Hjälp oss hitta vår drömhund

Jag tänker ju att en liten mittelspitz eller finsk lappe skulle vara perfekt. :) Det där med skällande så fort man nämner en spets brukar vara en stor grej, men de enda spetsar jag tycker varit överdrivna i sitt skall är jaktspetsar som bor i hundgård. Det är sådana och Shelties på agilityträning. :D
Ja det är fina hundar allihop! 😍 Hur är det med pälsen på dessa fluffbollar? Fäller de mycket hår? Är det borstning varje dag som gäller?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det är fina hundar allihop! 😍 Hur är det med pälsen på dessa fluffbollar? Fäller de mycket hår? Är det borstning varje dag som gäller?
Jag har ju spets (fast en med "normalpäls" :D ) och hon löser i princip inte ett enda hårstrå mellan fällningsperioderna, men just då är det förstås några intensiva veckor vår och höst. Jag borstar aldrig utan föredrar att bada och släppa loss. För fluffbollarna anropar jag @mysboll :)
 
Blir inte de så pass stora att de kan bli svåra att hålla för barn och äldre? Det är ju ändå ca 50 cm mankhöjd och ca 20 kg hund.
Som innehavare av en 28 kg springerhane som har varit galet jobbig som valp och unghund håller jag med dig i dina farhågor.Jag har lagt massor av tid på koppelträning så nu går han fint 90% av tiden, men det är ingen hund som gamla mormor eller lilla Lisa rastar.

Personlighetsmässigt är han dock den perfekta familjehunden. Han är aldrig sur och älskar människor av alla storlekar. Han har inget resursförsvar och skäller ytterst sällan.

Min upplevelse är att springer spaniel är mjukare än cocker spaniel i sinnet. Cocker har också en mer krävande päls.
 
Nu dök det upp många tips om springer spaniel här och jag tycker de verkar vara härliga hundar. De är nog lite större än vad vi hade tänkt (även om vi är öppna för att ändra oss på de flesta punkter om vi blir extra förtjusta i någon ras). Har någon erfarenhet av både springer och Cocker spaniel? Cockern är kanske mer den storlek jag hade tänkt, men är det i övrigt stor skillnad mellan dessa två raser? Alltså utöver skillnaderna i utseende.
Vi har /har haft både cocker och springer. Har cocker nu. Kan bara rekommendera, men har heller inte haft någon mer ras än de två. Cockern har ju behändigare storlek, och jag släpper faktiskt både vår 13- åring och 10- åring på promenad med honom. Det hade jag inte gjort med springern. 8- åringen får vänta ett par år. Vi bor i lugnt område där vi bott i 10 år och aldrig mött någon aggressiv och lös hund e d.
Båda våra cockrar är / var väldigt snälla och gosiga, gillade folk och tycker / tyckte blandad aktivitetsnivå är /var helt ok. Gärna en aktiv heldag, men om det någon gång blir bara rastningar och umgänge / lek går det bra med. Medel här är väl 1 h promenad samt rastningar och lek etc.
Vår gamla dam var väl ljudlig och skällde en del och den vi har nu fick vi jobba ganska mkt med rumsrenhet och ensamhetsträning med, men det löste sig det med (han bodde på kennel till 7 mån, tror det var därför), om jag ska hitta det som varit lite besvärligare med dem. Men som sagt båda två var/ är väldigt gosiga och lättsamma hundar.
 
Ja det är fina hundar allihop! 😍 Hur är det med pälsen på dessa fluffbollar? Fäller de mycket hår? Är det borstning varje dag som gäller?
När dom fäller så fäller dom. Massor! 😁 Men mellan fällningarna så fäller dom i princip ingenting. Jag badar och fönar vid fällning men annars borstar jag genom pälsen en gång i veckan. Det är mest för att dom blir så fina och fluffiga! 😂 Mina har dock väldigt bra päls och kan klara sig lääänge utan pälsvård om det skulle vara så.

Mina skäller aldrig utan anledning, även om det är lite kreativa anledningar ibland.. 🙄 Men jag har tre stycken i en lyhörd lägenhet utan problem.

Jag tycker ju att finsk lapphund är den ultimata aktiva sällskapshunden. 👌🏻
 
Jag har en dvärgschnauzer som jag tycker är alldeles perfekt, det är ju en skällig ras, eller ja larmande ras, min är ganska tyst av sig, moffar mest om nån kommer,

Men jag har stött på ett par trevliga Kromfohrländer, vad jag förstått är dom trogna sin familj, men inte sociala mot främlingar, men dom jag har stött på har varit kontaktsökande. Pigg och alert och hänger med på det mesta. För övrigt har jag ingen kunskap om rasen. Men det finns säkert någon här som kan mer om rasen. För jag kanske är helt ute pch cyklar 😀
 
Nu dök det upp många tips om springer spaniel här och jag tycker de verkar vara härliga hundar. De är nog lite större än vad vi hade tänkt (även om vi är öppna för att ändra oss på de flesta punkter om vi blir extra förtjusta i någon ras). Har någon erfarenhet av både springer och Cocker spaniel? Cockern är kanske mer den storlek jag hade tänkt, men är det i övrigt stor skillnad mellan dessa två raser? Alltså utöver skillnaderna i utseende.
Jag tycker absolut att eng. cocker kan passa. Det är en trevlig aktiv ras som även gillar mys inne, typ ligga-i-knäet-mys. Jag upplever dock att de kan vara lite reserverade/ointresserade av människor, familjen är bäst sas. Kan vara värt att kolla linjer där så ni får vad ni vill ha.

Med pälsen kan det vara värt att veta att du kommer få med hela skogen hem sommartid och snöbollar kommer tynga ner hunden vintertid. Att klippa hunden kortare än standard kan hjälpa dock.

Vad gäller att de går med nosen i backen skulle jag säga att det är en ren träningsfråga.

Jakt finns mer eller mindre i olika linjer, men det är också en träningsfråga och en rätt lätt sådan skulle jag vilja påstå.

Springer spanieln har jag inte träffat lika många av, men vad gäller pälsen har jag också uppfattning av att den är lättare att hantera än cockerns.
 
Jag tycker absolut att eng. cocker kan passa. Det är en trevlig aktiv ras som även gillar mys inne, typ ligga-i-knäet-mys. Jag upplever dock att de kan vara lite reserverade/ointresserade av människor, familjen är bäst sas. Kan vara värt att kolla linjer där så ni får vad ni vill ha.

Med pälsen kan det vara värt att veta att du kommer få med hela skogen hem sommartid och snöbollar kommer tynga ner hunden vintertid. Att klippa hunden kortare än standard kan hjälpa dock.

Vad gäller att de går med nosen i backen skulle jag säga att det är en ren träningsfråga.

Jakt finns mer eller mindre i olika linjer, men det är också en träningsfråga och en rätt lätt sådan skulle jag vilja påstå.

Springer spanieln har jag inte träffat lika många av, men vad gäller pälsen har jag också uppfattning av att den är lättare att hantera än cockerns.
Kan tillägga att med reserverad av människor har vi haft en som varit mycket reserverad, det var så för hela den kullen, bara absolut närmsta familjen dög. De allra flesta som gillat människor mindre har varit mer generellt ointresserade än reserverade; hälsar gärna men är sedan klara, vill man klappa är det ok men inget mer typ.

Sedan finns det såklart de som älskar människor likt labrador. Finns ingen gräns utan de vill alltid ha mer närhet. Har träffat en hel del sådana också.

Därför tänker jag att man bör vara noga med linjer om man vill ha en viss typ.
 
Kanske keeshound? Tycker de passar in perfekt på din beskrivning, och de jag träffat på har varit väldigt trevliga och lättsamma.
 
Sedan finns det såklart de som älskar människor likt labrador. Finns ingen gräns utan de vill alltid ha mer närhet. Har träffat en hel del sådana också.
Ja, den enda cocker spaniel jag träffat på är sån, faktiskt väldigt lik min labbe i sättet. När man hälsar på den viftar den inte bara på svansen utan hela bakkroppen. Verkar helt lycklig när den blir klappad.
Däremot har jag träffat flera ganska reserverade Keeshundar, de har varit väldigt enkla och lydiga hundar men inte intresserade av människor efter att ha hälsat.
 
Bostonterrier :D

Skäller lite, älskar att vara med. Jag har med mina på ridturer men de är för det mesta lika nöjda med att bara få vara i soffan.
Vet att det finns några även uppåt i landet men ett täcke eller ett par mindre filtskor så klarar de mycket.

Ren sällskapshund som gillar att aktiveras men har inget behov av det. Skäller sällan.
 
Tänkte först labbe, sen läste jag att ni ville ha en mindre o då tänkte jag springer spaniel. Jag har en och hon skulle nog passa er :) Hon är en liten tjej på ca 49 cm och väger 20 kg. Titta på Welsh också? Lite sundare byggd och en aning mindre. Vill ni ha en ännu mindre så cocker!
 
Jag tycker alla cocker spaniels går med nosen i backen och drar hit och dit.

Skulle inte kunna tänka mig en tråkigare hund till enbart promenader.
Det där stämmer ju verkligen inte! Många cockrar gillar helt riktigt att nosa och är ofta duktiga på sådant (t ex viltspår, nosework), men att de är inte obildbara.

TS, jag har aldrig haft springer men väl cocker spaniel i nästan 25 år. Jag håller med t ex @hastflicka om att mycket är träning. Cocker spaniels är vanligen mjuka i temperamentet och inte svåra att träna. MEN man får vara lite försiktig med att de är så vansinnigt söta! Detta är riktiga hundar som kan ha mycket driv och motor och vara väldigt livliga, något de behöver få utlopp för. Inga soffkuddar, alltså. Även om de gärna sitter i soffan. Min nuvarande är dessutom en riktig knähund och de jag har haft av rasen (detta är den femte) har med ett undantag gillat att sitta i knä. Undantagets avkommor var dock knäsittare. Lite komiskt ibland med en av dem som var en rejäl hane på 17 kg. Men han kunde vika ihop sig väldigt bra.
 
Synd att utställningscockrarna inte är mer lika jaktvarianten dock.. de ser inte välmående ut, extrema öron och sen all päls 🙃
Kompisens kunde inte simma med all päls för hon sjönk. Då var hon ändå klippt över hela ryggen.
Fast jag håller inte med. Jag håller med om att mindre päls borde vara standard, men på vilket annat sätt ser utställningscockern inte välmående ut? Öronen ska inte vara längre än att de når fram till nosen om man drar fram dem. Resten är päls som kan klippas av. Det finns en del som har hängande ögon, men det är inget som premieras på utställning.

Att klippa pälsen på ryggen gör inget för simförmågan. Det är för mycket päls på undersidan som ev är problemet. Där behöver pälsen tunnas ur. Och detta behöver man göra även om hunden är i utställningspäls, för annars blir den för vildvuxen.
 
Synd att utställningscockrarna inte är mer lika jaktvarianten dock.. de ser inte välmående ut, extrema öron och sen all päls 🙃
Kompisens kunde inte simma med all päls för hon sjönk. Då var hon ändå klippt över hela ryggen.
Klippa mer? Det är ju snarare över ryggen de ska få ha päls kvar och så maskinklipper man undertill. Låter ju jättekonstigt om pälsen gjorde att den inte kunde simma?
 
Fast jag håller inte med. Jag håller med om att mindre päls borde vara standard, men på vilket annat sätt ser utställningscockern inte välmående ut? Öronen ska inte vara längre än att de når fram till nosen om man drar fram dem. Resten är päls som kan klippas av. Det finns en del som har hängande ögon, men det är inget som premieras på utställning.

Att klippa pälsen på ryggen gör inget för simförmågan. Det är för mycket päls på undersidan som ev är problemet. Där behöver pälsen tunnas ur. Och detta behöver man göra även om hunden är i utställningspäls, för annars blir den för vildvuxen.

Jomen det är ju just det du skriver.
Tunga öron, hängande ögon, päls som växer såpass att de blir för tunga i vatten.

Är det inte en ras som avlats fram för att apportera och därav även i vatten?

De ser ut som pensionärer redan när de är 2år
 
Klippa mer? Det är ju snarare över ryggen de ska få ha päls kvar och så maskinklipper man undertill. Låter ju jättekonstigt om pälsen gjorde att den inte kunde simma?

Konstigt eller ej, hon kunde inte simma.
Pälswn blev för tung när den blev blöt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 156
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 470
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 013
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp