familj? Du är ju en "del" i det hela då du bor med honom, så han kanske inte tar dina argument på lika stort allvar som om de hade kommit från någon annan? För dig har det ju blivit "normalt" i hans värld, precis som för honom.
Kanske skulle han skämmas om någon utomstående såg hur det ser ut och sa ifrån och då inse att det kanske är dags att göra sig av med lite?
Nu spånar jag bara..

Hela släkten på båda sidor känner till hans intresse eller ska man kalla det missbruk ?
Han är det stående skämtet i bekant skapa kretsen och fler än en person har gått härifrån med bekymrad panna .
Så detta problem är inget som går att gömma undan det har gått så långt att det är helt uppenbart för alla som besöker oss att här bor en samlare .
Jag för min del kommer aldrig att se det som normalt när man samlar så mycket bråte så man inte märker att råttorna har party. bajsar och gräver nya bostäder varje natt .
Då är det bara så äcklig....
 
Senast ändrad:
Hela släkten på båda sidor känner till hans intresse eller ska man kalla det missbruk ?
Han är det stående skämtet i bekant skapa kretsen och fler än en person har gått härifrån med bekymrad panna .
Så detta problem är inget som går att gömma undan det har gått så långt att det är helt uppenbart för alla som besöker oss att här bor en samlare .
Jag för min del kommer aldrig att se det som normalt när man samlar så mycket bråte så man inte märker att råttorna har party. bajsar och gräver nya bostäder varje natt .
Då är det bara så äcklig....

Hmm.. Förstår han vad du säger till honom när du berättar att hans samlande är en sanitär olägenhet som kan skada hans familj? Eller är han så lost i det hela att han viftar bort sådant? För då är det nog bara ett proffs som kan hjälpa er, tror jag :/
 
Kanske bæst om sonen och några av hans vænner får tømma garaget och køra innehållet till tippen en dag då både du och din man ær borta? Det ær ju sonen som behøver garaget, fast han kanske inte tørs gå emot sin pappa.
 
Fy, vilken jobbig sits!
Jag tror inte det hjälper att bara köra bort skräpet.
Jag tror det måste till lite mer stöd och hjälp, faktiskt.

Tråkigt att hans släkt skrattar åt situationen. Men det kanske dom bara gör för att slippa se allvaret i det hela.

På din beskrivning låter det som han behöver hjälp. Helt klart!
KBT brukar kunna vara framgångsrikt.
Skulle du våg föreslå det?
 
Det är väl nu man ska säga att män inte är några projekt...? Jag hade bett om att få bli utköpt ur huset och så hade jag flyttat. Jag hade inte 1.) orkat röja 2.) orkat ha en man som är psykiskt sjuk.

Det största problemet är ju om/att den psykiskt sjuke inte tar emot/ber om hjälp. Röja får han ju göra själv som en del i terapiarbetet tänker jag. Men vägrar han så får man flytta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp