Hjälp! prova w-sadel

FrittePower

Trådstartare
Jag är inget proffs på westernsadlar och skulle vilja få lite tips över vad jag ska tänka på när jag provar ut sadlar till min ponny. :confused:

Jag har köpt en w-sadel på öppet köp och provade den idag. Men insåg hur lite jag kan :(
Sadeln sitter jätte fint över manken, lämnar god plats och den ligger inte an på "ryggraden" heller utan lämnar en bra tunnel :love:
Den ligger bra över sidorna av ryggen men det är framtill jag oroar mig över!!??

ungefär en decimeter undet manken och ner och lite bakåt så trycker sadeln tycker jag. Jag kan stoppa in en hand när jag sitter i sadeln men det gör ont och är svårt ibland beroende på sadel läge. Sadlar jag längre bak sitter den bra med då glider bara fram igen. Trycker är på en större yta och ponnyn rör sig obehindrat i den...
När man bär sadeln är den väldigt tung framtill. Det är en arbets sadel och den har ett stort horn. Jag prövade den först utan nånting och sen med western filt. Ska jag prova med tjock pad?

Ponnyn är 26år och lite svankig, smalare manke men ändå lite mer välbyggd. 1,36hög. sadeln är en 16, kortare modell.
Ser okej ut på hästen. prövade även att rida en bit och man satt ju kanon i sadeln och det kändes bra. men jag var ändå nervös efter jag inte visste om den satt perfekt... :cry: Jag kolla efter svettmärken efter jag sadlat av och han var jämt svettig där jag sa att det tryckte och väldigt lite, jämnt bakåt över ryggen. (red en jätte kort bit men han stressa upp sig så mycket när han var tvungen att lämna sin dam i hagen :D)

Min förra w-sadel tryckte i sidorna av manken på ett väldigt litet område så jag har sålt den nu. ( :banana:) Så nu vill jag att det ska bli rätt!

Hjälp mig! Vad är normalt! Jag vet att jag borde ta ut någon kunnig men det FINNS verkligen ingen i närheten!! :( :(

tacksam för så många svar som möjligt!
 
Finns det INGEN i detta avlånga land som har nån som HELST aning om hur en w-sadel ska sitta???? :eek: :eek:

Snälla svara!!! Jag behöver hjälp fort, måste ju lämna tebax sadeln om den inte passar!! :cry:
 
Okej, TACK! :bow:

Men hur ska man tolka det om sadeln svettmärkena är mer framtill än baktill? Alltså där en dm under manken och bakåt en bit...??
Det är detta jag oroar mig över...ska dit ikväll och provrida med den igen! :crazy:

ps, jag blir jätte tacksam för alla svar!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp