Hjälp, vad ska jag göra??

Varmblod90

Trådstartare
Hej, jag behöver hjälp. Jag vet inte hur jag ska göra..

Jag har en helt underbar colliehane som fyller 6 år i år. Han är min första egna hund och vi har varit bästa vänner i alla dessa 6 år, jag fick välja hnm själv när han var valp och vi har ställt upp för varandra sen dess. Men nu är det så att sen ngr år tillbaka har han inte gått upp i vikt. Utan stannat eller t.o.m gått ner. Och i flera veckor funderade vi på varför, vi studerade hnm och var hos vet. som inte hittade ngr fel på hnm. Sen i våras kom jag fram till att han inte trivs i flocken. Han har väldigt lätt för att stressa upp sig och ligger så gott som på hel spänd hela tiden, i väntan på att ngt ska hända. Jag kom och tänka på detta för min ena häst är likadan, har oxå lätt för att stressa upp sig och därmed svårt att hålla vikten. Plus att Ichak(som han heter min hund) inte gillar våran andra hane vi har. Han hatar hnm! Så han kan ju inte slappna av heller pga av hnm

I sommras fick han flytta till min storasyster för att se om han gick upp i vikt om han fick lämna flocken. Redan efter ngn månad var han i normalhull igen. Men för ngr veckor sedan kunde inte min syster ha kvar hnm. Hon orkade inte. Hon har två barn som är 3 respektive 2 år gamla. Och dem tar upp all hennes tid och ork. Så min hund fick komma tillbaka till oss igen. Och resultatet av detta kom bara ngn vecka senare. Han var åter mager:cry: Men däremot att syster sagt att när allt har kommit till sin ordning i den nya lägenheten och barnen kommer på dagis som dem ska så kanske hon kan ta hand om hnm igen. Men bara kanske...
Jag har gått i tankarna om att avliva hnm eller sälja hnm. Men så vågar jag inte ta det steget. Han är den enda vän jag har!!(bokstavligt talat) Han har ALLTID ställt upp, och jag tillbaka. Vi har gjort allt tillsammans. Och jag tänker att om vi nu är bästa vänner så borde ju det bästa vara att avliva/sälja hnm. Men han är lite speciell. Han kan vara småfeg för saker och ting tex gubbar, nyårsraketer(fast bara om han är inne, på nyår måste jag ut och gå med hnm för att han inte ska vara rädd). Jag förstår han bäst av alla. Det kommer dem nya ägarna inte och göra. Då återstår bara avlivning, men jag vågar inte ta det steget:cry: Bara tanken på det få mig att bli tårögd..
Vad ska jag göra??Snälla hjälp. Jag och min mamma ska prata om detta nu när jag kommer hem till helgen..

Väldigt tacksam för alla svar..Jag vill inte ha ngr påhopp, för det orkar jag inte med. Bara vänliga tips/svar:)

Tack:bow::bow:
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Jag tror definitivt att det finns andra hundvänner som kommer att sätta sig in i din hunds sätt att vara och avguda honom för den han är! Trots allt har han halva livet kvar... Leta efter det perfekta hemmet!
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

förstår hur du känner med dom nya köparna, men de finns dom som är bra, om man tar tid på sig och träffas flera ggr så man får se hur dom är med hunden så känns de bättre.

Men varför kan du inte sälja den andra hunden?
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

okej, men det känns så svårt att sälja sin bästa kompis liksom:cry:

De andra hanen är inte min. det är mammas. Och det är hennes avelshane som hon håller på att jobba upp, har fått hnm KORAD och ska försöka få hnm till SUCH..Min hund gå bara hemma och skruttar typ. Jag vill ställa ut hnm, men det går ju inte tack vare att han inte håller vikten. Vi försökte en gång, och domaren gillade hnm jättemkt, men skickade ut hnm på en 2:a för vikten.

Usch detta känns så hemskt:(
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Ta nu inte illa upp, men om nu hunden går ner i vikt och aldrig slappnar av o.s.v så verkar det ju inte som han trivs så väldigt bra hos dig och då kan han väl få chansen hos någon annan.
Känns lite som att det är du som har svårt att "släppa" honom (och det fårstår jag), har själv travhästar och när karriären är slut för dem så tänker man att de ska få "gå" kvar och ha det bra,men det är ju så att de många gånger får det bättre hos någon annan som har tid med dem och kan sysselsätta dem med något, så där får man sluta och tänka på sig själv och se till deras bästa, (svårt för man tycker ju om dem).Men det finns faktiskt andra som oxå kan tycka om dem.
Hade jag varit som du hade jag i lugn och ro försökt hitta ett annat bra hem till honom, kanske på foder först så du kan ha lite koll på honom. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

så verkar det ju inte som han trivs så väldigt bra hos dig
Känns lite som att det är du som har svårt att "släppa" honom (och det fårstår jag)QUOTE]


Men det var ju i och för sig det jag skrev..Att han inte trivdes hemma i flocken. Men med mig trivs han bra, det är i flocken han inte trivs.
Och det skrev jag typ oxå att jag har svårt att släppa hnm. Fast i en annan mening.

Det var sånt här som jag var lite rädd för, att det skulle bli missförstånd.
Jag vill bara ha hjälp med om jag ska avliva hnm eller sälja hnm. Jag vill göra det som är bäst för hnm. Men samtidigt vill jag ha kvar hnm..
Jag tycker detta är så svårt:(
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

självklart kan han få det bättre hos någon annan. hundar har normalt väldigt lätt för att bilda nya flockar, och det finns säkert någon annan som kan erbjuda både en bättre miljö och förstå honom. sälj!
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

okej, men det känns så svårt att sälja sin bästa kompis liksom:cry:

De andra hanen är inte min. det är mammas. Och det är hennes avelshane som hon håller på att jobba upp, har fått hnm KORAD och ska försöka få hnm till SUCH..Min hund gå bara hemma och skruttar typ. Jag vill ställa ut hnm, men det går ju inte tack vare att han inte håller vikten. Vi försökte en gång, och domaren gillade hnm jättemkt, men skickade ut hnm på en 2:a för vikten.

Usch detta känns så hemskt:(

Jätte tråkigt att han inte trivs..

Men, jag undrar, har du bara ställt ut honom en gång?
Och ger upp för "bara" en tvåa?
Det kanske är en ide´att ni satsar på utställning, och ringträning?
Brukshundsklubben har nog en massa för er två att pyssla med också.
Då kommer ni två spendera mer tid tillsammans, och han kanske får mer livsglädje än att "bara gå hemma och skrota".
En hund måste ju pysslas med, inte bara göra ingenting.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Antagligen har du redan tänkt på detta men varför kan inte din mamma ha den andra hunden som är hennes?Jag tycker också annars det är bättre att sälja än avliva.Känns det inte bättre att både hunden och en ny ägare skulle få glädje av varandra när det ändå inte funkar hemma hos dig?Jag förstår att det är jobbigt att göra sig av med din vän men för att vara lite elak(förlåt;)) så är det nog mest dina känslor som som hindrar dig från att sälja.Tänk på hunden i första hand.Kram och lycka till
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Eftersom att han trivdes bra hos din syster och gick upp i vikt, så kan du få honom att trivas hos någon annan också.

Men jag skulle ha svårt för det. Eller jag har svårt för det... Jag har själv behållt en skrutt hemma...
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Tack alla för era jättebra svar:bow:

Jag kan säga det att jag fortfarande bo hemma. Är bara 17..

Angående utställningen så har har ställts ut som valp och fått jättebra resultat. Som junior var han riktigt nära att få sitt CERT. Han har fått en massa(tro jag) CK och har aldrig åkt ut på ngn två innan. Men den domaren som skickade ut hnm på en två sa att han måste gå upp mer i vikt och få mer muskler(har jag för mig att han sa)Och jag kände då liksom att det är ingen mening att ställa ut hnm:(Han tycker inte det är så roligt heller att bli utställd. Vi har funderat på att ta hnm till en utomhusutställning nu i sommar. Han kanske tycker det är roligare...
Sen finns det ju så mkt mer att göra tex agilty, lydnad mm. Men jag har provat att hoppa hnm hemma, testa lydnad hemma. Men han tycker sånt är dötråkigt. Han gillar att bara ligga i sängen el. soffan och bara mysa. Sen gillar han att få ut och gå. Och det gör jag, men det har varit lite segt med det nu ett tag men ska börja nu i helgen igen..

Men i alla fall så ska jag nog leta upp ett hem till hnm. Och som en skrev att ha hnm på foder i början i ett år kanske? Och om allt funkar så få dem köpa hnm. Det är ju som ni säger och jag tänker att man måste ju tänka på hans bästa. Han har kanske 6-7 år kvar att leva och då ska ha ha det bra.
Men jag är lite orolig att dem nya ägarna kanske säljer hnm sen. Jag är jätte nojjig på sånt här. Tänker på precis allt:D
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Men jag är lite orolig att dem nya ägarna kanske säljer hnm sen. Jag är jätte nojjig på sånt här. Tänker på precis allt:D

Skriv i kontraktet, att hunden inte får förmedlas vidare utan att de först tar kontakt med dig.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra??

Jag har precis fått jättegoda nyheter från mamma som ringde för en timma sedan. Det har ordnat sig med min syster så hon kan ta hand om Ichak igen. Jag är så lycklig att jag skulle kunna krama killen som sitter bakom mig:angel::banana:
Nu behöver jag inte "skiljas" från min vän. Vi kan träffas hur mkt vi vill. Åhh vad jag är glad!

Men jag vill tacka alla som svarat och stötat mig här:bow:

Här kommer två bilder på hnm..
Detta togs för två vintra sedan. 4 år gammal är han här. Jag som håller om hnm:D
7991336.jpg

Detta togs i sommras. Visst är han fin min lilla pojk:love:
17817499.jpg


Lägger in en helbild oxå..
17817573.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 964
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp