Bukefalos 28 år!

Hjälp tolka pulsvärden?

Alexandra_W

Trådstartare
Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur.

Jag har (för första gången nånsin) drabbats av något jävla virus i stallet, eller mer än ett virus, jag vet inte. Började med att valacken i januari blev väldigt flåsig efter att ha galopperat några varv på lina. Blodprov visade rejäl infektion i kroppen. ingen behandling utan 'bara' vila (han var konvalescent, så..). Uppföljningsprov en månad senare visade bättre men inte bra. Nästa uppföljningsprov var normalt, men han 'häver' fortfarande efter ansträngning.

I samma veva hans värden blev normala hade småflickorna sparsamt vitt snor. Ingen temp etc. Men efter någon vecka började ena stoet att 'rossla' under galopp. Fick en veckas vila, och vid arbetsprov på klinik rosslade hon inte, men hon hävde en del efter arbetet, och hon lät tungandad när de lyssnad epå henne. Endoskopi visade en rejäl svalginfektion, och backades ju upp av blodbilden.

Rek att ta det lugnt en - två veckor och sen arbetas igen. Har vilat i drygt 1½ vecka. Är pigg och glad osv i övrigt, varit hela tiden.

Idag satte jag på pulsmätaren när jag red, för att kunna ha lite koll (det går inte att fråga hästen om det är okej med arbete igen, hon tycker 'jajamensan!' om hon så ska pressa ur sig varje andetag).

Hon har 34 slag/minut i vilopuls, och vilopulsen var normal även idag. Låg under den inledande skritten på ca 55 slag/minut, fri skritt, inga krav. Upp i 90 i första lilla joggtraven, gick ner till 70 i princip i samma stund vi saktade av, och låg sen stadigt på ca 70 slag/minut i skritten resten av passet. En kort galopp och hon var uppe i 160 i puls, gick ner till 70 i princip omedelbart när vi bröt av. Tog en till galopp, kort sträcka men lite raskare. Pulsen stack till dryga 190/slag per minut, rosslade inte men lite tungandad i galoppen. Gick ner till ca 70 tämligen omgående.

Men efter det så 'normal trav' och hon var upp i 177 slag/minut, men även där gick det ner fort och bra. En tredje galopp och pulsen var och tangerade 200, men gick återigen ner direkt.

50 i puls efter fem minuter på stallgången, 70 under avskrittningen.

Så, återhämtningspulsen är det ju inga fel alls på, men jag tycker den stack väl högt i galoppen, och att den stack högt även i den efterföljande traven. Arbetet var väl inom vad hon har kondition för, och var på ren 'lättmotionsnivå' för henne egentligen.

Jag vet tyvärr inte hennes maxpuls, och har heller inte ridit henne med pulsmätare förr.

Valacken, som är helt ur kondition (har 'hagkondition'). han har en normalpuls på 35 slag/minut. Han låg på ca 55 slag/minut under rak powerwalkskritt, travade kort snutt och upp till 65 slag/minut i skritten, dryga 90 vid kort galopp. Nu reds han betydligt försiktigare, men har sämre grundkondis. Han är och förblir dock en lågpulsare, och är lite vanskligt bara jämföra rakt av.

Men är damens puls under traven och galoppen alarmerande hög, trots att återhämtningen är bra, eller är det inget att generellt oroa sig för?
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Det är inte helt lätt på en häst du inte mätt upp tidigare, men om vi utgår från att ditt sto hade en hyggligt bra kondition innan infektionen så ligger värden precis som du säger väldigt högt i galoppen och på den efterföljande traven. Strunt samma om återhämtningspulsen är OK, trav i 166bpm är inte bra. Galoppen var också hög. Det är en puls du förväntar dig vid snabb galopp eller i backe eller snö.
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Tack för svar (äntligen någon som svarar =)), så då kan man anta att det är infektionen som spökar än?

Kompisen tyckte att det var 'knepigt', men hade varit intressant att se hur pulsen betett sig om jag galopperat på en stund. om den stack för det var kuuul att galoppera, men hade 'lugnat' sig sedan och lagt sig normalt. Och om höjningen i traven efter var för 'galoppera igen?!'. Jag vågade ju dock inte rida på en stund med de värdena för att se om de hade normaliserats. För om de INTE hade det..så hjärtmuskelinflamation är inte riktigt vad jag önskar mig..
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Värdena ligger högt, men så vitt jag förstått så är din häst inte särskilt mycket riden, och har dessutom för inte så länge sen stått på boxvila?
Då skulle jag inte vara så rädd för att värdena är höga, men samtidigt så ska en otränad häst inte gå upp mot 170 innan den fått en hel del grundträning i benen.
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Värdena ligger högt, men så vitt jag förstått så är din häst inte särskilt mycket riden, och har dessutom för inte så länge sen stått på boxvila?
Då skulle jag inte vara så rädd för att värdena är höga, men samtidigt så ska en otränad häst inte gå upp mot 170 innan den fått en hel del grundträning i benen.

Det är valacken som stått på boxvila, därför det var så oroväckande att han hade så otroligt mkt bättre/normalare värden. Han har stått HELT sen i höstas, och på boxvila från oktober tills slutet av december.

Damen har varit igång ett tag nu, inte haft någon boxvila och det som jag red då när jag pulsade är en ren 'motionstur' för henne och väl inom vad hon klarar av. Hon är dock fortfarande under igångsättning, skrittar, travar och galopperar (mest de två sista, minst trav) 30 - 40 minuter/pass, utan minsta problem och utan att ens bli varm. Därför det var så knas med värdena. Hon kändes ju dock pigg och glad och ville mer även när pulsen var upp i 200, men man ska inte lyssna så noga på det örat vad gäller henne *vet* Men hon ska utan minsta lilla problem klara det där lightpasset utan att uppvisa sådana höga pulsnivåer. frågan är ju bara om det var/är infektionshelvetet (borde det inte ta emot i kroppen då?) eller ren 'glädje' a la kul. (Intressant att notera men liten spinoff är att både K & V:s puls gick upp direkt när vi i lugn skritt närmade oss galoppbacken ;) B:s puls var oförändrad, men så har hon inte 'lärt sig' att man galopperar där heller - än)

Ska rida igen strax, slänger på mätaren då med, får vi se om det är lika eller annorlunda.
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Idag provade jag att rida längre sträcka (drygt en halv kilometer, kanske längre, jag och ögonmått), och även en lite längre sträcka galopp med.

Pulsvärden som följer, högre värdet är när det var lerigt och tungt, timmerbilarna har kört sönder vägen

Skritt 63 - 75 slag/minut
Trav så inledningsvis ca 110 slag/minut, stabiliserades sen på 80 - 90 slag/minut.
Galopp inledningsvis ca 150 slag/minut, stabiliserade sig sen på 120 slag/minut (galopperade ej där det var tungt).
Trav efter galopp, inledningsvis ca 120 slag/minut, stabiliserade sig sen på 80 - 90 slag.

Trav genom vattenpöl - 140 slag/minut :devil:
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Det lät mer normalt tycker jag, men hade jag varit du hade jag ridit med mätaren på ett tag framöver för att se förändringar och hejda ridningen i tid om värdena skjuter uppåt igen.
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Sen får man tänka på att med vårvärme och vinterpäls blir det högre värden.
// Linda
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Var samma värme båda dagarna, samma päls med (damen har en klippning mittemellan spårklippning och täckesklippning ungefär).

Hon rosslade dock lite i galoppen den turen med bättre pulsvärden, så blir fortsatt lite piano för henne, och stärker ju än mer att värdena stack pga infektionen
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Om hästen är hetsig så kan den ha 200 i puls fast den står helt stilla (egen erfarenhet av omtränad galoppör i distansstart :mad: ).
En galoppsväng kan lätt tagga en häst. Vissa hästar visar inte så mycket utåt om de är taggade utan vänder det inåt.

Om du är orolig för att hästen ska ha infektion så ta blodprov direkt.
Vi hade infektion hela förra sommaren i stallet och vissa hästar visade inget alls utåt och en hade helt vanliga pulsvärden då jag red men återhämtningspulsen låg helt still, Han gick aldrig ned, vilket tydligen kan hända.
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Om hästen är hetsig så kan den ha 200 i puls fast den står helt stilla (egen erfarenhet av omtränad galoppör i distansstart :mad: ).
En galoppsväng kan lätt tagga en häst. Vissa hästar visar inte så mycket utåt om de är taggade utan vänder det inåt.

Om du är orolig för att hästen ska ha infektion så ta blodprov direkt.
Vi hade infektion hela förra sommaren i stallet och vissa hästar visade inget alls utåt och en hade helt vanliga pulsvärden då jag red men återhämtningspulsen låg helt still, Han gick aldrig ned, vilket tydligen kan hända.

Alltså, om du läser så har vi både tagit blodprov och gjort en endoskopi. Endon visar svalg/halsinfektion, som backas upp av blodbilden som också visar infektion. Vet rek 2 veckor med järntillskott och lugnt jobb, sen sätta igång igen, men ta det paino och hålla koll, och inte bara lyssna på hästen (som gladeligen skulle jobba ihjäl sig).

Därav pulsmätaren, för att kunna se om hon är bra eller ej. Vet ville nämligen inte vi skulle in och ta nytt prov & ny endo förrän om 6 veckor, och då är meningen hon ska vara fullt igång igen. Så enda sätten jag känner jag har att gå på är att lyssna hur luftvägarna låter, och dubbelchecka med pulsmätaren.

Och iom att värdena var betydligt vettigare nu andra svängen tyder ju på att det var infektionen som gjorde dem så höga, fast återhämtningen var prickfri. Men vi får se hur det utvecklas. Hon rosslade ju lite sist trots fina pulsvärden, men det är svårtydbart då sådant kan ligga kvar längre än infektionen. Men planen är att fortsätta motionera henne, ha pulsmätaren på och hålla sig på en vettig puls helt enkelt, och förhoppningsvis så försvinner andningsmissljudet i galopp vad det lider.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Nu är inte jag insatt men 2 veckor låter väldigt kort.
Infektioner är inte att leka med, det kan tex sätta sig på hjärtat.
Fick ni ingen medicin?
Som sagt så märktes inte infektionen alls via pulsmätaren, så att använda den för att checka läget skulle jag inte göra!
Vi hade infektion i månader och vilade först sen skrittade och skrittade och skrittade vi. Inget jobb förrän prover och titt i helsen visade att det var OK! Flera hästar hade alltså ingen symptom, men hade trots det infektion så jag mitt råd är att ta prover på alla i stallet om ni får någon häst som har infektion.

Om hon är då är i full gång och fortfarande har infektion......hur bra är det?!

Lite allmän intressant info:
http://www.euro-vets.com/page/page.asp?id=27
spec. om foderstaten!
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Jag tyckte också att det var kort tid, men ffa knepigt att avgöra hur jag ska kunna veta när och hur mkt jag kan öka efter de 2 veckorna. Dvs om man bara för hon låter bra vid ansträngning och i övrigt verkar må prima kan vara _säker_ på att det är 'riskfritt'. Nu går hästen förvisso inget hårt arbete ens fullt igång, men ändå.

Vet menade dock att det är tämligen liten risk att om hon är helt symptomfri, och med det arbete hon gör när hon är fullt igång skulle vara minsta fara. Och la till att hon troligen anstränger sig mångfalt mer i hagen, vilket förvisso nog är sant..

Pulsmätare är bara för att ha en extracheck, för den överansträngning som riskerar att ge hjärtmuskelinflammation torde ge utslag via pulsmätaren. Jag litar inte blint på mätaren, men den är en del i det hela, extra koll typ. Skulle jag t ex se att återhämtningspulsen är kajko plötsligt, eller att hon pulsar för högt igen trots lågt arbete, så är det ju en indikation på att något är knas. Samtidigt som perfekta värden inte är någon garanti. Men man får ytterligare en parameter att lägga till de andra.

Ang blodprov på de andra så valacken är ju kollad och har helt normala blodvärden igen, han häver dock fortfarande vid ansträngning så han dras med sviterna av de än. Dock är det inte samma sak de har, men han är iaf blodprovskollad. Fullblodsdonnan är inte kollad än, hon har dock fått vila ihop med andra damen, och dras just nu med en knepig hälta, så hon står för stunden, kommer kollas vid minsta symptom, alt när hon ska igång i hårdare arbete.

Och ingen medicin nej, det fungerar ju inte med antibiotika på virus. Och fanns inget slem i luftvägarna, ingen feber etc, dvs finns/fanns inga sekundärinfektioner att behandla heller. Utan är ju bara att låta viruset ha sin gång. Hon blev dock ord (och har fått) järntillskott i 2 v.

Ang länken, tack förresten, så inget nytt under solen där. Damen är dammkänslig (fick lunginflammation som föl, och plockade sen upp smitta på kiniken och fick en luftvägsinfektion några mån senare, som DV felbehandlade så det blev en ordentlig sekundär bakterieinfektion, plus bihåleinflammation. Efter det är hon dammkänslig, står på spån och äter hösilage. I kallstall. helt symptomfri, och fina, rena luftvägar. Men ställ henne på hö och det är bara börja räkna dagar, när man kommit till 4 så kommer första 'morgonhostningen'. Därför jag är väldigt noga med henne, och ville gå ner med kamera och kolla direkt efter att hon rosslat i galoppen)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Jag skulle själv inte ha börjat träna min häst igen innan den var konstaterad frisk. Några veckor är inte långt i en hästs liv. "det får ta den tid det tar, så tar det kortare tid" eller som John och Wendy sa - annars tar sig hästen den tiden själv...
Lycka till - hoppas det reder ut sig för er!
 
Sv: Hjälp tolka pulsvärden?

Det som är i just damens fall, som gör att både jag och vet vill se henne i någon form av igång så snart som möjligt (men självklart inte FÖR snart) är två saker. Dels så hatar hon vila som pesten, dvs den rent mentala delen. Men ffa så hon är under igångsättning efter konvalescens, och har svarat på den (ganska speciella) igångsättningen på ett sätt ingen (mer än kanske matte då ev gjorde i sina medst optimistiska stunder) trodde på. Men det är ju fortfarande (troligen) tämligen skört, och en längre vila nu riskerar att få det hela att rasa.

Självklart är det inte så att det på något vis ska ske på bekostnad av hälsan på andra plan, men om det inte varit hade jag utan problem kunnat känna att hon får stå tills hon är helt bra. Nu handlar det istället om att röra på henne såpass mycket som är ofarligt, och hitta var det är. Och jag misstänker att vet är ännu mer anglägen om det än mig.

Men, sålänge det handlar om lätt motion, och man verkligen är petnoga, så ser jag inte att man ska behöva utesluta varken det ena eller andra. Jag är bara nojig över hur sjutton man kan vara säker på att man håller sig under den där nivån. Btw så pratade jag med hemmavet, som inte sett endoresultatet etc men fått läsa journalen, och han tyckte mest att 'var och varannan unghäst ser ut sådär i halsen, det är en barnsjukdom, och det är en otvedtydig fara med att träna dem för hårt i det läget, då kan man få kroniska problem (tydligen vanligt vad gäller travare). Men normal motion är sällan problem, och de flesta fall blir inte ens upptäckta utan passerar obermärkt'. Om han har rätt eller fel går alltid att diskutera, men litteraturen stöder hans uttalande iaf. Men det gör det ju inte ett smack lättare att veta var gränsen går så att säga. Det eviga abret..)

Men hon kommer - oavsett hur hon känns - inte gå i hårdare arbete förrän hon är symptomfri, u.a på endoskopi OCH har en normal blodbild. (Jmf med valacken som sedan ett bra tag medicinskt är helt ua igen, men att han fortfarande häver efter ansträngning visar att han inte är fit for fight igen, och i hans fall har det snart fyra månader. Han motioneras dock också sedan blodbilden blev normal, men lätt. Och kommer så göra tills han är helt symptomfri också, inta bara ok provmässigt)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp