Giltighetstid pass

orkide

Trådstartare
Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass har gått ut! Gjorde det i december 2021, hade för mig att det är 5 års giltighetstid men absolut inte 2,5 år? Men står sista giltighetsdatum 29/4 2024, är utfärdat december 2021.

Måste ha blivit något fel? Jag har för mig att han på passkontoret dessutom sa att jag skulle hålla hårt i det här passet för att jag först gjorde nytt för att det gått ut i datum, sen för att jag bytt efternamn, sen råkade polisen makulera mitt nya pass och jag fick göra ytterligare 1. Och att man inte kan få hur många pass som helst utfärdade under en period..

Buke ni brukar ju kunna allt - vad är det som hänt? Är det bara att boka en passtid hos polisen och glatt betala 500 kr eller vad ett pass kostar?

Konfunderad och lite frustrerad samtidigt som jag är glad att jag insåg att det gick ut så jag inte stod där i september när jag ska resa..

image.jpg
 
Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass har gått ut! Gjorde det i december 2021, hade för mig att det är 5 års giltighetstid men absolut inte 2,5 år? Men står sista giltighetsdatum 29/4 2024, är utfärdat december 2021.

Måste ha blivit något fel? Jag har för mig att han på passkontoret dessutom sa att jag skulle hålla hårt i det här passet för att jag först gjorde nytt för att det gått ut i datum, sen för att jag bytt efternamn, sen råkade polisen makulera mitt nya pass och jag fick göra ytterligare 1. Och att man inte kan få hur många pass som helst utfärdade under en period..

Buke ni brukar ju kunna allt - vad är det som hänt? Är det bara att boka en passtid hos polisen och glatt betala 500 kr eller vad ett pass kostar?

Konfunderad och lite frustrerad samtidigt som jag är glad att jag insåg att det gick ut så jag inte stod där i september när jag ska resa..

Visa bifogad fil 145899

Min gissning är att du fått ett pass med giltighetstid motsvarande något av de tidigare passen. Har för mig att man max kan få ut tre pass på fem år så det hänger kanske ihop?
 
Min gissning är att du fått ett pass med giltighetstid motsvarande något av de tidigare passen. Har för mig att man max kan få ut tre pass på fem år så det hänger kanske ihop?
Inte omöjligt! Min mans pass gick ut nu i april -24 så det är rimligt att vi gjort pass samtidigt 2019..

Men det här var mitt tredje pass
2019 med mitt gamla efternamn
2021 med mitt nya efternamn (som polisen råkade makulera)
2021 detta med för kort giltighetstid

Underbart också att första lediga tid att göra pass är 11 juni, inte som passkaoset för ett par somrar sen men ändå 3 veckor bort…
 
Inte omöjligt! Min mans pass gick ut nu i april -24 så det är rimligt att vi gjort pass samtidigt 2019..

Men det här var mitt tredje pass
2019 med mitt gamla efternamn
2021 med mitt nya efternamn (som polisen råkade makulera)
2021 detta med för kort giltighetstid

Underbart också att första lediga tid att göra pass är 11 juni, inte som passkaoset för ett par somrar sen men ändå 3 veckor bort…

Då kan vi nog utgå ifrån att det är därför du har en annan giltighetstid. Se nu till att inte byta efternamn fler gånger så hoppas vi att polisen inte makulerar fler pass :D
 
Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass har gått ut! Gjorde det i december 2021, hade för mig att det är 5 års giltighetstid men absolut inte 2,5 år? Men står sista giltighetsdatum 29/4 2024, är utfärdat december 2021.

Måste ha blivit något fel? Jag har för mig att han på passkontoret dessutom sa att jag skulle hålla hårt i det här passet för att jag först gjorde nytt för att det gått ut i datum, sen för att jag bytt efternamn, sen råkade polisen makulera mitt nya pass och jag fick göra ytterligare 1. Och att man inte kan få hur många pass som helst utfärdade under en period..

Buke ni brukar ju kunna allt - vad är det som hänt? Är det bara att boka en passtid hos polisen och glatt betala 500 kr eller vad ett pass kostar?

Konfunderad och lite frustrerad samtidigt som jag är glad att jag insåg att det gick ut så jag inte stod där i september när jag ska resa..

Visa bifogad fil 145899
Hoppas du även har en telefon med fungerande NFC också. Själv måste jag skaffa ny mobil för att kunna fixa nytt BankID när nuvarande går ut, hurra!
 
Inte omöjligt! Min mans pass gick ut nu i april -24 så det är rimligt att vi gjort pass samtidigt 2019..

Men det här var mitt tredje pass
2019 med mitt gamla efternamn
2021 med mitt nya efternamn (som polisen råkade makulera)
2021 detta med för kort giltighetstid

Underbart också att första lediga tid att göra pass är 11 juni, inte som passkaoset för ett par somrar sen men ändå 3 veckor bort…
Om du behöver tidigare så titta på andra län hur väntetiden är. En kollega sökte idag en passtid och kunde få en tid redan imorgon (i detta fall Halland men finns säkert fler län som har samma)
 
Inte omöjligt! Min mans pass gick ut nu i april -24 så det är rimligt att vi gjort pass samtidigt 2019..

Men det här var mitt tredje pass
2019 med mitt gamla efternamn
2021 med mitt nya efternamn (som polisen råkade makulera)
2021 detta med för kort giltighetstid

Underbart också att första lediga tid att göra pass är 11 juni, inte som passkaoset för ett par somrar sen men ändå 3 veckor bort…

Ser att ditt pass är utfärdat i Sollentuna? Om du är beredd att åka en bit så finns det massor av lediga tider i Norrtälje och en ledig tid imorgon i Täby och Farsta. Nacka den 24 maj. Södertälje den 27 maj. 29 maj 24 lediga tider i Farsta, 12 lediga tider i Haninge osv.
 
Att det är polisen som gjort fel och har råkat makulera ett pass kan göra skillnad för ”max 3 pass under en femårsperiod”-regeln. Däremot tror jag att det fortfarande kommer utredas och du får lov att yttra dig om vad som hänt och varför.

Om du är osäker kan du ju gå in på/ringa en passexpedition och fråga.
 
Inte omöjligt! Min mans pass gick ut nu i april -24 så det är rimligt att vi gjort pass samtidigt 2019..

Men det här var mitt tredje pass
2019 med mitt gamla efternamn
2021 med mitt nya efternamn (som polisen råkade makulera)
2021 detta med för kort giltighetstid

Underbart också att första lediga tid att göra pass är 11 juni, inte som passkaoset för ett par somrar sen men ändå 3 veckor bort…
Ändock märkligt. I mina trötta ögon såhär på morgonkvisten, om polisen makulerar 2021-passet känns det märkligt att ersättningspasset får utgångsdatum likvärdigt 2019-passet. Det bör vara ett datum likvärdigt det passet de makulerade. Så jag tycker absolut du ska kontakta en passexpedition för vidare förklaring om vad som hänt osv.
 
Ändock märkligt. I mina trötta ögon såhär på morgonkvisten, om polisen makulerar 2021-passet känns det märkligt att ersättningspasset får utgångsdatum likvärdigt 2019-passet. Det bör vara ett datum likvärdigt det passet de makulerade. Så jag tycker absolut du ska kontakta en passexpedition för vidare förklaring om vad som hänt osv.
Kanske passet de makulerade var ett ersättningspass för 2019-passet som även det var skrivet med giltighetstiden från det?

Om det liksom börjar en femårsperiod när man får första passet, och sedan räknas alla nya som ersättare inom den perioden med samma slutdatum. Och då skulle TS i så fall vara i läget att en ny femårsperiod startas med det nya passet hon kommer att söka nu?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp