Otherside

Trådstartare
Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu en ogenomtränglig djungel. Delvis beroende på piprankan, som jag satte längst till vänster för flera år sen men som aldrig tog sig ... trodde jag. Men det gjorde den ju, till slut. Nu har jag ett monstruöst virrvarr av ffa pipranka och akebia, och rosorna börjar kvävas. Klematisen tror jag packade ihop för ett tag sedan. På andra sidan (väster, bilden är öster) lever älsklingsrosen Lady of Shalott fortfarande, men den har det kämpigt.

Alltså, vad ska jag göra? Ta fram strimmern och kapa allt vid marken? Akebian, den underbara, har redan börjat knoppa och det skulle kännas hemskt att ta ner den nu. Fast jag vet att många gör så, och den blir stor och frodig nästa säsong - så till hösten kanske???

Ska jag ta bort piprankan helt? HJÄLP!!

PS. Uppe till höger växer en jättestor klätterros, American Pillar, som också tar plats..... DS.
434172642_1591378095008350_6502467460208144078_n.jpg
 
Pipranka är tålig så jag tror på att snagga ner den så gott du kan och sedan flytta till en plats där den får vara solitär. Det finns goda chanser att det som tagits över vågar sig upp igen när det finns andrum. Akebia har jag ingen erfarenhet av men alla klätterväxter jag äger klarar att man kapar ner dem ordentligt, så jag tror att det går bra att göra likadant med den. Jag ansar rejält i början av säsongen och upplever att det gynnar växterna mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp