Bukefalos 28 år!

Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

A

Agrimonia

Min granne ringde nyss och berättade att deras nya islänning kom med några inneboende, nämligen löss. Den är avlusad en gång, vet inte med vilket medel, men hon ville ha min hjälp med att klippa den imorgon fm då den har så himla tjock päls! Fick nämligen inte bort alla under manen... Har nu läst lite trådar om ämnet och sett att även Switch kan funka vilket vore bra eftersom han var rätt svår att duscha. Men hjälper det mot både blodsugande och pälsätande? Jag vet inte vilka han har än, ska kolla imorgon. Vi tänkte börja tidigt så vi slipper stå och försöka klippa honom mitt under fyrverkerierna! Undrar även hur smittsamt det är då jag väldigt ogärna vill dra hem lössen till mitt eget stall? Hon hade hört att de dog i minusgrader om det inte satt på ett värddjur så räcker det att jag låter mina skor och kläder ligga ute i minusgrader under dagen? Snälla! Måste ha snabba svar!
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Och just ja! Hur lång tid tar det för switchen att verka?
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Switch är inte att rekomendera. Advantage har jag fått råd från vet. och har även provat på mina hästar. Första gången fungerade det bra, andra gången var det mer tveksamt, helst ska man nog raka så mycket som möjligt av hästen innan behandlingen, det gjorde inte jag. Medlet är egentligen till för hundar. Sök i andra trådar det finns hur mycket som helst om löss.
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Jag tycker att switsch funkar superbra.
Jag använde det när mina hästar fick löss för några år sedan.
Rekommenderades av veterinär samt pratade med tillverkaren.
Man slipper raka och medlet fördelas snabbt på hästen.
Vet ej om det funkar på pälsätare dock...
Man bör behandla gärna tre gånger med ca två veckors mellanrum.

På mina hästar försvann lössen med en gång och vi slapp blaska med en massa vatten mitt i kalla vintern.

// Anna
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Det är just det att jag har prövat Switch och jag vet flera andra som också har testat och det har inte fungerat på pälsätarna...de löss som vi isladshästägare oftast får problem med på våra hästar.
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Min granne ringde nyss och berättade att deras nya islänning kom med några inneboende, nämligen löss. Den är avlusad en gång, vet inte med vilket medel, men hon ville ha min hjälp med att klippa den imorgon fm då den har så himla tjock päls! Fick nämligen inte bort alla under manen... Har nu läst lite trådar om ämnet och sett att även Switch kan funka vilket vore bra eftersom han var rätt svår att duscha. Men hjälper det mot både blodsugande och pälsätande? Jag vet inte vilka han har än, ska kolla imorgon. Vi tänkte börja tidigt så vi slipper stå och försöka klippa honom mitt under fyrverkerierna! Undrar även hur smittsamt det är då jag väldigt ogärna vill dra hem lössen till mitt eget stall? Hon hade hört att de dog i minusgrader om det inte satt på ett värddjur så räcker det att jag låter mina skor och kläder ligga ute i minusgrader under dagen? Snälla! Måste ha snabba svar!

Jag har aldrig någonsin haft löss på en frisk vuxen häst.
Däremot på unghästar och gamlingar uppåt 30.
Så det smittar inte särskilt lätt, förutom om någon häst har nedsatt immunförsvar, om det kan vara till någon tröst.
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Jo, fast även om det bara är en häst som har löss i stallet så måste alla hästarna behandlas.

// Anna
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Jo, fast även om det bara är en häst som har löss i stallet så måste alla hästarna behandlas.

// Anna

Jag har alltid bara behandlat de hästar som har haft det, och hittills har aldrig några andra hästar blivit smittade.
Men några garantier finns förstås inte.
Så det där "måste", får väl vara upp till varje stallägare.
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Lilla lusskolan
En lus lever ca 6 veckor, och börjar lägga ägg i pälsbotten så fort den får chans. Det finns tre stadier i lusens livscykel; ägg, nymf och färdigutvecklad lus. Från ägg till nymf tar det ca 10 dagar. Från nymf till lus tar det ytterligare ca 9 dagar. Det tar alltså totalt ca 3 veckor från det att ett ägg lagts till dess att en färdig lus klättar omkring i pälsen.
Mao. Du måste behandla i minst tre veckor med 8-9 dagars mellanrum, för att stoppa lusens livscykel. Etotal eller Switch, själv använde switch då det är mycket lättare att hantera än Etotal, men jag tror att det är en smaksak, huvudsaken att lössen dör och det bör de göra vilket som.
Fast tydligen inte på tät isispäls som någon skrev-då får man klippa ner först.
Alla med päls i den smittade hästens närhet, bör också behandlas. Glöm inte kolla stallkatten.
Däremot är det överdrivet att ge sig på ryktdon och hela stallet, lusen överlever inte ett dygn utan värddjur.

Det är i princip samma preparat som tar ihjäl både lus och pälsätare, så vilken modell på angripare man fått på hästen spelar inte så stor roll.
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Jag har använt switch till min minishettis när han hade pälsätande löss. Fick det rekomenderat av veterinär och jag satte på medlet (applicering precis som vanligt - en sträng längst överlinjen) tre gånger med tre dagars mellanrum. Hittade döda löss i hans mankam redan morgonen därpå och han har inte haft en enda lus sen dess, så effektivt var det...

Min veterinär sa åt mig direkt att endast behandla hästar som visade sig ha löss. Araben som stått i samma hagen som honom i flera månader då han kilade sig, hade ingen klåda eller löss och behandlades därför inte. Vettens förklaring på varför hon inte blivit angripen var skämtsamt "dom blåser väl bort så fort dom landar";)
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Tack för alla svar! Jag var dit och klippte honom idag och vi la en sträng med Switch längs med mankam och bakdel. Hon får ringa vet på onsdag och fråga om när hon ska behandla igen då det verkar vara lite olika bud på det. :confused: Men nu håller vi tummarna att de ger med sig och att ingen annan i stallet fått!
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Här kommer ett bud till. :angel:

Jobbade i ett stall som köpte nyimporterade tinkrar för en del år sedan så man blev van med ohyra i olika former. Först användes Etotal men den gjordes om och funkade inte like bra längre.

Det som användes på hästar som tålde att tvättas var Sebacil som man fick utskrivet av veterinären. De andra sprayades med Frontline 1 gång i veckan under ca 8 v. Snabbast effekt var dock om man lyckades tvätta en gång med ett ohyre schampo före första sprayningen.

:o Oups såg just att ni redan använt Switch
 
Sv: Hjälp! Snabbt svar önskas ang löss!

Vår veterinär berättade att lössens ägg är ungefär som halsfluss. Vissa kan bära på det fast det inte bryter ut / utvecklas till löss. Alltså behöver man ju bara behandla de hästar som man ser har löss.

Vi fick rådet att behandla med switch och sedan tvätta med hexocil. Klippte också då det är lättare att komma åt. Det var då blodsugande löss.

Det ger nog snart med sig ska du se... :)
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp