Fölungen är sjuk

A

Avel

Min 3-månaders fölunge var sig inte lik i morse. Hängig i boxen och så upptäckte jag att hon var rejält svullen från ganascherna ner under halsen. Tog febern som visade på 40 grader.:confused:
Väckte upp veterinären som kom och konstaterade svullnaden och febern. Tog blodprov som visar på förhöjda värden av vita blodkroppar. Blev sprutad med finadyn och penicillin. Hon visste inte vad det kunde vara men kan inte utesluta kvarka. Ingen snuva eller hosta och de andra tre hästarna mår bra och har ingen feber.
Kan också vara en allergisk reaktion på nåt eller ormbett.

Fölet vill inte dia då det troligen gör ont att svälja. Har fått i henne lite mjölk från nappflaska. Ser fortfarande väldigt hängig ut. Veterinären ska återkomma och ev blir det dropp eller transport till djursjukhus.

Någon som har varit med om liknande?:confused:
 
Sv: Fölungen är sjuk

Eftersom du skrivit box så antar jag att du då tog in i går kväll.

Om hon såg pigg ut då och hade diat som hon skulle, så är det väl tveksamt att det skulle vara ormbett? Borde ju ha visat sig tidigare

Däremot virus, bakterie eller allergi i så fall.

Vi har haft kvarka för längesedan men inte på föl så jag kan inte råda där tyvärr.

Svullnad mellan ganascher och snuviga kan dom ju vara ändå, speciellt nu när vädret slår om med stor temperaturskillnad mellan dag och natt.

Men feber? Nej.

Du skriver om dom andra tre hästarna men är det vuxna individer?
Skulle du fått kvarka så bör väl ändå samtliga bli drabbade inom en kort "stund"
Har du misstankar om det själv? HAr ni resande hästar? Nya hästar? Har mamma och föl åkt nånstans? HAr du själv kanske kunnat före smitta vidare?

Virus , allergi eller trauma men igentligen är det svårt att sia om det på håll.
Och kan ändå inte fundera på att om det vore en allergi så borde man väl se det mer på helheten.
Med utslag och varma/svullna ben.

Håll koll på mammas juver.

Enda jag skulle kunna råda om är att om ungen inte diar nu under morgontimmarna så skulle vetten få komma ut för att vätska upp INNAN man tar beslut om den skall till klinik.


Lycka till!

AM
 
Sv: Fölungen är sjuk

De tre andra hästarna är vuxna varav en tävlar mycket men har inte varit uppstallad borta på länge.
Borstade den lilla igår kväll och då var hon inte svullen vid halsen.
Har mjölkat ur mamma i omgångar kanske en liter. Försöker flaskmata den lilla men merparten rinner ur då hon sväljer dåligt.
Slöinge ville inte ta emot henne i fall det var kvarka. Veterinären kommer tillbaka om nån timma för att sondmata eller ge henne dropp.
Hon har fortfarande feber 39,5 trots Finadynet innan. Lika hängig.

Fölet och mamman har inte varit iväg de senaste veckorna.
Tycker att fölet står med rumpan och bakbenen långt under sig och avlastar benen ofta. Så såg hon inte ut i morse när vet var här.:confused:
 
Sv: Fölungen är sjuk

Misstänkte nog att klinik inte skulle ta emot..tyvärr.

Viktigt är ju att hon smärtstillas för att kunna äta.
Och att hon ges dropp.

Du bör komplettera med t.ex Andapsin då koliken ligger runt hörnet..
Och att Finadynet kan ge mycket negativ verkan på en fölmage

AM
 
Sv: Fölungen är sjuk

Kan de inte var nån typ av halsinfektion då om det e feber och svullen hals det kan ju göra riktigt ont att svälja då..
hoppas de löser sig blir långa nätter när man måste mat och ge dropp till fölisen lycka till och hoppas att de inte är kvarka..
Men det lär väl visa sig snart då de andra hästarna borde visa symtom :crazy:
 
Sv: Fölungen är sjuk

Problemet är att vi aldrig haft en unge som haft så ont i halsen att den inte kunnat äta..

Vad jag menar är att om ungen har en infektion på gång så brukar det ju märkas att nåt jävelskap är på gång.

Ungen skulle ju redan på kvällen innan visat att allt inte var riktigt bra.
Till exempel lite stelare, lite mer stillsam, juvret skulle inte vara riktigt tomt på mamma, ungen skulle vara mer frånvarande även om den diade hjälpligt. Den skulle inte gå till krubban eller till höhögen eller vad dom nu får då dom kommer in.

Då skulle jag förstå att ungen var så pass mycket sämre dagen efter om man inte gjort nåt tidigare.

Men här har vi en unge som var precis som vanligt på kvällen och väldigt sjuk några timmar senare..

Det tycker jag är konstigt om det skulle vara halsinfektion...
Utan det här, om man går på den info man fått från TS, är något annat..

Dom som har haft kvarkaföl kanske vet mer? Om hur fort sånt visar sig på föl?
Risken finns ju då en av hästarna tävlar..

Tittar man på Smittoinfon på travsport.se så är det ju utbrott överallt just nu.


AM
 
Sv: Fölungen är sjuk

Nu har veterinären varit här igen. Fölet blev sondmatat med ca en halvliter mjölk. Gick jättefint. Inga problem att föra ner slangen hon stod helt still.

Har fått en liter dropp och kanylen sitter kvar så hon kan använda den igen.
Fick även smärtstillande kramplösande som man ger kolikhästar.

Finadynet är i spruta.

Fölet blev piggare nu och äter hö men vill inte böja huvudet utan jag har lagt höet på en pall så hon når ändå. Inga tecken på att vilja dia. (ännu).:crazy:

Febern har gått ner till 38,7. Svullnaden vid halsen / ganaschen är lika stor och öm.

Jag får mjölka ur mer senare och testa att ge med flaska. Veterinären kommer i morgon igen för mer dropp om hon inte diar och ev provtagning för kvarka. Helt torr i näsan men det kan ju komma tills i morgon.

Ingen av den andra hästarna verkar vara sjuk eller har feber.
 
Sv: Fölungen är sjuk

Tack för att du frågar. När hon fått sin finadyn spruta på morgonen började hon dia igen. Hade 39,4 i temp. Ingen snuva så vi avvaktar att ta ett prov tills i morgon.
Lägger sig ner och vilar idag. Igår stod hon och sov hela tiden. Är nog något piggare idag. Äter höet om hon slipper böja på halsen. Svullnaden är fortfarande kvar.
Lät henne komma ut en liten stund. Man ser svullnaden lite på bilden.
99611.jpg


Kanylen fick vara kvar i fall vi behöver ge dropp igen. Har fått penicillin idag igen.
 
Sv: Fölungen är sjuk

Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

PS. Kan du inte linda runt halsen så inte infarten med slang hänger sådär?DS
 
Sv: Fölungen är sjuk

Samma påpekande här du måste sätta något över kanylinfarten den får inte vara så bara (gäller även när hon är i boxen), har du otur så lyckas någon pillig få av korken och du kan nog själv räkna ut vad som händer då blir inte trevligt.
 
Sv: Fölungen är sjuk

Har inte tänkt på det:crazy:
Veterinären sa inget om det. Har koll på henne när hon är ute men inte i boxen. Ska sätta något runt halsen på henne.:)
 
Sv: Fölungen är sjuk

Idag var hon ännu bättre. Lägre feber o mindre svullen. Ingen snuva. Veterinären tror ej att det kan vara kvarka då hon inte har snuva och har lägre feber.
Fortsätter med Finadyn och penicillin.
 
Sv: Fölungen är sjuk

Skönt att fölis har det bättre. Tänkte bara påpeka att föl kan ha upp till 39,3 grader i temp utan att det klassas som feber. Så du inte går och oroar dig för mycket över lägre temperaturer.
Men hänsyn till kanylen så kan du t.ex linda ett vanligt bandage omkring hela halsen så att kanylen hålls på plats. Eventuellt lite K-plus/Vet-flex utanpå för att stabilisera det. Tycker att föl ofta är fruktansvärt bra på att klia och gnugga lite och så åker kanylen ut. Oftast så är det mer irriterande än farligt att den åker ut. Där är en lite infektionsrisk men det är det enda.

Lycka till!
 
Sv: Fölungen är sjuk

Tack för tipsen. Kom på att en buff var det perfekta att dra över halsen. Nu har vi tagit bort kanylen då hon både diar o äter hö. svullnaden är mindre o fölet är piggt igen. Någon som har en ide om vad det kan vara?
Inte kan de väl reagera så här av att få tänder? Veterinären vill tro på nåt allergiskt om det inte hade varit för febern... O höjd halt av vita blodkroppar..
 
Sv: Fölungen är sjuk

Var hon svullen mellan ganascherna eller bakom? Tycker det ser ut som om hon är svullen bakom ganascherna på fotot. Kanske en inflammation i luftsäckarna i så fall? Skönt i alla fall att fölet är på bättringsvägen nu!
 
Sv: Fölungen är sjuk

Hon var svullen både emellan och bakom. Ganascherna och halsen gick "ihop". Ville inte böja på halsen för att det gjorde ont och tog emot. Konstigt.

Knappt något svullen idag. Fortfarande ingen snuva eller hosta. Sk få penicillin i mrgon för 5-e gången sen slutar vi. Temepn ner på 38,4 idag.:)
Ser pigg ut och har fått tillbaka glimten i ögat.
 
Sv: Fölungen är sjuk

Och här händer det grejer :D

Skönt att ni håller på att få rätsida på lillan.

Men väldigt konstigt det ni råkat ut för. :confused:

kl
Däremot har jag en invändning när det gäller tempen på föl.

Kan hålla med att upp till 39 kanske inte är något att oroa sig för.
På dagsgamla föl. Men sådana får man ha väldigt bra koll på så att inte tempen stiger..vilket kan ske på en timme vid t.ex. infektion/fölsjuka osv

Men en tremånaders med den tempen som angetts här är inget som enligt vår erfarenhet, i alla fall, man blundar för.

Och definitivt inte som morgontemp då ungen stått inne över natten.

Ungen har också här visat att den mer normala tempen, för den åldern, ligger på 38,4 efter åtgärd.

(Vilket också vi skulle tycka vara mer normalt. Innan det haft rodeo i en hage alltså.)

Så ligger en tremånaders på 39 så är det nåt som inte stämmer.

Likaså om dom hamnar på 37...lika illa.

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 161
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 013
Senast: manda
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp