Hjälp mitt föl är tjockt!

P

Philomena

jah har ett litet problem, mitt 8 månaders föl är tjockt!!!
Hon var tjock innan hon lämnade mamma sin och jag trodde det skulle jämna ut sig men det har det inte gjort.
är det farligt för fölen när de är tjocka??

Det hon får att äta är

fri tillgång till Ensilage med värdena

Ts 48%
Mj 4,6
smb.rp 34
Ca 2,9
P 1,1
mg 0,9

i kraft foder väg får hon 250g betfor, 500g havre, 200g breed, 200g vetekli, 1 dl soja, vitlök, e-vitamin med selen , mineraler samt lite melass på toppen
Har även nu börjat med fri tillgång till halm, eftersom ensilaget är så pass blött.
hon är ett Irish cob stoföl som beräknas väga runt 500kg som vuxen. går på lösdrift.

hur ska jag bära min åt för att få henne i normalt hull?

är väldigt tacksam för hjälp!

//lisa
 
Är hon tjock i egentlig mening eller har hon bara höbuk? Om dom har fri tillgång på stråfoder kan buken bli ganska rejäl utan att hästen är fet i övrigt...
 
Jag tycker du ska sluta oroa dig. Föl och unghästar kan se stora och bukiga ut utan att det är något större fel på dem. Om hon dessutomhar fri tillgång på mat, så gör allt stråfoder att hon blir stor utan att det är fett. Hon är ju dessutom av en kraftigt byggd ras.
Jag antar att du har avmaskat henne ordentligt, så att det inte är därör hon är bukig?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
1 979
Senast: mackan
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 409
Senast: Boj
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: Alazan
·
P
Foder & Strö vilka behov har fölen (åringarna) när de blivit "12 månader"? visst är det så att behoven minskar ju äldre de blir och sedan ökar de...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp