Vad kan växa i skuggig rabatt?

farin

Trådstartare
Behöver hjälp med tips om vad jag kan plantera (som helst överlever och gärna växer till sig också..).
Är växt-analfabet...

Har en rabatt som jag nu rensat från välmående brännässlor och smultronrevor utan ett endaste smultron på. Rabatten är alldeles utanför huset och det ligger i skugga mest hela dagen. Framåt sen eftermiddag kan det komma lite sol och vara kvar i ett par timmar kanske.

Grannen har en ganska liten rhododendron, som jag inte sett blomma alls i år och en ganska stor nyponrosbuske. Nyponrosen har åtminstone nypon, men inga blommor nu. Däremellan växer det ett antal oidentifierade blad, några med blommor men de flesta utan.

Det jag vill är att rabatten ska blomma - gärna mycket och länge -, vara lättskött och tålig. Det som växer får gärna bli upp mot en meter högt, sedan kommer fönstrena. Jag tycker om blommor i alla varianter av rosa och lila.

Har själv funderat på rosor (om det finns några som kan trivas i skugga?) och kanske någon växt som täcker marken om rosen växer mer uppåt? Eller rhododendron? Eller??

Snälla, kom med era tips!
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Åh, det finns massor med härliga skuggväxter. :d Vita löjtnanshjärtan, funkia, astilbe, alunrot, spetsmössa, silverax, bergenia, ormbunkar, krollilja, brunnäva, revsuga, hasselört och många fler.
Krollilja är jättefina, finns i rosa och vitt. Fingerborgsblomma funkar också i skugga och finns i alla möjliga färger.
Vitt är jättefint i en skuggig rabatt. Kommer verkligen till sin rätt.

Skippa rosorna helt. De kommer inte gilla skugga alls. De vill stå soligt.

Rodedendron kan du ha om du vill samplantera med andra växter som gilla samma jord, dvs sur jord. Blå bergsvallmo gillar skuggigt och sur gjord. Praktlysing funkar också bra (den funkar i alla lägen). Jag skulle ändå välja bort rodedendron eftersom den kan växa sig ganska kraftig och hög med tiden. Kan var jobbigt under ett fönster.

Skuggväxter är min favorit. :d Jag har olika sorters vinröda alunrot, funkia och rosa astilbe i min skuggrabatt som marktäckare.
Sen har jag spirstånds och silverax som ger lite höjd. Runt entren har jag en vit skogsklematis som växer oerhört snabbt och kan lätt rama in hela entren på 2-3 år.
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Du har fått väldigt bra tips i inlägget ovan, vill bara tillägga att skuggrabatten bör hållas någorlunda fuktig för att dessa växter ska trivas.
Lägger till en personlig favorit också, myskmadra! Skuggrönan är också väldigt bra som marktäckare i skuggig miljö.
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

En till favorit, Kaukasisk förgätmigej. Den som heter Jack Frost har fina blad med vitt på så även bladen är fina i skuggan.
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Jag har en bok som heter " Gardening in the Shade" skriven av Harriet K. Morse. Den är utgiven första gången 1962 , jag har upplagan från 1982.

Det är en jättebra bok för de som har skuggiga trädgårdar, den kanske går att hitta på antikvariat eller i nyare upplaga tex på Amazon????
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Åh, tack alla ni för så många tips! :bow:

Nu ska jag googla, för de sorter ni nämner är rätt okända för mig :grin:

Hur får man en rabatt med dessa förslag så lättskött som möjligt? I min värld innebär blommor mycket rensning och buskar är mer lättskött? Men jag har ju som sagt rätt dålig koll...

Angående sur jord eller inte, om brännässlorna trivdes väldigt bra, är jorden då sur eller inte? Annars, hur kollar man vad det är för pH-värde?
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Plantera tätt och använd mycket marktäckare.
Myskmadra, spetsmössa och revsuga är marktäckare som brer ut sig väldigt snabbt. Alunrot blir också stora plantor relativt snabbt.
Så länge man inte har massa fria jordytor så blir det inte särskilt mycket ogräs.

Satsa på riktigt bra jord så växterna får goda förutsättningar. Jordförbättra med gödsel och kompost. Se till att den är ordentligt rensad innan plantering. Det är det viktigaste.
Sen har du en extremt lättsköt perennrabatt.

Brännäslor tror jag föredrar kalkhaltig jord, alltså motsatsen till sur jord. Men den växer ju överallt så den gillar nog det mesta.;)

Sur jord är växtplatser med hög andel torv i jorden och platser under barrväxter. Barren surgör jorden.
Rodedenron kan man till exempel plantera under tallar. Jättesnyggt och praktisk, man får skugga och barr som faller ner dvs en miljö som rodedenron älskar.
 
Sv: Vad kan växa i skuggig rabatt?

Nu har jag varit och shoppat i handelsträdgården :laugh:
Myskmadran var slut... men i stället föreslog de Rosenplister, så nu provar vi det i stället. Och Sköldpaddsört och Stort Fänrikshjärta.

Det kan vara så att Sköldpaddasörten behöver mer sol än vad den kommer få där, men de trodde att det skulle fungera så jag tyckte det var värt att chansa. Nu ska jag bara gräva bort jorden med ogräs som är kvar i rabatten och fylla med fräsch jord i stället och sen ska jag hålla tummarna :laugh:
och kanske vattna och hålla efter ogräs med :idea:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter En av mina hundar ska få somna in snart och vi har bestämt att den bästa platsen för hans aska är hans favoritplats, under ett...
2
Svar
21
· Visningar
2 495
Senast: Vallmo
·
Trädgård & Växter <---- Norr och Söder ----> Imorgon är vi nog färdiga med kanten. Sen ska jag "bara" bestämma mig för några större/högre växter som ska...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Zoya
·
Trädgård & Växter ..ogräs eller blommor? Jag har fått i uppgift att reda upp en liten rabatt utanför jobbet. Ingen har brytt sig om den på flera år och...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: miniea
·
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 959
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp