Hjälp!! Pumpen har gått sönder!!

Russin8

Trådstartare
Behöver lite snabbt svar. Pumpen till mitt akvarium har gått sönder, har ganska långt att åka för att köpa ny. Hur länge klarar sig fiskarna utan pump?

Det är ett 54l akvarium med tetror, platy och molly i. Ca 10 tetror, 5 platy och 2 molly. Och en alg ätare av något slag!

Mannen åker förbi en affär i morgon så dom kan få en ny pump vid ett tiden i morgon. Vet inte exakt när den gick sönder, bara att den inte gick nu när jag kom hem kl halv fyra!

Tack på förhand
Russin8
 
Sv: Hjälp!! Pumpen har gått sönder!!

De kan klara sig väldigt länge, det finns ju pumplösa akvarium. Dock gäller det att du har koll på syreförbrukningen. Det mest akuta som händer är att akvariet är överbelastat och helt litar till pumpens syretillförsel, om den då stannar så blir det snabbt syrebrist.
Byt hälften av vattnet (nytt syre, minskad belastning) och mata inte innan du har en ny pump. Då får du betrakta akvariet som delvis nystartat och mata igång det väldigt försiktigt.

Är du säker på att den gamla är trasig? Har du tagit isär den, tvättat rotorn och utrymmet där rotorn sitter?
 
Sv: Hjälp!! Pumpen har gått sönder!!

Tack för hjälpen:-) Fick igång den igen men tror att jag ska köpa en ny i alla fall!
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 083
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 921
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp