har de rätt att göra så.

Ibbe442

Trådstartare
Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har omhändertagit min hund och hennes valpar. För anledning av att de fanns urin och avföring i miljön dem befann sig i, men där dem även tog ett muntligt förhör med en släkting till oss som var på plats där han inte visste vad han skulle svara eftersom han inte bor här och att man sedan tar beslut på plasten utifrån vad vår släkting har sagt är fel, men där dem även fick honom att skriva på ett papper som han inte fick veta vad som stod i den och då han inte fick någon förklaring. Sättet dem har arbetat på är ett oacceptabelt sätt, att polisen ska hoppa in i från vårt fönster utan att ens ha ett tillstånd från tingsrätten eller domstolen och bara ta min hund och valparna är oacceptabelt. Men att även bara ta min hund när jag som ägare inte ens är på plats så att jag som ägare inte får någon möjlighet alls att prata med dem är en dålig still att arbeta på. Att omhänderta min hund och hennes valpar för de fanns urin och avföring från valparna är också en jätte konstig orsak för dem är valpar och dem lär sig fortfarande på att man ska inte kissa inomhus, men dem har bara 6 veckor, varje dag efter mitt jobb så städar jag efter dem. Jag är så olycklig utan min hund, hon är en familjemedlem till min familj, men även min dotter, jag vill ha tillbaka henne mer än allt i världen, och jag hoppas jag kan få hjälp ifrån dig med detta ärende, för jag är så förtvivlad efter dem tog henne ifrån mig, och sättet dem har arbetat på gör mig arg men också ledsen, för jag kanske inte må va svensk men jag försöker passa in i samhället
 
Om du inte förstår orsakerna till beslutet som fattats är det bästa om du ringer till handläggaren och ber dem förklara.
Din möjlighet att få tillbaka hunden hänger på att du kan redovisa hur du ska åtgärda de brister som har påpekats.

Jo, de har rätt att få tillträde för att göra sina inspektioner. Det är befogenheter som finns i lagtext, inte något som det behövs domstolsbeslut för. Men normalt har de inte med sig polis till ett rutinartat besök om det inte finns anledningar att tro att de ska bli nekade tillträde eller att det ska bli bråk. Blev de inte insläppta, eller har de försökt att få komma in och se din hund tidigare?
 
Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har omhändertagit min hund och hennes valpar. För anledning av att de fanns urin och avföring i miljön dem befann sig i, men där dem även tog ett muntligt förhör med en släkting till oss som var på plats där han inte visste vad han skulle svara eftersom han inte bor här och att man sedan tar beslut på plasten utifrån vad vår släkting har sagt är fel, men där dem även fick honom att skriva på ett papper som han inte fick veta vad som stod i den och då han inte fick någon förklaring. Sättet dem har arbetat på är ett oacceptabelt sätt, att polisen ska hoppa in i från vårt fönster utan att ens ha ett tillstånd från tingsrätten eller domstolen och bara ta min hund och valparna är oacceptabelt. Men att även bara ta min hund när jag som ägare inte ens är på plats så att jag som ägare inte får någon möjlighet alls att prata med dem är en dålig still att arbeta på. Att omhänderta min hund och hennes valpar för de fanns urin och avföring från valparna är också en jätte konstig orsak för dem är valpar och dem lär sig fortfarande på att man ska inte kissa inomhus, men dem har bara 6 veckor, varje dag efter mitt jobb så städar jag efter dem. Jag är så olycklig utan min hund, hon är en familjemedlem till min familj, men även min dotter, jag vill ha tillbaka henne mer än allt i världen, och jag hoppas jag kan få hjälp ifrån dig med detta ärende, för jag är så förtvivlad efter dem tog henne ifrån mig, och sättet dem har arbetat på gör mig arg men också ledsen, för jag kanske inte må va svensk men jag försöker passa in i samhället

Om du är svensk eller inte svensk har inte med saken att göra överhuvudtaget.
Djur omhändertas på det här sättet när det gått mycket långt.
 
Nu vet jag inte mer än det du skrivit i inlägget, men som andra sagt, du behöver höra av dig till handläggaren.

Sedan:
6 veckor gamla valpar behöver ut ofta, väldigt många gånger per dag. Det räcker inte att bara göra rent till dem efter jobbet eller att bara ta ut dem efter jobbet. Får de inte gå ut ofta så lär de sig inte heller att det är ute de ska kissa.

Om din släkting inte kan ta hand om hundarna på ett bra sätt när du är på jobbet så skulle du antingen behöva en annan hundvakt eller själv se till att vara hemma från jobbet. Det är ett ansvar som man måste ta när man föder upp hundar.

Valparna ska få komma ut många gånger per dag, du måste städa åt dem vid behov och de ska tas till veterinären för id-märkning och vaccinering. Valpar behöver även avmaskas.
 
Nu vet jag inte mer än det du skrivit i inlägget, men som andra sagt, du behöver höra av dig till handläggaren.

Sedan:
6 veckor gamla valpar behöver ut ofta, väldigt många gånger per dag. Det räcker inte att bara göra rent till dem efter jobbet eller att bara ta ut dem efter jobbet. Får de inte gå ut ofta så lär de sig inte heller att det är ute de ska kissa.

Om din släkting inte kan ta hand om hundarna på ett bra sätt när du är på jobbet så skulle du antingen behöva en annan hundvakt eller själv se till att vara hemma från jobbet. Det är ett ansvar som man måste ta när man föder upp hundar.

Valparna ska få komma ut många gånger per dag, du måste städa åt dem vid behov och de ska tas till veterinären för id-märkning och vaccinering. Valpar behöver även avmaskas.
Fast det beror ju väldigt på årstid ras osv.
Att 6 veckor gamla inte får gå ut flera gånger om dagen är knappast skäl att omhänderta dom.

Det handlar mer om städning och övrigt vi inte vet här.
 
VEM har omhändertagit hundarna?
VEM har fattat beslutet?
Alltså inte namn på personer utan vilka myndigheter menar du?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vid den här årstiden kan ALLA valpar vara ute.
Och de flesta raser fixar även en liten kissestund på 10 min även vintertid.
Ja och?
Att 6 veckor valpar inte släpps ut flera gånger om dagen är ändå inte skäl nog att omhändertas.
Inte på långa vägar.

Det här handlar om annat.
 
Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har omhändertagit min hund och hennes valpar. För anledning av att de fanns urin och avföring i miljön dem befann sig i, men där dem även tog ett muntligt förhör med en släkting till oss som var på plats där han inte visste vad han skulle svara eftersom han inte bor här och att man sedan tar beslut på plasten utifrån vad vår släkting har sagt är fel, men där dem även fick honom att skriva på ett papper som han inte fick veta vad som stod i den och då han inte fick någon förklaring. Sättet dem har arbetat på är ett oacceptabelt sätt, att polisen ska hoppa in i från vårt fönster utan att ens ha ett tillstånd från tingsrätten eller domstolen och bara ta min hund och valparna är oacceptabelt. Men att även bara ta min hund när jag som ägare inte ens är på plats så att jag som ägare inte får någon möjlighet alls att prata med dem är en dålig still att arbeta på. Att omhänderta min hund och hennes valpar för de fanns urin och avföring från valparna är också en jätte konstig orsak för dem är valpar och dem lär sig fortfarande på att man ska inte kissa inomhus, men dem har bara 6 veckor, varje dag efter mitt jobb så städar jag efter dem. Jag är så olycklig utan min hund, hon är en familjemedlem till min familj, men även min dotter, jag vill ha tillbaka henne mer än allt i världen, och jag hoppas jag kan få hjälp ifrån dig med detta ärende, för jag är så förtvivlad efter dem tog henne ifrån mig, och sättet dem har arbetat på gör mig arg men också ledsen, för jag kanske inte må va svensk men jag försöker passa in i samhället
Förstår att det är jobbigt att bli av med hundarna men samtidigt så sker inte sådant utan stor anledning. Det krävs mycket för att hundar ska omhändertas, det är inte lättvindigt dom tar ifrån en djur övht. Det viktiga är att du får reda på vad som behöver fixas och hur du ska ta hand om en hund på ett bra sätt sedan.
 
Jag är cynisk och tycker det låter som någon som talar illa om svenska myndigheter, liknande det son sker mot socialtjänsten. Ett troll alltså.

Men jag har säkert fel. 😅
Jag kan lika gärna tänka mig att TS är någon som är ovan med hur svenska myndigheter fungerar och kanske inte har interagerat med dem på ett adekvat sätt.
Allt är öppet för tolkning så länge det är svepande beskrivningar av hur omhändertagandet gick till och inte framgår mer om beslutets innehåll och motivering. Förhoppningsvis så återkommer TS med klargöranden om det.
 
Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har omhändertagit min hund och hennes valpar. För anledning av att de fanns urin och avföring i miljön dem befann sig i, men där dem även tog ett muntligt förhör med en släkting till oss som var på plats där han inte visste vad han skulle svara eftersom han inte bor här och att man sedan tar beslut på plasten utifrån vad vår släkting har sagt är fel, men där dem även fick honom att skriva på ett papper som han inte fick veta vad som stod i den och då han inte fick någon förklaring. Sättet dem har arbetat på är ett oacceptabelt sätt, att polisen ska hoppa in i från vårt fönster utan att ens ha ett tillstånd från tingsrätten eller domstolen och bara ta min hund och valparna är oacceptabelt. Men att även bara ta min hund när jag som ägare inte ens är på plats så att jag som ägare inte får någon möjlighet alls att prata med dem är en dålig still att arbeta på. Att omhänderta min hund och hennes valpar för de fanns urin och avföring från valparna är också en jätte konstig orsak för dem är valpar och dem lär sig fortfarande på att man ska inte kissa inomhus, men dem har bara 6 veckor, varje dag efter mitt jobb så städar jag efter dem. Jag är så olycklig utan min hund, hon är en familjemedlem till min familj, men även min dotter, jag vill ha tillbaka henne mer än allt i världen, och jag hoppas jag kan få hjälp ifrån dig med detta ärende, för jag är så förtvivlad efter dem tog henne ifrån mig, och sättet dem har arbetat på gör mig arg men också ledsen, för jag kanske inte må va svensk men jag försöker passa in i samhället
Svaret på rubriken är att ja, de har rätt att göra så.

Djurskyddmyndigheterna arbetar för djurens bästa. Om de funnit att du håller hund och valpar på ett icke acceptabelt sätt och djuren lider (viktig sak i sammanhanget) så har de rätt att ta dem.

Myndigheter får inte göra vad de vill. De har stränga lagar och regler att hålla sig till och en veterinär måste bedöma hur djuren mår innan de tas från ägaren.

Av det du skriver om valparna verkar det som om du inte har kunskap om hur man hanterar och sköter valpar?

Det är INTE ok att göra rent efter valparna när du kommer hem från jobbet. Att ha valpar är ett dygnet-runt-arbete tills de blir sålda. Planera in semester när tiken ska föda.

Råder dig att finna dig i det som skett - som är för hundarnas hälsa och deras bästa. Tror de har det bättre där de är nu.

Skaffa kunskap om hundhållning och hunduppfödning.
Och lycka till i fortsättningen.
 
Tom mina frallavalpar,blev uttagna from ca 5v mitt i vintern, var vizzerligen ett jäkla bärande in o ut,för bara några minuter, var det riktigt ruzkväder med ztorm o znöfall eller blötznö,zå hände det att vi zkippade den dagen
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Frost116
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 724
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 250
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp