Bilsätesskydd

fixi

Trådstartare
Hej!
En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet.

Vi har hittills bara haft en filt om sätet men vill nu köpa ett baksätesskydd som även stabiliserar och breddar upp ytan lite, eftersom hon är storvuxen. Vilka baksätesskydd rekomenderar ni? Jag vill kunna sitta i sätet bredvid henne.
 
Tillägg:
Jag funderar på en Kurgo hammock i Premium modell (starkare tyg) och om jag kanske bör kombinera den med Kurgos baksätesbrygga eftersom hunden i fråga är en Berner och bryggan kan stabilisera känslan i sätet mer än hammocken. Kanske är det meningen att man ska kombinera bryggan med hammocken om man har stor hund? Känns som att det kan vara praktiskt iaf.

Hur gör ni med stora hundar som åker i baksätet?
 
Tillägg:
Jag funderar på en Kurgo hammock i Premium modell (starkare tyg) och om jag kanske bör kombinera den med Kurgos baksätesbrygga eftersom hunden i fråga är en Berner och bryggan kan stabilisera känslan i sätet mer än hammocken. Kanske är det meningen att man ska kombinera bryggan med hammocken om man har stor hund? Känns som att det kan vara praktiskt iaf.

Hur gör ni med stora hundar som åker i baksätet?
Hur tänker du att du ska kunna få det säkert för övriga passagerare med en hund i baksätet? Dessutom en stor hund som Berner Sennen, finns det ens säkerhetsbälten som håller för en sådan hund vid krock. Den ska ju inte bara sitta still under färd, utan hindras från att fara omkring i bilen vid en krock. Tänk dig den vikten komma farande mot dig i 50 km/h 😱

ett riktigt lastgaller mellan baksätet och och förarsätet och enbart hunden i baksätet hade varit mitt enda godtagbara alternativ om hunden ska åka där. Och ingen människa på samma sida gallret som hunden. Jag vill ha bur eller godkänt lastgaller av metall mellan hundarna och passagerare.
 
Hur tänker du att du ska kunna få det säkert för övriga passagerare med en hund i baksätet? Dessutom en stor hund som Berner Sennen, finns det ens säkerhetsbälten som håller för en sådan hund vid krock. Den ska ju inte bara sitta still under färd, utan hindras från att fara omkring i bilen vid en krock. Tänk dig den vikten komma farande mot dig i 50 km/h 😱

ett riktigt lastgaller mellan baksätet och och förarsätet och enbart hunden i baksätet hade varit mitt enda godtagbara alternativ om hunden ska åka där. Och ingen människa på samma sida gallret som hunden. Jag vill ha bur eller godkänt lastgaller av metall mellan hundarna och passagerare.

MIM Allsafe Bilsele i storlek XL ska tydligen vara en av de säkraste bilselarna på marknaden, och den är gord för hundar över 55 kg och med ett bröstomfång på 86-98 cm. Rätt anpassad bör inte en hund med bilsele kunna flyga fram till framsätena.

Det är klart att en krocktestad bur i rätt storlek är det säkraste för alla, men fungerar inte det så finns det trots allt rimlliga alternativ.
 
Hur tänker du att du ska kunna få det säkert för övriga passagerare med en hund i baksätet? Dessutom en stor hund som Berner Sennen, finns det ens säkerhetsbälten som håller för en sådan hund vid krock. Den ska ju inte bara sitta still under färd, utan hindras från att fara omkring i bilen vid en krock. Tänk dig den vikten komma farande mot dig i 50 km/h 😱

ett riktigt lastgaller mellan baksätet och och förarsätet och enbart hunden i baksätet hade varit mitt enda godtagbara alternativ om hunden ska åka där. Och ingen människa på samma sida gallret som hunden. Jag vill ha bur eller godkänt lastgaller av metall mellan hundarna och passagerare.
Varför skulle säkerhetsbältena inte hålla för en hund tänker du? De är rimligtvis dimensionerade för att klara av människor? Få hundar väger över 60-70 kg, vilket väl får anses vara en rätt låg vikt för en vuxen person.
 
Hur tänker du att du ska kunna få det säkert för övriga passagerare med en hund i baksätet? Dessutom en stor hund som Berner Sennen, finns det ens säkerhetsbälten som håller för en sådan hund vid krock. Den ska ju inte bara sitta still under färd, utan hindras från att fara omkring i bilen vid en krock. Tänk dig den vikten komma farande mot dig i 50 km/h 😱

ett riktigt lastgaller mellan baksätet och och förarsätet och enbart hunden i baksätet hade varit mitt enda godtagbara alternativ om hunden ska åka där. Och ingen människa på samma sida gallret som hunden. Jag vill ha bur eller godkänt lastgaller av metall mellan hundarna och passagerare.
Gäller det människor också...?
 
Gäller det människor också...?
Ja, jag skulle inte spänna fast barnen i en hundsele och förvänta mig samma säkerhet som säkerhetsbältet i bilen.

Bara tanken på att det kan finnas en svaghet i hundselen gör att jag aldrig skulle använda en sådan.

Att en människa skulle sitta bredvid en hund fastspänd i bilsele som TS vill göra. Är det verkligen möjligt helt utan risk att få hunden på sig vid en krock? Särskilt med en så stor hund som en Berner Sennen?
 
Ja, jag skulle inte spänna fast barnen i en hundsele och förvänta mig samma säkerhet som säkerhetsbältet i bilen.

Bara tanken på att det kan finnas en svaghet i hundselen gör att jag aldrig skulle använda en sådan.

Att en människa skulle sitta bredvid en hund fastspänd i bilsele som TS vill göra. Är det verkligen möjligt helt utan risk att få hunden på sig vid en krock? Särskilt med en så stor hund som en Berner Sennen?
Som du säkert kan förstå handlar det om att hitta en lösning som fungerar.

Vi får inte in en bur i baksätet. Vi tittar på ny bil men vill kunna resa så tryggt som möjligt med henne tills dess. Vi har även förmånen att inte behöva åka bil med hundarna särskillt ofta, och när vi väl åker det blir det korta turer, och jag sitter bredvid henne. Så även om jag håller med om att det optimala är att inte åka i baksätet alls, så har vi i dagsläget begränsat med alternativ.

Tanken var att hon skulle sitta i variogate och vår mindre hund på 15kg skulle åka bältad i baksätet, men hon får inte plats bekvämt i variogate och vår mindre hund tolererar inte bältet och blir väldigt reaktiv och det stressar upp husse när han kör så det säkraste är som vi gör nu, att hon åker bältad, kortare sträckor, för hon är helt lugn. Och det finns som sagt bälten anpassade för hennes storlek. Man får ju göra det bästa av situationen!
 
Ja, jag skulle inte spänna fast barnen i en hundsele och förvänta mig samma säkerhet som säkerhetsbältet i bilen.

Bara tanken på att det kan finnas en svaghet i hundselen gör att jag aldrig skulle använda en sådan.

Att en människa skulle sitta bredvid en hund fastspänd i bilsele som TS vill göra. Är det verkligen möjligt helt utan risk att få hunden på sig vid en krock? Särskilt med en så stor hund som en Berner Sennen?

Jag hade hundselar av bilbalte material, med fastsattning i bilbalte hallarna, nar jag maste ha hund i pick-upens baksate. Det fungerade bra och kanndes safe.
 
Ja, jag skulle inte spänna fast barnen i en hundsele och förvänta mig samma säkerhet som säkerhetsbältet i bilen.

Bara tanken på att det kan finnas en svaghet i hundselen gör att jag aldrig skulle använda en sådan.

Att en människa skulle sitta bredvid en hund fastspänd i bilsele som TS vill göra. Är det verkligen möjligt helt utan risk att få hunden på sig vid en krock? Särskilt med en så stor hund som en Berner Sennen?
Varför skulle inte en sele för bilen gjord för stora hundar hålla för stora hundar?
 
Vi har Biltemas och är inte supernöjda eftersom undersidan börjar spricka och smula efter nåt år eller två. Dessutom har det gått igenom lite när hunden kräktes i bilen en gång trots att vi stannade och tog hand om det inom några minuter.
 
Hur tänker du att du ska kunna få det säkert för övriga passagerare med en hund i baksätet? Dessutom en stor hund som Berner Sennen, finns det ens säkerhetsbälten som håller för en sådan hund vid krock. Den ska ju inte bara sitta still under färd, utan hindras från att fara omkring i bilen vid en krock. Tänk dig den vikten komma farande mot dig i 50 km/h 😱

Du har alltså aldrig suttit i baksätet, eller åkt i en bil som transporterat fler än 2 personer?

Hundar i en för ändamålet gjord bilsele "far omkring" ungefär lika mycket vid kollision, som en bältad människa..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: attheedge
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 673
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 302
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp