Hjälp svettig häst.

A

Aylen

Hej:)

Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor.
Han har väldigt go och har tjock päls som de flesta andra shettisar, nu är problemet de att jag kör honom oftast men nu på vintern blir de inte så ofta pga underlaget och han är oskogg och har inga broddar, så longerar och går promenader med honom bara för att hålla honom något igång.

Eftersom att han inte tränas regelbundet så är han heller inte klippt, för någon dag sedan var jag uppe på morgonen för att släppa ut hästarna, min shettis var dränkt i svett, de blir alltså aldeles för varmt för honom att stå inne i ett ganska så litet stall med den pälsen.

Jag personligen tycker inte man ska ställa ut en svettig häst i under -10 grader.
Men eftersom att jag skulle iväg löste jag de på det viset att och försökte torka bort de mesta svetten och la sedan på honom ett täcke när han torkat någolunda.
Vet inte om jag överreagerar men tycker jag borde fått information av stallägaren att han tycker de var varmt så jag kunde klippa honom, så att han slipper stå ute aldeles blöt varje morgon.

Så till frågan, vilken klippning skulle ni föredra?eller har ni några andra lösningar?
har hört lite om att klippa som en triangel fram på halsen/bogen? någon som har så på någon häst?
Vill inte klippa för mycket eftersom att de redan är så pass kallt ute och vill helst slippa ha täcke på honom.

Tacksam för hjälp.:bow:
 
Sv: Hjälp svettig häst.

kompisen till mig har shettisar o de är klippta såhär
25586294.jpg

25586284.jpg

har endast täcke på sig när det är nederbörd.
 
Sv: Hjälp svettig häst.

Okej, har du koll på om de arbetar mycket med dem?:)
 
Sv: Hjälp svettig häst.

Skratta inte åt mina snygga ritning nu.
Men så här har jag klippt mitt halvblod tidigare. Just för att inte behöva va rädd att hon ska frysa.
När mina shettisar börjar tränas kommer jag klippa dem så här.
Hoppas du fattar. Klipper endast halsen alltså.

 
Sv: Hjälp svettig häst.

vanligt vis går de barnlektioner på veckorna men har nu haft jullov i ca 4 veckor o ingen av dem har varit kalla utan varit glada o busiga även ifall det har varit 12 minus under dagarna.(utan täcke) man kan även klippa så som royal visar funkar nog bra det med. sen kan man även ta en klippning där man klipper så som ponnyn jag visa men klipper endast fram till bakknä. altså drar en linje från halsen o till bakknä.

kom på även gamelhingsten är klippt så o han står bara o är pensionär=)
 
Sv: Hjälp svettig häst.

En mycket stilig och väldigt kreativ ritning av klippning ;)
Jag förstår precis ^^,
 
Sv: Hjälp svettig häst.

den klippningen fram på halsen ha jag funderat på, är ju mest där han svettas och han borde väl inte frysa då?
 
Sv: Hjälp svettig häst.

Nä, det tycker jag inte han borde göra!
Tycker det är värre att släppa ut han svettig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 427
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp