Hjälp!!!!

C

Cia

Jag skulle behöva eran hjälp.

Jag vet inte hur mycket hö som kommer att gå åt under vintern...

Hur många hösilager brukar gå åt under ett år per häst och ger du vanligt hö också & hur mycket då?
Och om din häst äter vanligt hö, hur mycket äter den per år? (ton & kilo)

I stallet får vi tyvärr inte plats med allför mycket hö och tänkte därför stoppa höet i en annan lada utanför stan, där har det varit kor förut och min stora fundering är;

Får höet smak/lukt av kor och spelar det någon roll för hästen? Äter den det ändå?

Tack så mycket på förhand! :confused:
 
Varför inte räkna? Hur mycket äter din häst, hur många dagar är det på ett år... Det är enkelt, använd miniräknare och räkna inte för lågt, det går bra! Ang lukt etc så vet jag faktiskt inte fast hästar verkar ibland äta det mesta... Vet hästar som tuggat "takhalm" (hö som legat närmast taket och blivit fuktigt men inte mögligt det var gult och fult och luktade inte dåligt men i mina människooögon förstod jag inte att hästarna åt sin portion av det höet.)
 
Jag räknar såhär:

hur mycket hö äter hästen som MEST per dag?
I min valacks fall är det 10 kg/hö per dag som max (dvs vintertid)

Sen räknar jag bort för bete, MEN räknar med att det blir kort bete. Dvs bete Juni och Juli. Det är 61 dagar, avrundar till 60.

Sen kollar du hur många dagar det är kvar på året, dvs 365 - 60 = 305 dagar.

305 dagar * 10 kg = 3050 kg. Dvs 3 ton hö.

Då har dus äkrat vinterns behov. Du ligger dessutom med en ganska bred säkerhetsmarginal eftersom betet brukar vara längre, och de inte äter 10 kg hö alla de 305 dagarna. MEN om något händer så hästen får boxvila t ex så är du garderad att du har hö och slipper jaga hö mitt i sommaren. Och skulle det vara så att något annat gör att höåtgången ökar (du ger lite extra, spill, lagringsproblem med delar av höet etc) så är du iaf säker.

Så räknar jag, och så gör man så med varje häst och plussar sen ihop.

detta var jag väldigt hjälpt av både förra sommaren då unghästen fick boxvila, sommaren innan det då valacken stod på boxvila och hästarna fick dessutom hela sommaren tas in dagtid pga unghästens insektskänslighet. Och i sommar då hästarna stod inne del av dag hela sommaren (pga insektsplågan, pga regn så sjuk fölis inte kunde gå ute och på grund av att fölis inte skulle gå på bete hela dygnet då det var för kraftigt)
 
Ta i en del för spill och förstörda balar också!
Kolukt kommer inte bli ett problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 066
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp