Hjälp! Skuggig rabatt med massor av ogräs!

Lingon

Trådstartare
Jag har en rabatt som skuggas av ett staket (annars är det söderläge). Den är 70 cm x 4,5 m och solen når endast den kanten som är längst bort från staketet och det en kort stund mitt på dagen när solen står som högst (ca 10-20 cm och resten av de 70 cm får bara sol genom spjälorna i staketet). Vi har väl inte rensat ogräs så mycket som vi borde ha gjort så det är massor nu!!

Vilket är det enklaste sättet att få till något snyggt i den rabatten som kräver minimalt underhåll? Hur ska jag göra med jorden innan? Ta bort mer? Lägga på ny? Vilka växter eller annat hjälper mig slippa rensa ogräs? Rabatten är omgiven av gräsmatta.

Status just nu är att i höstas grävde vi upp ett lager jord så att de växter vi haft där innan samt en del jord försvann. Idag har jag dragit upp det värsta ogräset men mycket rötter och fröer är kvar.

Bor i zon 1.
 
Den här gillar jag för att den bildar täta kuddar, växer glatt men är lätt att hålla efter. Blir 30-40 cm hög. Min allra bästa trädgårdskompis på ytor jag vill slippa tänka på men vill ha någonting.
Heter Geranium macroorrhizum. Det finns flera liknande men just den här är tjockast och tåligast.
5743391_1.jpg
 
Att bara rensa gör inte så stor nytta. Jag tror mer på att lyfta ur allt ur rabatten och lyfta tillbaka den jord och eventuella växter man vill spara innan man ger sig på nyplantering.

det funkar bra om man lägger en presenning att häva ut det urgrävda på.

Tror också starkt på nävor, Finns oändligt med sorter. Höga låga, olika färger.
 
Själv har jag helt snöat in på daggkåpa den här säsongen, främst för jag sett kreativ användning i stadsrabatterna. Vi har sedan 15+ år i kanten av dammen, men nu har jag faktiskt börjat lägga in i andra rabatter och tycker verkligen det ger bra resultat. Försöker sig fint själv.

Ska snart prova på vår hopplösa slänt som vi försökt med det mesta för att täcka. Murgröna, olika ökenväxter - inget tar sig tillräckligt för att bekämpa ogräset och samtidigt är det helt omöjligt att rensa...
 
Hade det varit jag hade jag nog sått igen landet med gräs. Gillar inte att rensa land, har ett rätt stort land utanför där jag bor nu och funderar på om man kan lägga igen det lite.. :angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: SusieQ
·
Trädgård & Växter Behöver hjälp med tips om vad jag kan plantera (som helst överlever och gärna växer till sig också..). Är växt-analfabet... Har en...
Svar
8
· Visningar
6 986
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp