Hjälp och tips önskas med "stel" häst!

E

entutre

Hej!
Jag har precis blivit medryttare på ett lite äldre halvblod och har inte ridit honom så länge än. Nu har jag märkt att han är väldigt svår att böja och ställa och stel i sidorna, svår att gå på volt med osv. Han går inte heller fram ordentligt ifall jag inte använder väldigt mycket benstyrka (vilken jag nästan helt saknar ;) ).
Det som förvånar mig är att hon som jag är medryttare för har sagt att han är tvärtom och mycket lätt för hjälperna.

Jag funderar nu alltså på vad det kan vara att jag gör fel? Jag ska rida för instruktör om nån vecka men jag vill gärna veta ifall ni har lite tips och exempel på "vanliga" fel man kan göra (jag kanske ger hjälperna fel, vilket är rätt i såfall)? Jag har ridit på ridskola i 9 år så jag kanske kan vara för hårdhänt redan från början av passet?

Jag skulle också uppskatta ifall ni gav mig tips på övningar jag kan göra när jag rider för att mjuka upp hästen (jag rider mest på banan än så länge eftersom jag inte kan vägarna runt stallet än).

All hjälp och tips uppskattas!
 
Sv: Hjälp och tips önskas med "stel" häst!

Ingen som har några ideer :confused:
 
Sv: Hjälp och tips önskas med "stel" häst!

Att ägaren säger att hästen är tvärtom kan bero på att du och ägaren rider på olika sätt, ägaren är ju förmodligen van vid just den hästen och hur den ska ridas och ifall du fortsätter rida den hästen så kommer du också att vänja dig vid den. Men om du värmer upp ordentligt, svänger mycket och jobbar hästen i form så kommer den säkert att mjukna. Det kommer troligen bli bättre när ni rider för instruktör också då h*n kan se vad det är som är "felet".
 
Sv: Hjälp och tips önskas med "stel" häst!

På stela hästar brukar jag göra stooooora runda volter och så nöta på med det tills de lossnar en stund, när hästen gör ett enda litet framsteg brukar jag nöja mig med det och fortsätta nästa ridtur.
Man ska alltså inte tvinga hästen att böja sig utan med hjälp av ledande tygeltag få hästen att svänga och böja sig.

Varför ber du inte ägaren rida hästen och visa dig? Då kan du studera henne hur hon gör, hon kanske bara är van att hästen inte går fram så att hon omedvetet sitter och driver hela tiden fast hon själv inte tycker hon gör det?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 896
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 336
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har haft detta diskbråck i kanske två år nu och det går lita fram och tillbaka. Jag är just nu i en sämre period igen. Det...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp