Hjälp!! Sjuka kattungar!

Lina_sofie

Trådstartare
Hejsan!

Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det blev 5 st kattungar och allt var bra tills jag flyttade dem från deras inhägnad (pallkragar) till mitt kök. Jag tänkte de behövde lite ner utrymme och de började även klättra över pallkragarna.

Nu till vad jag behöver råd med!

Kom in i köket onsdags förra veckan 13/10 och hittade en av honorna på golvet helt utslagen. Trodde hon hade trillat från den lilla kattställningen jag hade där inne, åker in med henne då hon var helt lealös och slö. Hon hade olika stora pupiller och eftersom hon var 5 veckor så gav det dropp under huden och sen fick jag med mig glukos hem som jag sen satt 3 h och gav henne, 15 minuter intervaller. Hon blev helt återställd och började leka, äta och så igen.
Tog direkt ut kattställningen.

Sen den 16/10 insjuknar en av hennes systrar. Hon kräker och blir lika lealös och slö. Börjar direkt med att ge glukos jag fick av veterinären och värme. Hon blev bättre på ca 3-4 h.
Men nu började jag undra vad som händer? Har icke klumpbildande kattsand, royal Canon Mother and baby torrfoder framme, vatten och leksaker.
Sen nu inatt insjuknade första kattungen igen och en av hennes bröder.

Första kattungen blev bra efter 7 h men hennes bror är nästan lite förlamad?!

Har pratat med veterinären och de säger de inte kan göra så mycket för kattungarna då dem är 6 veckor idag. De är för små. Sen har de ingen aning om varför detta händer.

Men jag börjar undra om dem kan bli såhär sjuka av spolmask? Alla 3 har kräkts först och sen blivit dåliga. Efter det fått diarré.
Jag trodde det skulle räcka att avmaskning dem nu vid 6 veckor. Mamman har jag inte avmaskat då jag fick henne i slutet på dräktigheten. En katt som sprang runt vid min häst stall.

Kan spolmask göra så kattungar går från att vara pigga, lekfulla till slöa och lealösa på bara nån timme? För dem börjar med att kräka vitt skum och sen blir dem jättedåliga.

Har köpt milbemax vet för små kattungar och tänkte ge dem!

Hoppas de är pga det de är dåliga, för annars har jag ingen aning.

Någon som varit med om liknande?
 
Kattbebisar är känsliga små varelser! Exakt vad som drabbat dina är svårt att säga, mask kan vara inblandat men isåfall antagligen mest som en försvagande faktor eftersom dina ungar verkar insjukna på liknande sätt i följd efter varandra, vilket för mig låter mer som virus-/bakteriesmitta.

Det finns massor av patogener som kan ge magsjuka/förkylning på kattungar och de kan komma in i kattfamiljen på alla möjliga sätt- du kan ha med dig smittämne på skor/kläder/händer tex. och det kan även finnas i miljön.

Mycket märkligt av din veterinär att påstå att man inte kan göra något för dina sexveckors kattungar, det stämmer givetvis inte! Dock är det inte alltid man kan fastställa exakt vilken patogen som ligger bakom och man kanske inte heller kan göra så mycket annat än att lindra symptom och ge vätska, men det kan räcka långt!

Det du själv bör göra nu är att utgå ifrån att det är en smitta och skruva upp hygiennivån till max. Skura utrymmet där djuren hålls noga varje dag, diska och desinficera mat-och vattenskålar minst en gång om dan (kokande vatten funkar bra), byt och tvätta filtar dagligen, samma sak med leksaker och allt annat som katterna kommer i kontakt med. Byt helst ut ALL sand varje dag och skura (borste eller svamp som slängs eller desinficeras efter användning) desinficera kattlådan (kokande vatten, sprit, klor, Virkon tex.). Använd handskar själv för att inte riskera att få smittämne på händerna.

En del smittor kommer lätt tillbaka och kan gå igenom kullen igen om man har otur, så håll strikt hygien tills alla har varit friska minst några dagar. Jag skulle inte avmaska mitt under pågående utbrott, utan vänta tills alla har återhämtat sig.
Jag vet inte om du brukar väga dina kattungar, men annars kan det vara ett bra sätt att se när de börjar repa sig efter en infektion. Om de är så dåliga som dina verkar vara så tappar de ofta lite i vikt under sjukdomen, och när det vänder ökar de i vikt igen. Vissa magsjukor ger vattentunn diarré som kan vara svår att upptäcka då det ser ut som kiss i lådan, och den kan hänga kvar även efter att de slutat kräkas, och då tycker jag kattungarnas vikt är en bra indikator på ifall de repar sig från infektionen eller fortfarande är sjuka.

Det är jobbigt när de är sjuka, men oftast är infektionerna harmlösa och går över av sig själv. Håll hygienen och håll koll på att de inte blir uttorkade så ordnar det sig säkert snart ska du se:)!

Hälsningar från mig som haft uppfödning av bla. siames i tjugo år.
 
Hejsan!
Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det blev 5 st kattungar och allt var bra tills jag flyttade dem från deras inhägnad (pallkragar) till mitt kök. Jag tänkte de behövde lite ner utrymme och de började även klättra över pallkragarna.
Nu till vad jag behöver råd med!
Kom in i köket onsdags förra veckan 13/10 och hittade en av honorna på golvet helt utslagen. Trodde hon hade trillat från den lilla kattställningen jag hade där inne, åker in med henne då hon var helt lealös och slö. Hon hade olika stora pupiller och eftersom hon var 5 veckor så gav det dropp under huden och sen fick jag med mig glukos hem som jag sen satt 3 h och gav henne, 15 minuter intervaller. Hon blev helt återställd och började leka, äta och så igen.
Tog direkt ut kattställningen.
Sen den 16/10 insjuknar en av hennes systrar. Hon kräker och blir lika lealös och slö. Börjar direkt med att ge glukos jag fick av veterinären och värme. Hon blev bättre på ca 3-4 h.
Men nu började jag undra vad som händer? Har icke klumpbildande kattsand, royal Canon Mother and baby torrfoder framme, vatten och leksaker.
Sen nu inatt insjuknade första kattungen igen och en av hennes bröder.
Första kattungen blev bra efter 7 h men hennes bror är nästan lite förlamad?!
Har pratat med veterinären och de säger de inte kan göra så mycket för kattungarna då dem är 6 veckor idag. De är för små. Sen har de ingen aning om varför detta händer.
Men jag börjar undra om dem kan bli såhär sjuka av spolmask? Alla 3 har kräkts först och sen blivit dåliga. Efter det fått diarré.
Jag trodde det skulle räcka att avmaskning dem nu vid 6 veckor. Mamman har jag inte avmaskat då jag fick henne i slutet på dräktigheten. En katt som sprang runt vid min häst stall.
Kan spolmask göra så kattungar går från att vara pigga, lekfulla till slöa och lealösa på bara nån timme? För dem börjar med att kräka vitt skum och sen blir dem jättedåliga.
Har köpt milbemax vet för små kattungar och tänkte ge dem!
Hoppas de är pga det de är dåliga, för annars har jag ingen aning.
Någon som varit med om liknande?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 435
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 373
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp