Hjälp!! Sjuk häst!!

ÅDI

Trådstartare
När jag skulle ta in min häst som går på sommarbete ikväll såg jag att hon var jättesvullen över ganaschen på höger sida, det känns som det kan vara bukspottkörteln kanske, hon har något som ser ut som nässelutslag på högra bogen också. annars är hon jättepigg och det är inget fel på allmäntillståndet eller andningen men jag tar tempen för säkerhets skull och då visar det sig att hon har 40,2 grader!!!
Ingen hosta eller snuva och hon försöker äta allt hon kommer över. Veterinären är på väg men hade massor fall före så han kommer inte förren tidigast tre timmar!! kan det vara nån allargisk reaktion? men då borde hon väl vara svullen på båda sidorna?? Måste springa ut och se hur hon mår, nervöst...:crazy: :cry:
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

Det kan ju vara någon form av insektsbett som orsakar svullnaden. Ormbett är inte heller ovanligt...

Du får tåla dig tills vetten kommer....

Jag håller i alla fall tummarna för att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

Bukspottkörteln lär det iaf inte vara för att hon är svullen vid högra ganaschen. Den sitter inne i kroppen och producerar insulin. :D
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

Mia_R skrev:
Bukspottkörteln lär det iaf inte vara för att hon är svullen vid högra ganaschen. Den sitter inne i kroppen och producerar insulin. :D
Äh va lite snäll nu, TS är stressad och kom inte på vad det hette...
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

Det är inte mkt mer än att vänta på veterinären och titta till hästen så att hon inte blir sämre, blir hon sämre så är det bara till att ringa till veterinären igen.
Får hoppas att det bara är en "skit sak" och inget allvarligt
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

ÅDI skrev:
Veterinären är på väg men hade massor fall före så han kommer inte förren tidigast tre timmar!! kan det vara nån allargisk reaktion? men då borde hon väl vara svullen på båda sidorna?? Måste springa ut och se hur hon mår, nervöst...:crazy: :cry:

Har vetten varit där ännu?
Hur mår hon??
*vill ha rapport*
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

ÅDI skrev:
När jag skulle ta in min häst som går på sommarbete ikväll såg jag att hon var jättesvullen över ganaschen på höger sida, det känns som det kan vara bukspottkörteln kanske, hon har något som ser ut som nässelutslag på högra bogen också. annars är hon jättepigg och det är inget fel på allmäntillståndet eller andningen men jag tar tempen för säkerhets skull och då visar det sig att hon har 40,2 grader!!!
Ingen hosta eller snuva och hon försöker äta allt hon kommer över. Veterinären är på väg men hade massor fall före så han kommer inte förren tidigast tre timmar!! kan det vara nån allargisk reaktion? men då borde hon väl vara svullen på båda sidorna?? Måste springa ut och se hur hon mår, nervöst...:crazy: :cry:

Kan vara så enkelt som vätskebrist.
 
Sv: Hjälp!! Sjuk häst!!

Veterinären vet inte vad det är men har tagit prover! Både febern och svullnaden har gått ner under natten så det känns lugnare idag men man vill ju veta vad det berodde på...
 

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 787
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
A
Hästvård Min 3-månaders fölunge var sig inte lik i morse. Hängig i boxen och så upptäckte jag att hon var rejält svullen från ganascherna ner...
2
Svar
28
· Visningar
4 614
B
Hästvård Nu gör jag ett försök att vända mig till er. Min häst har haft konstiga "sjukdomar" under en väldigt kort tid. Vetrinär har inte kunnat...
Svar
17
· Visningar
2 557
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp