Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

D

Dundret

Hösilage värde:
46% ts
4,5 MJ
40 Smrp

Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med en Ca/p kvot på 1,3 och Mg 0,5 g.
Hästen är ett sto, fjording, lättfödd väger ca 460kg, 143 cm. Muskelfattig och gör lättare arbete, mest vila.
Har endast räknat en foderstat som täcker hennes underhållsbehov.
Som är:
MINST 4,6 kg ts
51 MJ
312 Smrp
23g Ca
16g P
7g Mg
9,2mg Selen

Nuvarande foderstat:
6,6 kg hösilage
fri tillgång på halm
knappt 100 g havre
typ 60 g torr betfor
100 g kraft minerl blå
e-vit+selen 6mg
b-vit
Innan fick hon ännu mindre då hon var tvungen att bantas FORT i ordination av vet. pga skada.
Har nu tappat över 100kg, man ser inte revbenen och där är fortfarande fett över dem, men hon är väldigt muskelfattig och bukig.
Även slö och lite matt vilket jag märkete varför när jag räkna på hennes nuvarande foderstat, där det både är protein och MJ brist. Dock ser man inte revbenen på hästen. Dock ska hon banta ev 10 kg mer.

Detta har jag räknat fram:
8 kg hösilage
fri tillgång på halm
300g betfor
2,5 dl olja
200g kli
70 g mineral krafft blå
=
52 MJ
357 Smrp
31g Ca
16g P
8 g Mg
1mg selen

Enligt ägaren smäller hon upp när hon får mer hösilage än det hon får nu, jättefort!!
Men kan inte det vara gaser, för fett kommer väl inte så fort?

Men kan hon funka på lägre MJ utan att bli slö? Eller rättare sagt, kan den foderstaten jag räknat fram som underhållsbehov funka även i arbete (30-40 min ridning varannan dag lätt/normalt arbete). För trots den låga Mj hon står på nu har hon ändå en del fett över revbenen.

Har ni tips kanske på en bättre foderstat en den jag räknat fram? Hade tänkt räkna fram 3 olika foderstater så ägaren kan se olika valmöjligheter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jag förstår inte varför hästens kulle bli fet på grovfoder? Varför inte öka på foderstaten med mer grovfoder, det går ju att få en vettig sådan med en ökning där. Olja t ex är hullbildande, kanske inget jag skulle ge till en häst i behov av viktnedgång.
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Du säger att hästen är matt och slö, dricker den ordentligt?
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

skippa halmen om hon har lätt för att bli fet/ är fet. Halm är ju bara energi (5MJ, inget protein) Blir ju bara fett på en lättfödd häst. Då kanske du kan testa att ge mer hösilage än vad du gör.
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jag håller med Boj. Om hästen lägger på sig skulle jag inte fodra med 2,5dl olja! Om du nödvändigtvis vill få i henne lite extra fettsyror för tex päls osv skulle jag ge lite linfrön eller en matsked linfröolja. Sedan skulle jag byta ut resten av oljan mot nåt ett annat kraftfoder och ev något kilo grovfoder, varför inte lite havre? Ett traditionellt och bra kraftfoder för hästar som inte blir för heta.

Hon kan mycket väl klara arbetet också på den foderstaten. Du ser ju hur det utvecklar sig, och börjar hon tappa i vikt får du justera efter hand. Håll koll med ett viktmåttband och ögat.

Om problemet är lite överhull och en matt och slö häst är som sagt inte olja det bästa kraftfodret du kan välja...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jo men jag var tvungen till att lägga till olja för att få upp energin utan att höja protein därav det enda jag kunde tänka mig var olja.
Ökar jag hösilaget blir det ännu mer proteinöverskott och energibrist. Då måste jag även ge olja (det enda jag kommer på) för att få upp energin för då fattas 10 MJ. Vill absolut inte ha för mkt proteinöverskott eftersom hon är i vila och lätt lägger på sig, får hon inget att jobba med blir ju överskottet till fett.

Det är ju det som är problemet med detta hösilaget det är lite energi, så jag måste ge henne energimedel för att det ska täcka hennes underhållsbehov bara. Ger jag inte halmen och oljan blir det ju stor energibrist!
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Ja hon är äter och dricker normalt. (Är ett matvrak, men det ligger väl i fjordingars natur då de kommer från karga näringsfattiga områden där det krävs att äta dygnet runt för att överhuvuvdtaget överleva?) Hon älskar mat!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jo men jag behöver ju den halmen för att täcka hennes energibehov. Men eftersom hon ska banta ev lite mer så kan man väl gå ner i MJn lite till, typ 47 MJ?
Räknade inte på att hon skulle banta för det är ev inte aktuellt beror på vad vet. säger när ägarna skulle dit.
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jo jag vet men det sa ägaren. Hon sväller upp i magen efter nån dag med en ökning, men kan inte det bero på annat? Mer jäsning och gas? Fett tar väl mer än nån dag att lägga på?
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Om jag ger 10 kg hösilage kvot på 8,8 (4,6 kg ts)
45 MJ
400 Smrp
(gissar mineraler)
27g Ca
13g P
5g Mg

11 kg hösilage (ts 5kg)
49.5 MJ
440 Smrp
30g Ca
14g P
5.5g Mg
Hennes underhållsbehov är 312 Smrp och 47 MJ (räknat om MJn)
Detta proteinöverskott, kan inte de bli fett med med tanke på att hon bara vilar? Är det bra med en sån hög kvot på lättfödd häst? Sen 11 kg, då blir det även MJöverskott och jag tror det lilla överskottet ger stor betydelse på henne. Hon blir tjock bara hon ser mat.
Men på båda får hon även P och Mg underskott. Går ej att täcka med mineralerna hon har nu för då får hon Selen överskott vilket är mindre bra.
Vad kan man ge för att endast få upp fosforn, Mg och Selen?

Usch tycker det blev svårare än jag trodde..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Ett litet överskott på protein pga hög halt i grovfodret är ingen fara. Olja lägger man normalt till om hästen är mycket svårfödd och behöver extra fett.

Hästar har ingen aktiv reglering av galla och man ska därför undvika en för fet foderstat om det inte är nödvändigt. Jag skulle absolut inte fodra med så mycket olja på en fjording i vila. Om hon är lite i överhull skulle jag nästan skippa oljan helt. Energibehovet är mkt individuellt och du kan nog inte följa tabellvärdena sådär. Jag tror du kommer få en jättefet häst på den oljeransonen, även fast tabellen säger att du ligger fint i energintaget. Det är ju inte mer fett hästen behöver, utan muskler. Kan du inte ge tex lite betfor istället? Det inehåller hyffsat med energi och inte så mkt protein. Lägg dig en bit under rek energigiva och se hur det artar sig.

Överskott på protein är ju en massa aminosyror. det ger inte samma direkta fettpålagring som rent fett.

Dessutom säger du att hästen är muskelfattig och bukig. För att bygga muskler behövs ett överskott på protein. Jag skulle ge nåt kilo hösilage till och skippa oljan, som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Okej, hade då tänkt 10 kg hösilage. Hoppas bara ägaren går med.
Men då fattas det endast lite fosfor, Mg och selen.
Vad ska man ge då? Finns det nåt med allt detta i?
Eller måste man köpa en spann fosforbalans, en BioMag och sen tokosel?
Betfor hade jag tänkt ge, men vet inte hur det funkar med 10 kg hösilage. Då blir det ännu mer Calcium. Men ja, ska räkna på detta nu.
Men nu vet jag att energibehovet inte är lika viktigt att täcka helt om hästen är lättfödd + ska banta och bygga muskler. Men sen när de börjar med muskeluppbyggning. Då måste jag väl öka energin med?
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Du kan ju kolla runt lite om du hittar något färdigt mineralfoder som kompletterar på ett ungerfär. Svårt dock att hitta ett färdigblandat utan mera calcium. Lite hög Ca/P kvot gör inget, den kan vara uppemot 2 eller tilloch med närmare tre utan att det ger några dokummenterade effekter, bara du täcker grundbehovet hyffsat. Du kan sedan aldrig veta hur mycket just din häst behöver då också det är mycket individuellt. Den knaprar förmodligen på en massa mineralrika grejer i hagen som du ädrig kan få med i dina munutiösa beräkningar. Håll bara lite koll så det inte är heelt åt pipan så blir det nog bra. Jobbigt att hålla på o pytsa runt en massa.

Om hästen redan är i överhull behövs inget särskilt tillägg om du inte ska hårdträna. Du ser ju hur det hela utvecklar sig hullmässigt. Är hästen slö fortfarande sedan när du ska träna skulle jag kanske byta ut en kilo grovfoder mot havre, dock försiktig invänjning. Det blir ungefär samma MJ, men sätter lite mera sprätt i benen:D

Jag fodrar sällan själv med havre, bara för att mina redan har för mycket sprätt i bena av naturen;)

Om du inte hade mineralanalys på ditt hö är det ju svårt att bedöma sådär. Räcker kanske med lite tokosel? Större delen av sverige har selenfattiga jordar, så det är oftarst där det fattas lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Det är mineralanalys på förra skörden och sen har jag jämnfört med mineralerna i andra skördar sen förra året som varit från samma vallar. Det skiljer inte så mkt så jag har räknat utifrån dem.
Så om man lyckas få upp P behovet till 15 och hästens behov är 16, gör det nåt då?
Det finns bara lera och lite gräs i hagarna, men kan hästen på andra vis få i sig det sista som fattas?
Jag TROR hon har mineralsten i boxen, ska kolla imorrn men har hon det så tycker jag det sista grammet fosfor inte spelar roll.

Jo jag stirrar mig lätt blind på siffrorna på denna hästen, men det är för jag vill få en bra foderstat så ägaren kan lita på mig att hon INTE går upp i vikt om jag ökar hösilaget och att hon kan klarar sig på bara hösilaget tom kanske i träning. Hon har aldrig räknat foderstat och vet inte hur man gör så jag vill att hon ska tycka det är bra att göra det och inte "trams".
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Okej. Nää ett gram gör nog ingen skillnad. Känns fånigt att köpa tilläggsfoder för att täcka ett gram, men man vill ju inte ha ett underskott heller. Svår avvägning... Har ingen vidare kunskap om hur andra höskörden är jämfört med första, men logiskt sett är den något fattigare på mineraler. Kanske borde du ändå täcka upp med en liten dos fosfor? Så svårt detta. Jag tror inte du skulle kunna märka den minsta lilla brist utan det där grammet iaf, men om du skulle vilja vara på den säkra sidan så. Se bara till att inte få kvoten under 1,3 (minsta tillåtna kvot är 1,1)

Att ägaren säger att hästen blir tjock av mer än 6,5 kg hösilage är ju konstigt då det är milsvid skillnad från år till år. Nu när ni har hög proteinhalt borde bukighet avhjälpas. Proteinbrist ger ju lätt en muskelfattig bukig häst. Kan tänka mig att den har sett tjock ut något år om proteinkvoten varit väldigt låg, vilket ger mycket energi kombinerat med en liten proteinbrist.

Förstår att du vill att det ska bli perfekt eftersom det inte är du som äger hästen. Om du är rädd för att hästen ska gå upp i vikt är det bra att ha lite högre proteinkvot och hålla igen lite på MJ. Tror den blir jättefin med lite träning och detta höet. Se tabellerna som vägledning och titta sedan på hur hästen ser ut så blir det nog bra! Som sagt, kommer proteinöverskottet från hö är det bortsett från väldigt extrema fall ingen fara på taket!
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Om hästen vilar helt nu och ska tränas mer senare kan du ju höja höet ett litet snäpp nu och sedan gå upp till den slutliga givan sedan när träningen kommer igång så slipper du få mer hömage innan musklerna kommer:) Så håller sig ägaren nöjd också. hehe..
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Jo jag vet men det sa ägaren. Hon sväller upp i magen efter nån dag med en ökning, men kan inte det bero på annat? Mer jäsning och gas? Fett tar väl mer än nån dag att lägga på?

Kan bero på ett underskott av smrp, har själv en häst som blixsnabbt reagerar på det sättet vid för litet intag. Du anar inte hur många gånger jag har blivit hånad för att jag ökat maten till min redan "feta" häst. Men sen har den "feta" hästen redan efter ett par dagar sett normal ut över buken igen, kalla det vad du vill snabb bantning kanske.:angel: :D
 
Sv: Vad tycker ni om denna foderstat till lättfödd häst? Hjälp!

Om jag ger 10 kg hösilage kvot på 8,8 (4,6 kg ts)
45 MJ
400 Smrp
(gissar mineraler)
27g Ca
13g P
5g Mg

Det här tycker jag låter bra att börja med, visserligen ett underskott av energi men i gengäld har du ett överskott av protein som sedemera kommer att omvandlas till energi. Fast det kostar på kroppen lite, och det kan bidra med att hästen minskar i omfång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 650
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp