Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar.

Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i bagaget via exet.
Idag lever jag i en väldigt fin relation med en som är helt jävla godhjärtad på alla vis. Hen är min klippa!

Det har hänt 2 gånger nu senaste året (vi har känt varandra i knappt 4 år, sovit ihop ungefär lika länge) att hen börjat kladda på mig i sömnen. Jag har då varit vaken och både sagt nej samt flyttat undan hens händer. Men partnern har fortsatt en stund. Aldrig med våld på något vis.

Jag tycker det där är så sjukt obehagligt och det skaver verkligen i mig. Båda gångerna har partnern sovit på soffan i flera nätter efteråt. Hen minns ingenting alls och jag tror på det. Det här hade aldrig någonsin hänt om hen varit vaken.

Men jag blir så illa berörd. Och tycker det är så respektlöst ändå, fast att det kanske då inte är medvetet. En liten del av mig tänker att ”ja det är ju lätt att skylla på att man sover”. Men jag vet ju att hen gör det. 🤷‍♀️

Jag tycker ändå jag har rett ut efterförloppet av all misshandel ganska bra - så går inte runt till vardags och mår dåligt över det direkt men klart det har satt sina spår.

Och jag vet fan inte hur jag ska tänka. Kan parterapi hjälpa? Jag vill inte ha delade sovrum. Jag vill kunna (om det händer igen) lappa till honom, säga skärp dig jag sover, sen släppa det. Jag vill inte behöva vara ledsen i veckor efteråt.

Partnern är helt färdig, hen menar verkligen inget illa och skulle som sagt aldrig uppföra sig så här vaken. Finns inte en enda gång jag känt mig otrygg med hen annars.
Det verkar ju som om du har en resonabel och vettig partner som har stor förståelse för din reaktion. Varför inte ha separata sängar bara. Han verkar ju inte vara en som tar illa upp. Så, jag röstar för två lite större sängar med ett nattduksbord emellan så ni kan ha ett lagom samliv som passar dig men sova separat 🙂
 
Vad ska han lära sig på parterapin som hjälper henne?
Herregud, vad du är enkelspårig. TS och hennes partner har ett problem. TS partner råkar, ovilligt, utsätta TS för något som gör henne djup obekväm och rädd. Givetvis ska de gå i terapi tillsammans och hitta en lösning. Kanske kommer TS känna sig mindre obekväm och ser det som ett praktiskt problem istället för ett övergrepp? Kanske kan TS partner få råd om lösningar för den här typen av problem? Kanske kan TS partner få information och förståelse så att hen inte behöver må dåligt när detta råkar hända? Etc.

Jag är inte på något vis ute efter att demonisera TS partner. Jag ser det här som ett bekymmer de behöver reda ut tillsammans och vore jag TS hade jag valt parterapi och tillfälligt skilda sängar. Jag säger inte att det är en perfekt lösning, men det är den jag personligen kan se.

Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig. Du verkar inte alls vara intresserad av att hjälpa TS, bara hacka. Och det tycker jag är rätt tråkigt ärligt talat.
 
Det verkar ju som om du har en resonabel och vettig partner som har stor förståelse för din reaktion. Varför inte ha separata sängar bara. Han verkar ju inte vara en som tar illa upp. Så, jag röstar för två lite större sängar med ett nattduksbord emellan så ni kan ha ett lagom samliv som passar dig men sova separat 🙂
Ja, och vill man dela säng så kanske en sån sovorm för bebisar vara bra? På allvar alltså. För att få en tydlig avgränsning mellan sig när man sover. Det kan ju också hjälpa kanske.
 
Kärnan i det här är ju hur TS upplever det, d.v.s. uppenbarligen känner starkt obehag. Dessutom att det skett upprepat. Hur kan det och otryggheten TS känner anses vara hens problem att lösa ensam? Jag förstår det inte!

Att partnern åtminstone verkar bedrövad över situationen som uppkommit och vad hen gör är ju det minsta man kan begära. Även om det inte är en lätt situation för hen heller.
TS vet väl bättre än någon annan vad hon behöver få för att vara trygg.

Ja frågan är vad han ska vara ledsen för? Att han rör sig på fel sätt i sömnen? Jag tror att det är ohållbart i längden. Man kan ju inte hjälpa vad man gör när man sover.
 
Jag tycker ju inte att ansvaret kan skjutas över på @Amaranthe. Det är hen som blir utsatt för något mot sin vilja. Att partnern inte verkar vara medveten om vad hen gör i situationen får väl anses vara en försvårande omständighet men det här är ju definitivt något de måste ha en gemensam dialog om, speciellt som det finns trauma i bakgrunden. Jag tänker: Vad är partnerns förslag på lösning?

Parterapi behöver nog inte vara någon dålig idé om det kommer till ett låst läge, men båda har viljan att förstå varandra och hitta ett gemensamt sätt att ta sig förbi det här.

Vad ska han göra? Vad ska parterapin åstadkomma? Han verkar ju redan förstå att hon inte vill, han verkar väldigt sympatisk och förstående till hur hon upplever det och skulle aldrig göra det i vaket tillstånd. Men man kan inte styra över sig själv när man sover. Det enda han kan göra är att sova någon annanstans.

TS, ni får nog sova separat tyvärr.
 
Herregud, vad du är enkelspårig. TS och hennes partner har ett problem. TS partner råkar, ovilligt, utsätta TS för något som gör henne djup obekväm och rädd. Givetvis ska de gå i terapi tillsammans och hitta en lösning. Kanske kommer TS känna sig mindre obekväm och ser det som ett praktiskt problem istället för ett övergrepp? Kanske kan TS partner få råd om lösningar för den här typen av problem? Kanske kan TS partner få information och förståelse så att hen inte behöver må dåligt när detta råkar hända? Etc.

Jag är inte på något vis ute efter att demonisera TS partner. Jag ser det här som ett bekymmer de behöver reda ut tillsammans och vore jag TS hade jag valt parterapi och tillfälligt skilda sängar. Jag säger inte att det är en perfekt lösning, men det är den jag personligen kan se.

Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig. Du verkar inte alls vara intresserad av att hjälpa TS, bara hacka. Och det tycker jag är rätt tråkigt ärligt talat.
Jag är inte ett dugg intresserad av att hacka på TS! Hon kan väl inte hjälpa att det är såhär. Nu är det nog din tur att läsa lite noggrannare. Jag kan också förstå hennes ilska mot den som sover "fel". Men I tråden har det ju stått att problemet är hans, han är dum i huvudet som inte kan sova "rätt", och det är i mitt tycke helt obegripligt. Han verkar vara inne på det spåret själv också, eftersom det alltid (?) är han och inte hon som sover på soffan. Om problemet är gemensamt, varför turas de inte om att sova på soffan?
 
Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar.

Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i bagaget via exet.
Idag lever jag i en väldigt fin relation med en som är helt jävla godhjärtad på alla vis. Hen är min klippa!

Det har hänt 2 gånger nu senaste året (vi har känt varandra i knappt 4 år, sovit ihop ungefär lika länge) att hen börjat kladda på mig i sömnen. Jag har då varit vaken och både sagt nej samt flyttat undan hens händer. Men partnern har fortsatt en stund. Aldrig med våld på något vis.

Jag tycker det där är så sjukt obehagligt och det skaver verkligen i mig. Båda gångerna har partnern sovit på soffan i flera nätter efteråt. Hen minns ingenting alls och jag tror på det. Det här hade aldrig någonsin hänt om hen varit vaken.

Men jag blir så illa berörd. Och tycker det är så respektlöst ändå, fast att det kanske då inte är medvetet. En liten del av mig tänker att ”ja det är ju lätt att skylla på att man sover”. Men jag vet ju att hen gör det. 🤷‍♀️

Jag tycker ändå jag har rett ut efterförloppet av all misshandel ganska bra - så går inte runt till vardags och mår dåligt över det direkt men klart det har satt sina spår.

Och jag vet fan inte hur jag ska tänka. Kan parterapi hjälpa? Jag vill inte ha delade sovrum. Jag vill kunna (om det händer igen) lappa till honom, säga skärp dig jag sover, sen släppa det. Jag vill inte behöva vara ledsen i veckor efteråt.

Partnern är helt färdig, hen menar verkligen inget illa och skulle som sagt aldrig uppföra sig så här vaken. Finns inte en enda gång jag känt mig otrygg med hen annars.
Jag har precis som du varit utsatt för mycket och jag har slagits i sömnen flera gånger med personer som inte fattar att nej är nej och att man banne mig inte tafsar på mig när jag sover.
Min partner anser att man aldrig tar på någon som inte vill. Den synen har han i vaket tillstånd men också när han sover eftersom det är något han på riktigt tycker. Inte bara något han säger för att han vet att det ska vara så. Är det så så rör man faktiskt ingen även om man sover. Råka lägga en hand på är ju en sak men en helt annan att börja kladda. Din partner behöver alltså pränta in detta så hårt att det faktiskt blir hans åsikt på riktigt. Jag tror faktiskt inte att det finns något annat sätt. Tills dess, om du vill fortsätta sova ihop med honom, sov med en stor lång kudde mellan er.
Och, lägg problemet där det hör hemma. Hos honom. Det är han som äger problemet, inte du. Parterapi tror jag inte på för en sekund för det är inte erat problem. Du ska inte ändra på dig utan det ska han. Om han behöver hjälp med det är det hans sak att söka hjälp. Vill han inte det så är frågan om han på riktigt är så bra.

Stå på dig! Jag förstår verkligen hur du känner dig, eller, rättare sagt, jag vet hur jag kände i de situationerna. Att bli utsatt för något sådant är vidrigt för den som borde älska och värna en gör precis tvärtom.
 
TS vet väl bättre än någon annan vad hon behöver få för att vara trygg.

Ja frågan är vad han ska vara ledsen för? Att han rör sig på fel sätt i sömnen? Jag tror att det är ohållbart i längden. Man kan ju inte hjälpa vad man gör när man sover.

Vad ska han göra? Vad ska parterapin åstadkomma? Han verkar ju redan förstå att hon inte vill, han verkar väldigt sympatisk och förstående till hur hon upplever det och skulle aldrig göra det i vaket tillstånd. Men man kan inte styra över sig själv när man sover. Det enda han kan göra är att sova någon annanstans.

TS, ni får nog sova separat tyvärr.

Oavsett hur fin relationen är i bådas vakna tillstånd så finns ju här en otrygghet. Om TS upplever det här som ett så stort problem och obehag så tänker jag att det behöver komma upp för samtal och diskussion. Det påverkar ju relationen.

Att partnern sover gör det till en svår situation men man har forfarande ansvar för vad man gör och hur andra påverkas av det. Eller var går gränsen där ens eget ansvar slutar och vad som är okej att göra för att man sover eller befinner sig i något annat tillstånd där ens självkontroll är påverkad?
 
Har du något konkret förslag på hur man upprätthåller en tillräcklig medvetandegrad för att ta genomtänkta beslut i sömnen?
Det finns mycket annat att höra. Min far har ptsd och slåss i sömnen. Det är inget han vill utsätta sin fru för så han går i terapi och han byggde upp en vägg av kuddar mellan dem och han sover i gästrummet när det är som värst. Han kan inte direkt påverka vad han gör i sömnen men eftersom han inte vill göra sin partner illa så tar han ansvar på de sätt han kan.

Och ja, att tafsa på någon i sömnen (om de inte givit medgivande i fullt vaket tillstånd) är lika illa som att slåss. Även om det är ens partner.
 
Oavsett hur fin relationen är i bådas vakna tillstånd så finns ju här en otrygghet. Om TS upplever det här som ett så stort problem och obehag så tänker jag att det behöver komma upp för samtal och diskussion. Det påverkar ju relationen.

Att partnern sover gör det till en svår situation men man har forfarande ansvar för vad man gör och hur andra påverkas av det. Eller var går gränsen där ens eget ansvar slutar och vad som är okej att göra för att man sover eller befinner sig i något annat tillstånd där ens självkontroll är påverkad?
Typiskt sett bygger (straffrättsligt) ansvar på medvetande om vad för handling som utförs. Finns ju en hel ”ursäktskatalog” för sömnsex i våldtäktsmål tex.

Kan inte se ngn annan lösning än skilda sängar. Jag är en väldigt rörig och rörlig sömnperson, på gränsen till sömngångare stundtals. Har skrikit och härjat i drömmen många gånger och är ngt av en nitlott för folk att dela rum med - och inte bara pga snarkningar. Jag har säkert både tagit på och pratat med maken i sömnen, är dessutom svår att väcka när jag väl sover djupt och/eller drömmer. Skulle alltså inte ta illa upp om maken ville ha skilda sängar, men skulle däremot aldrig ställa upp på terapi pga hur jag sovit sen jag var barn, det hade nästan känts som ett övergrepp att utsättas för eftersom jag inte alls kan rå över hur jag sover. Ett skuldbeläggande för ngt jag inte kan påverka på annat sätt än att vara vaken alternativt sova i eget rum, vilket dock inte hade varit ett problem.
 
Givetvis! Däremot uppfattade jag ts som att hon när viljan att slåss kom över henne var fullt vaken och medveten. Att slåss vaken anser jag vara värre än att slåss i drömmen, pga just medvetandegraden.

Det håller jag med om, tänker mig dock att det är svårt att inte vilja försvara sig när man säger nej och värjer sig och blir fortsatt utsatt för tafsande och kladdande.
 
Det håller jag med om, tänker mig dock att det är svårt att inte vilja försvara sig när man säger nej och värjer sig och blir fortsatt utsatt för tafsande och kladdande.
Ja, alltså att Vilja lappa till ngn som beter sig så kan jag fullt ut relatera till! I det där läget tror jag dock att ställa sig upp och väcka personen är bättre för relationen, om man fortsatt vill ha en sån… Liksom bryta vederbörandes dröm eller vad det nu är.
 
Saken är väl att oönskad beröring alltid är obehaglig? Även om den kommer ifrån en älskad partner.

Även om det ”bara” är en sovande hand på en höft eller fingrar i underlivet, är det oönskat är det också obehagligt.

Tänk vilka känslor det väcker att ha varit utsatt för övergrepp och ännu en gång bli rörd mot sin vilja, och att ens nej inte hörs. Fruktansvärt. Tycker inte att någon ska förminska TS känslor och reaktion kring det här. Skäms.
 
Givetvis! Däremot uppfattade jag ts som att hon när viljan att slåss kom över henne var fullt vaken och medveten. Att slåss vaken anser jag vara värre än att slåss i drömmen, pga just medvetandegraden.
Det var inte TS jag pratade om nu utan hen som tafsar. Vad TS gör eller inte gör tar inte bort det beteendet eller dess allvar, eller vem som har ansvar för det.
 
Typiskt sett bygger (straffrättsligt) ansvar på medvetande om vad för handling som utförs. Finns ju en hel ”ursäktskatalog” för sömnsex i våldtäktsmål tex.

Kan inte se ngn annan lösning än skilda sängar. Jag är en väldigt rörig och rörlig sömnperson, på gränsen till sömngångare stundtals. Har skrikit och härjat i drömmen många gånger och är ngt av en nitlott för folk att dela rum med - och inte bara pga snarkningar. Jag har säkert både tagit på och pratat med maken i sömnen, är dessutom svår att väcka när jag väl sover djupt och/eller drömmer. Skulle alltså inte ta illa upp om maken ville ha skilda sängar, men skulle däremot aldrig ställa upp på terapi pga hur jag sovit sen jag var barn, det hade nästan känts som ett övergrepp att utsättas för eftersom jag inte alls kan rå över hur jag sover. Ett skuldbeläggande för ngt jag inte kan påverka på annat sätt än att vara vaken alternativt sova i eget rum, vilket dock inte hade varit ett problem.

Jag är medveten om diskussionen gällande våldtäktsmål vilken i sig framstår som problematisk. Jag menar heller inte i första hand straffrättsligt utan var man generellt kan anse att gränsen går. För att ändå fortsätta på spåret så jag blir inte straffad om jag av polisen anses vara en fara för mig själv eller andra om jag är kraftigt berusad heller (även om det är en självmedveten handling att försätta sig i det tillståndet) men kan fortfarande bli omhändertagen eftersom det finns risk att jag i den situationen inte tar lämpligt ansvar för mina handlingar. Eller om jag inte anses ha adekvat kontroll eller utför något under påverkan av psykisk sjukdom.

Obs att jag nu inte menar att jämställa att sova med ovan exempel, men det jag vill ha sagt är att jag har svårt att se att ens eget ansvar slutar bara för att man sover. Speciellt inte i det fall som TS beskriver och där en del verkar anse att det är bara hen själv som ska arbeta med den otrygghet hen upplever. De är i en relation tillsammans.
 
Jag menar heller inte i första hand straffrättsligt utan var man generellt kan anse att gränsen går.
Nej, det straffrättsliga är inte nödvändigtvis intressant här (förutsatt att partnern alltså faktiskt sover). Men givetvis har man ett moraliskt ansvar att inte lägga sig i samma säng med någon annan om det är en överhängande risk att man utsätter den för våld eller skada på något vis. Jag ser inte heller något som tyder på att TS partner INTE vill ta sitt ansvar och reda ut situationen - det är alltså bara ett gäng oberoende personer på Bukefalos som tycker att partnern inte behöver göra det. Vilket är märkligt, minst sagt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 073
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp