Hade jag som partner utsatt min sambo för något sådant så hade jag hellre sett att han slängde vatten på mig eller puttade ner mig från sängen än att ligga och vara rädd och ledsen. Fattar verkligen inte hur folk tycker att man ska få göra lite vad som helst i sömnen bara för att man inte är medveten och att andra ska vara ok med det. OK att man inte kan rå för det i stunden, men jag hade inte velat göra illa min partner bara för att jag sover.

Fast jag är ju kapabel att hålla flera tankar i huvudet samtidigt:

1) Man kan inte hjälpa vad man gör i sömnen. Så det är ingen mening att peka finger åt partnern som säga att han är en ond övergrepsälskande person.
2) Man måste ändå göra vad man kan för att förhindra att man gör det igen.

Men nu vill ju TS absolut dela säng med honom. Om det nu är så att han faktiskt gör så där i sömnen och inte kan förändra det, hur ska de göra då? Då har ju han två trista val att välja mellan: Antingen sova med TS (vilket TS vill) och riskera att göra så mot henne igen ELLER mot TS vilja sova i en annan säng.
 
Kanske. Ok jag vet att han är svårväckt och jävligt trött ibland, och jag har verkligen försökt "väcka snällt" - men jag blir ganska liten på jorden när jag känner händer på mig då jag inte vill. Det blir väl lite som att åka tillbaka i tiden till min förra relation. Vilket också då landar i detta att jag kanske hellre hade velat kunna bli lite förbannad så att han vaknar ordentligt.
Du kanske kan ha någon väldigt högljudd ljudsignal till hands? Om det känns lättare att trycka fram en siren än att knuffa honom i det läget?
 
Fast jag är ju kapabel att hålla flera tankar i huvudet samtidigt:

1) Man kan inte hjälpa vad man gör i sömnen. Så det är ingen mening att peka finger åt partnern som säga att han är en ond övergrepsälskande person.
2) Man måste ändå göra vad man kan för att förhindra att man gör det igen.

Men nu vill ju TS absolut dela säng med honom. Om det nu är så att han faktiskt gör så där i sömnen och inte kan förändra det, hur ska de göra då? Då har ju han två trista val att välja mellan: Antingen sova med TS (vilket TS vill) och riskera att göra så mot henne igen ELLER mot TS vilja sova i en annan säng.

Fast han kan börja med att söka hjälp för sina ev. sömnbesvär. Det är ju framförallt ett stort problem att han inte ens går att väcka. Han har ju inte gjort något för att förbättra situationen.
 
Du kanske kan ha någon väldigt högljudd ljudsignal till hands? Om det känns lättare att trycka fram en siren än att knuffa honom i det läget?

Ja men kanske! Alla sätt är väl bra utom de dåliga. Kanske kan spela in hans hund när hon skäller för då vaknar han minsann. :idea:

Men kanske en siren eller liknande. Bomber? Kanske är enklare att dra fram telefonen än att mer aktivt putta bort, det kan du ha helt rätt i. :heart
 
Fast han kan börja med att söka hjälp för sina ev. sömnbesvär. Det är ju framförallt ett stort problem att han inte ens går att väcka. Han har ju inte gjort något för att förbättra situationen.
Det är väl just det här. Nej han är ingen elak övergreppsälskande person eller hur det nu stod, men jag känner mig ganska ensam med alla känslor som kommer pga det här. Han kan vara otroligt svår att väcka (häromdagen skulle jag väcka honom för att jag behövde hjälp, alltså inte på natten utan på eftermiddagen). Då drömde han om kaninmat sa han så när jag väckte honom och frågade om det jag behövde hjälp med började han först gräva mig i skrevet, sedan leta under soffkuddarna. I sömnen. Då blev jag väl inte så ledsen iof. Han drömde just då att han fyllt på kaninmat och skulle lyfta locket och ge alla mat. Så mitt skrev och dynorna blev lådan där kaninmaten förvaras.

Då var jag ju vaken och stod själv upp, så kunde backa undan lätt, och det var så uppenbart att han var helt väck pga att han sov, men vanligtvis ligger jag ju i sängen bredvid honom och känner inte riktigt att jag kan komma undan. Blir som sagt väldigt liten när det börjas hållas på.
 
Senast ändrad:
Det är väl just det här. Nej han är ingen elak övergreppsälskande person eller hur det nu stod, men jag känner mig ganska ensam med alla känslor som kommer pga det här. Han kan vara otroligt svår att väcka (häromdagen skulle jag väcka honom för att jag behövde hjälp, alltså inte på natten utan på eftermiddagen). Då drömde han om kaninmat sa han så när jag väckte honom och frågade om det jag behövde hjälp med började han först gräva mig i skrevet, sedan leta under soffkuddarna. I sömnen. Då blev jag väl inte så ledsen iof. Han drömde just då att han fyllt på kaninmat och skulle lyfta locket och ge alla mat. Så mitt skrev och dynorna blev lådan där kaninmaten förvaras.

Då var jag ju vaken och stod själv upp, och det var så uppenbart att han var helt väck pga att han sov, men vanligtvis ligger jag ju i sängen bredvid honom och känner inte riktigt att jag kan komma undan. Blir som sagt väldigt liten när det börjas hållas på.

Det är därför ni inte ska sova tillsammans tills ni hittat ett sätt att hantera det här.
 
Nu fortsätter jag lite här. Det kanske är en del av detta som skaver, att han egentligen inte kommit med några egna förslag.

Jag tror det skulle hjälpa mig massor ändå, om han också kunde säga som er att han hellre blir väckt av kallt vatten än att jag blir ledsen. Eller om han själv propsade på skilda sovrum (fast att jag inte vill det). Bara någonting liksom. Någon reaktion. Det är alltid jag som får ta upp det till diskussion.
 
Nu fortsätter jag lite här. Det kanske är en del av detta som skaver, att han egentligen inte kommit med några egna förslag.

Jag tror det skulle hjälpa mig massor ändå, om han också kunde säga som er att han hellre blir väckt av kallt vatten än att jag blir ledsen. Eller om han själv propsade på skilda sovrum (fast att jag inte vill det). Bara någonting liksom. Någon reaktion. Det är alltid jag som får ta upp det till diskussion.

Vill du att han ska propsa på en lösning som du redan sagt att du INTE vill ha?
 
Nu fortsätter jag lite här. Det kanske är en del av detta som skaver, att han egentligen inte kommit med några egna förslag.

Jag tror det skulle hjälpa mig massor ändå, om han också kunde säga som er att han hellre blir väckt av kallt vatten än att jag blir ledsen. Eller om han själv propsade på skilda sovrum (fast att jag inte vill det). Bara någonting liksom. Någon reaktion. Det är alltid jag som får ta upp det till diskussion.
Det här. Det är för mig helt ofattbart hur han inte själv blir helt bestört över detta.
 
Vill du att han ska propsa på en lösning som du redan sagt att du INTE vill ha?
Fast innan han föreslagit något sådant vet han ju inte hur jag skulle ställa mig till det.

Känns som om du hugger väldigt, det var bara ett exempel på något jag kanske ändå blivit hjälpt av. Alltså att han gör någonting, föreslår något? Sen om det är skilda sovrum, sömnutredning, parterapi, kallt vatten spelar nog mindre roll.
 
Fast innan han föreslagit något sådant vet han ju inte hur jag skulle ställa mig till det.

Känns som om du hugger väldigt, det var bara ett exempel på något jag kanske ändå blivit hjälpt av. Alltså att han gör någonting, föreslår något? Sen om det är skilda sovrum, sömnutredning, parterapi, kallt vatten spelar nog mindre roll.

Vad har du föreslagit för honom? Vad har hans reaktion på dina förslag varit?
 
Vad har du föreslagit för honom? Vad har hans reaktion på dina förslag varit?

Typ terapi för oss båda, eller att han provar att jobba mindre så han kanske inte är så satans trött t ex. Men jag vet ju inte riktigt själv, det är därför jag startade tråden. Uppenbart är väl att jag känner mig ganska ensam i detta.

Men kanske kan vara aktuellt med någon sömnutredning. Jag har nog mest tänkt "fan va gött att kunna sova sig igenom ALLT". Men det kanske inte är helt normalt. Jag har ingen aning, själv sover jag alldeles för lite och är vansinnigt lättväckt så svårt att hitta vettiga referensramar när vi är så otroligt olika där.
 
Nu fortsätter jag lite här. Det kanske är en del av detta som skaver, att han egentligen inte kommit med några egna förslag.

Jag tror det skulle hjälpa mig massor ändå, om han också kunde säga som er att han hellre blir väckt av kallt vatten än att jag blir ledsen. Eller om han själv propsade på skilda sovrum (fast att jag inte vill det). Bara någonting liksom. Någon reaktion. Det är alltid jag som får ta upp det till diskussion.

SJÄLVKLART! Totalt logisk reaktion. Fy vad förminskade det hade känts att ett så stort problem inte alls tas upp av honom. Det hade gjort mig allra mest besvärad. Det är ett respektlöst beteende.

Dessutom skrev du nu precis om hur han betedde sig när du försökte väcka honom på en eftermiddag. Jobbar han skift? För som någon tidigare länkade till så lät det ju som att sömnstörningar påverkades av flera saker som trötthet. Har han en regelbunden och tillräckligt sömn eller gör han åtminstone vad han kan för att ha det? Fast jag antar att har han inte ens tagit upp detta till diskussion så har tanken väl inte ens slagit honom att det kanske varit ett sätt att försöka hantera grundproblemet....?
 
Typ terapi för oss båda, eller att han provar att jobba mindre så han kanske inte är så satans trött t ex. Men jag vet ju inte riktigt själv, det är därför jag startade tråden. Uppenbart är väl att jag känner mig ganska ensam i detta.

Men kanske kan vara aktuellt med någon sömnutredning. Jag har nog mest tänkt "fan va gött att kunna sova sig igenom ALLT". Men det kanske inte är helt normalt. Jag har ingen aning, själv sover jag alldeles för lite och är vansinnigt lättväckt så svårt att hitta vettiga referensramar när vi är så otroligt olika där.

Där var ju lite svar på mitt inlägg.

Alltså är han bara totalt handlingsförlamad i just denna frågan eller är det ett genomgående tema? Folk är ju såklart olika men det känns väldigt konstigt att han trots allt verkar ta så lätt på en sådan här allvarlig sak.
 
Typ terapi för oss båda, eller att han provar att jobba mindre så han kanske inte är så satans trött t ex. Men jag vet ju inte riktigt själv, det är därför jag startade tråden. Uppenbart är väl att jag känner mig ganska ensam i detta.

Men kanske kan vara aktuellt med någon sömnutredning. Jag har nog mest tänkt "fan va gött att kunna sova sig igenom ALLT". Men det kanske inte är helt normalt. Jag har ingen aning, själv sover jag alldeles för lite och är vansinnigt lättväckt så svårt att hitta vettiga referensramar när vi är så otroligt olika där.

Det låter ju som om han har anledning att se över sin sömn och se till att få sova ordentligt.
 
SJÄLVKLART! Totalt logisk reaktion. Fy vad förminskade det hade känts att ett så stort problem inte alls tas upp av honom. Det hade gjort mig allra mest besvärad. Det är ett respektlöst beteende.

Dessutom skrev du nu precis om hur han betedde sig när du försökte väcka honom på en eftermiddag. Jobbar han skift? För som någon tidigare länkade till så lät det ju som att sömnstörningar påverkades av flera saker som trötthet. Har han en regelbunden och tillräckligt sömn eller gör han åtminstone vad han kan för att ha det? Fast jag antar att har han inte ens tagit upp detta till diskussion så har tanken väl inte ens slagit honom att det kanske varit ett sätt att försöka hantera grundproblemet....?
Ja alltså som sagt han är verkligen inte dum eller elak men han visar nog mest tecken på att göra någon struts av det, dvs inte adressera det. Så när det händer nästa gång blir det samma sak, sen sover han vidare typ. Svårt att förklara riktigt - men ja just ensam är precis rätt ord för att beskriva hur jag känner det.

Ja nej han jobbar heltid dagtid. Eller ja lite mer än heltid. Han har ingen upphackad sömn direkt utan sover som en gris på kvällar/nätter. Men han kan lätt gå och lägga sig en lördag förmiddag också trots typ 8 timmars sömn natten innan, och då sova så hårt som jag beskrev. Han snittar nog på 7h/natt i veckorna kanske.
 
Ja men kanske! Alla sätt är väl bra utom de dåliga. Kanske kan spela in hans hund när hon skäller för då vaknar han minsann. :idea:

Men kanske en siren eller liknande. Bomber? Kanske är enklare att dra fram telefonen än att mer aktivt putta bort, det kan du ha helt rätt i. :heart
Ni behöver nog ta tag i detta tillsammans och han behöver visa intresse.

Men rent konkret behöver du också hitta ett sätt att väcka honom som inte drar igång jobbiga känslor hos dig.
Jag kunde absolut lappat till honom i en sån situation. Men eftersom du tycks må dåligt av fysisk kamp tror jag att en tuta eller vattenflaska vore bättre.
Nästan lite komiskt. Och troligtvis effektivt utan kamp. Plus att han direlt märker vad som hänt och kanske förstpr vad det är frågan om.
 
Där var ju lite svar på mitt inlägg.

Alltså är han bara totalt handlingsförlamad i just denna frågan eller är det ett genomgående tema? Folk är ju såklart olika men det känns väldigt konstigt att han trots allt verkar ta så lätt på en sådan här allvarlig sak.

Tror nog egentligen att just det är ganska genomgående för honom. Vanligtvis när något händer är det jag som tar upp det, kommunicerar, kommer med lösningar etc. Han är alltid väldigt engagerad när vi väl pratar, men gör inget utan uppmaning så att säga.

Vissa tendenser han har är ganska förminskande i livet i övrigt, men jag har inte upplevt just det här att han på något sätt egentligen tänker "äsch du är så töntig och överreagerar". Jag tror verkligen att han bryr sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 269
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 921
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp