Hjälp! vad gör jag!

R

Rex

Har en islänning på fyra år påfoder och de senaste tio dagarna så har han börjat ta sig ut ur hagen.Han pressar sig igenom eltrådarna till det ger vika.Det är elstängsel,hagen är tre hektar kuperad,han har sällskap,mat och vatten hela dan.Han går inte heller direkt någonstans när han går ut(än så länge peppar,pappar).Jag har provat att blöta ner honom lite,funkade väl i tre timmar eller så.Ska prova klippa honom men får ingen maskin förran nu i veckan.Så då lät jag honom stå inne för jag skulle inte vara hemma,en dag gick väl hyfsat.Men igår hoppade han ut ur boxen,hästen är lika hög som boxväggen.
Vad ska jag göra?
Rex
 
Låter som han har tråkigt och söker spänning. Min shettis hade en period som 2-åring då hon pressade sig igenom allt vad steket hette, det var bräder med 3 dm mellan som hon pressade sig igenom, nog för att de är små, men hon kunde verkligen göra sig liten.
Är ju svårt att fixa med staket när det är fruset i backen, annars kunde du ju testat att ha dubbla staket på de bitar där han tar sig igenom så att han liksom är instängd i en liten liten hage när han tar sig ut ur sin stora. Man måste visa att gräset inte är grönare på andra sidan på något sätt.

Vet inte om det fungerar att klippa men det är ju värt ett försök i alla fall, bara hoppas att han inte fryser.
Att låta honom stå inne verkar ju inte heller fungera om han hoppar över boxväggen :eek: Kanske han är blivande hoppare :D
Vill man ha dem instängda i boxen så går det ju oftast att sätta lite bräder på strategiska höjder och göra boxdörren högre om man inte är beredd att binda upp hästen.

Men den stora lösningen tror jag nog är att stimulera honom mera, rids han varje dag? Kanske han söker mäsklig kontakt och bara vill komma ut och bli pysslad med?
Hoppas du hängde med i mitt röriga resonemang! Var väl ingen lösning, bara lite funderingar mest!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 303
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: exotic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp