Hjälp oss hitta vår drömhund

Klippa mer? Det är ju snarare över ryggen de ska få ha päls kvar och så maskinklipper man undertill. Låter ju jättekonstigt om pälsen gjorde att den inte kunde simma?
Håller med!

Jag hade en som avskydde vatten och därmed (enligt sig själv) inte kunde simma. Sen bodde hon en månad hemma hos en vän som skulle visa henne på världsutställningen. Vännen bor vid en sjö och i valet att bli lämnad själv på stranden och följa med sin nya IDOL (hunden skaffade sig en (1) sådan i varje hushåll) och resten av flocken på simtur "lärde" hunden sig faktiskt simma. Väldigt snabbt. Hon var i full utställningspäls, men den var då mycket väl skött - dvs inte för lång och inte för mycket ull.

Det var 30 tikar i öppen klass och det blev ingen placering, men väl ett Excellent där nästan hälften åkte ut med VG eller t o m G. Så pälsen var verkligen i utställningskondition och funkade ändå som "baddräkt". Men att hålla pälsen så är ganska mycket jobb, så ska man inte ställa ut tycker jag att göra som du skriver - trimma "ovansidan" och maskinklippa ben och mage är utmärkt.
 
Jomen det är ju just det du skriver.
Tunga öron, hängande ögon, päls som växer såpass att de blir för tunga i vatten.

Är det inte en ras som avlats fram för att apportera och därav även i vatten?

De ser ut som pensionärer redan när de är 2år
Nej, cockern har inte "avlats fram för att apportera". Den är inte en renodlad apportör. Det är en stötande hund som ska gå framför föraren och få fart på viltet så att det kan skjutas med hagelbössa utan att hunden själv ska gå efter. Sedan ska de kunna apportera också, men det är inte rasens styrka eller huvudändamål. Dessutom är rasen delad sedan +100 år, så att den utställnings- och sällskapsavlade populationen har sämre jaktliga egenskaper än den jaktavlade är verkligen inte konstigt. Men simma kan de.

Jag vet verkligen inte vad du har sett för cockrar och hur många, men det där är bara dumheter! Och jag skriver INTE att det är så, jag skriver att hängande ögon förekommer. Beträffande öronen är det ganska tydligt att det är en sak som behöver skötas. Med det sagt kan de ju lyfta på öronen utan problem.

Det fetstilta - :rofl: :rofl: :rofl:

Jag bifogar en bild på min "pensionär" (nyss fyllda två år) och hon är inte ett unikum. De flesta cockrar jag känner ser ut såhär i den här åldern - man ser att det är en ung, vuxen hund. Pälsen på öronen är inte avkortad på längden.


Rhiannon_aug2022.jpg
 
Bostonterrier :D

Skäller lite, älskar att vara med. Jag har med mina på ridturer men de är för det mesta lika nöjda med att bara få vara i soffan.
Vet att det finns några även uppåt i landet men ett täcke eller ett par mindre filtskor så klarar de mycket.

Ren sällskapshund som gillar att aktiveras men har inget behov av det. Skäller sällan.
Men andningsproblem? Känns märkligt att inte ens nämna om man tipsar om en sån ras.
 
Nej, cockern har inte "avlats fram för att apportera". Den är inte en renodlad apportör. Det är en stötande hund som ska gå framför föraren och få fart på viltet så att det kan skjutas med hagelbössa utan att hunden själv ska gå efter. Sedan ska de kunna apportera också, men det är inte rasens styrka eller huvudändamål. Dessutom är rasen delad sedan +100 år, så att den utställnings- och sällskapsavlade populationen har sämre jaktliga egenskaper än den jaktavlade är verkligen inte konstigt. Men simma kan de.

Jag vet verkligen inte vad du har sett för cockrar och hur många, men det där är bara dumheter! Och jag skriver INTE att det är så, jag skriver att hängande ögon förekommer. Beträffande öronen är det ganska tydligt att det är en sak som behöver skötas. Med det sagt kan de ju lyfta på öronen utan problem.

Det fetstilta - :rofl: :rofl: :rofl:

Jag bifogar en bild på min "pensionär" (nyss fyllda två år) och hon är inte ett unikum. De flesta cockrar jag känner ser ut såhär i den här åldern - man ser att det är en ung, vuxen hund. Pälsen på öronen är inte avkortad på längden.


Visa bifogad fil 97582

Jo jag vet men apportmomentet ingår menade jag. Vet inte hur de ska kunna jaga (stöta upp vilt) i diverse terräng med den där pälsen heller.
Vi tycker olika helt enkelt 🙂
 
Men andningsproblem? Känns märkligt att inte ens nämna om man tipsar om en sån ras.
Alla hundar har +/- jag antar ju att om man börjar kika på en ras även kollar upp vad som är problematiskt och kollar uppfödare därefter

Som ren sällskapshund tycker jag de är fantastiska
 
Jomen det är ju just det du skriver.
Tunga öron, hängande ögon, päls som växer såpass att de blir för tunga i vatten.

Är det inte en ras som avlats fram för att apportera och därav även i vatten?

De ser ut som pensionärer redan när de är 2år
Skulle nog säga att det är undantagsfall att cocker inte kan simma pga päls. Jag har åtminstone inte träffat en enda som inte kunnat trots varierande päls, och då har jag träffat många cockrar.

I övrigt tycker jag att hur pälsen friseras gör mycket för hundens utseende. Standard är att upptill på huvud/kropp/öron ska det vara lite mindre päls och mage/ben/nedtill på öron ska det vara mycket, det gör att det ser tungt ut och hänger. En sportklippt eller vardagsklippt cocker ser inte lika tung ut i mitt tycke.

Bifogar bild på ”pensionärshunden”, 2 år vid tillfället och vardagsklippt.

64471626-DE65-4095-98F4-08A86DF90FC9.jpeg
 
Era hundar är jättefina, det är inte de jag vänder mig mot utan det är aveln och vi håller inte med varandra helt klart 🙂

Min bästa väns mamma är uppfödare och det är även när vår klubb annordnat utställningar jag har sett dessa hundar + vardagen såklart.

Jag tycker inte de ska ha så pass mycket päls som de har mm
Men det är samma med många raser där utställningsvarianten är för långt ifrån vad rasen togs fram till från början enligt mig.
 
Jo visst har alla plus och minus men just andning tycker jag är rätt essentiellt. Att rasen har andningsproblem skulle inte hamna på en minuslista för mig, utan göra den otänkbar.

Då är det ju tur att jag inte tipsade om just Bostonterriern till dig.

Fortfarande finns det de som gillar trubbnosar och för de som kan tänka sig en trubbnos är Bostonterriern ett ypperligt val.

Med tanke på vad TS sökte så verkar det vara en hundras som passade in.
 
Jag håller med andra om engelsk cockerspaniel. Liten men inte så liten att snön blir ett problem. Går att hålla klippt eller mer hårig. Snälla och glada hundar.
Ett alternativ som inte har nämnts i tråden är att titta på terrierraserna. Det finns flera som beskrivs som milda i temperamentet och många är vädertåliga utan att vara så väldigt pälsade. Norfolk/Norwichterrier och ceskyterrier verkar passa bra in på din beskrivning om de inte är för små.
 
Då är det ju tur att jag inte tipsade om just Bostonterriern till dig.

Fortfarande finns det de som gillar trubbnosar och för de som kan tänka sig en trubbnos är Bostonterriern ett ypperligt val.

Med tanke på vad TS sökte så verkar det vara en hundras som passade in.

Såklart att vissa gillar trubbnosar, annars hade man väl knappast avlat på det. Men människans tyckande får inte gå ut över hundens hälsa och välmående, imo (in my starka opinion, till och med).
 
Bortsett från pälsen är din beskrivning en klockren staffe. Och pälsen kan man ju enkelt stötta upp med ett täcke och ev. ett par skor ❤️
 
Har också cocker, den 4:e i familjen. Glad, härlig ras som älskar allt och alla och hänger med på allt. Lättlärd. Dock har alla våra varit ganska skälliga och haft problem med sår i läppvecken runt munnen. Behöver tvättas varje dag och hållas efter med kortklippt päls alternativt opereras. Förövrigt har dom varit väldigt friska. Hanen jag har nu är 10år och har bara behövt veterinär en gång när han blev biten av en annan hund. Om några veckor börjar vi agilitykurs, mycket krut kvar i gubben 😁 vi har både apporterat fågel och spårat skadeskjutet vilt med honom. Han hålls kortklippt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220731-074637_Instagram.jpg
    Screenshot_20220731-074637_Instagram.jpg
    245,9 KB · Visningar: 56
Jag tycker sheltie. Skitroliga hundar som gärna tränar och lär sig saker, men samtidigt är väldigt nöjda bara om de får följa med.
Finns både mindre och lite större exemplar, men väger ändå som mest 12-14 kg. Följsamma så som vallhundstyper gärna är.

Angående att gå ut så beror det på hur man bor.
Jag gick kurser som tioåring på klubben och hade jag inte fått gå ut och rasta däremellan så hade jag kraverat.
Man växer ju med ansvar och lär sig hantera saker.
Sen så hade jag väntat tills den var "vuxen" då valpar och unghundar är skitjobbiga och vet inte hur det är att gå i kopplet och kan dra pennor med barnen (går det så går det liksom).
Men ska barnen vara involverade så hellre en mindre hund än en större.
 
Sheltie är fina hundar men ett av kriterierna var ju "- helst inte är så skällig av sig" och det finns ju en anledning till att de kallas skältie
 
Jo jag vet men apportmomentet ingår menade jag. Vet inte hur de ska kunna jaga (stöta upp vilt) i diverse terräng med den där pälsen heller.
Vi tycker olika helt enkelt 🙂
What? Att stöta vilt pga päls är inget problem. Sen ska förmågan finnas i hundens huvud och det är en annan femma.
 
Era hundar är jättefina, det är inte de jag vänder mig mot utan det är aveln och vi håller inte med varandra helt klart 🙂

Min bästa väns mamma är uppfödare och det är även när vår klubb annordnat utställningar jag har sett dessa hundar + vardagen såklart.

Jag tycker inte de ska ha så pass mycket päls som de har mm
Men det är samma med många raser där utställningsvarianten är för långt ifrån vad rasen togs fram till från början enligt mig.
Ok, om du vänder dig mot aveln på utställningscocker vad tycker du då om hd och höga inavelsgradsökningar på jaktcockrar? Att så få DNA-testas för PRA?

Din mammas jaktcocker är utseendemässigt (obs!) inte ett dugg mer närmare originalen - när de nu var - än en random utställningscocker. Varianterna inom typen fanns redan när cockern definierades för 120+ år sedan.

Personligen älskar jag båda varianterna av cocker spaniel. Har ännu aldrig ägt en jaktcocker, men det kommer nog!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 568
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 133
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp