B

_Billie_Jean_

Är i ett stort behov av hjälp, min ena häst...Sv.Hbl, sent kastrerad håller på att slänga med huvudet efter hinder, bockar och mer...nån som har ett tips på hur man kan göra?
han kan ej ha martingal lr så då vägrar han gå framåt så det går inte hindra med martingal när han kastar med huvudet...
 
Kan inte ge nått råd,men det var kul att se att nån har nästan lika problem som mig...har åxå ett hbl å när han tokar sig så är det inte så kul....jag menar,dom får ju upp benen en bit när dom sparkar bakut dom små rackarna!Åkte av senast i söndags...precis innan en mindre hopptävling!Gud va less man blir! :( men men.. vi får jobba lite mer med dom elr nått? :crazy:Lycka till!
 
träna med att stanna efter hindret alltså du kommer där i trav hoppar och så stannar du efter hindret och står där en stund och så kommer du fram i trav igen hoppar stannar på en gång efter hindret står där och vilar och så håller du p åsåhär. Hästen kommer lära sig att koppla av efter varje hinder och kommer sluta bocka efter hindret :)

Lycka till
 
Jag skulle inte stanna hästen efter hindret :crazy:Då tappar den ju framåtbjudningen!Hästar som slänger med huvudet berhöver ofta gå fram mer.Aktivera hästen efter hindren.öka tempot ,lägg en volt,Lägg in halvhalter med bibehållen drivning.Ställ om hästen.Gör så att den helt enkelt får annat att tänka på.Rid på lägre hinder och lägg upp tempot.Med att lägga upp tempot menar inte jag att det ska vara okotrollerad fläng galopp.Men som sagt lägg in små övningar efter hindren.Och låt inte hästen gå på nästa hinder fören kontrollen är återställd även om det då krävs lite dressyr ridning mellan hindern!Sen bör det ju tillläggas att man kanske ska se över hästen oxå så att den inte har obehag eller ont någonstans.MVH/H
 
det är ju de...försökt gjort övningar efter men han klämmer alltid in ett bocksprång efter hindret även i en trekombination..han bockar även efter att ha travat cavalettibommar..men han sköter sig ute på terrängen då han aldrig har bockat :crazy:
 
Prova med att rida fram mer före innan själv hoppningen ska börja!Eller linlöp.
Sen att hästar bockar är ju i bland för att det är så himmla roligt :DOch då får man nog som ryttare bara hålla i sig och driva på framåt :smirk:
 
Det fick vi träna på min hoppkurs jag gick på hästar ska gå i den takt VI RYTTARE vill.
Vill jag stanna efter hindret så vill jag det hästen ska LYSSNA inte bara bocka och dra iväg efter hindret.
Att bocka är knappast vinnande i tid
Och en häst man hela tiden måste hålla igen tappar man massor av tid på.
Då blir ritten ogämn och oryttmisk en BRA ritt är i samma tempo hela tiden inga bockningar.
En häst tappar inte frammåtbjudningen om du stannar EFTER hindret utan bara om du stannar framför hindret. :)

Ibland måste man kunna korta in hästen efter ett hinder svängen kanske är allt för snäv då funkar det inte att hästen bockar efter hindret :smirk:
 
Det är som vanligt !!Du förstår inte :crazy:
En häst som slänger med huvudet och håller på och dessutom stannar kan ju omöjligt ha rätt framåtbjudning i kroppen!Att stanna en sån häst är bara dumt.Din övning fungerar på hästar som sticker efter hindren.Men att dom sticker beror ju oftast på att dom är dåligt grundridna i dressyren!Och visst ska hästen gå i den tackt ryttaren vill.Men genom att bromsa en häst som järna inte går frammåt och slänger med huvudet är bara befängt :smirk:
En häst tappar inte frammåtbjudningen om du stannar EFTER hindret utan bara om du stannar framför hindret
du anar inte hur fel du har :angel:
 
En sådan häst skulle jag inte våga hoppa utan martingal. Risken finns att du bryter näsan ellet slår ut tänderna :crazy:
 
inte jag heller egentligen...pappa tvingar mej nästan att hoppa utan å de...gjorde ju världens finaste avramling när han övertalade mej hoppa barbacka med han ;)...hehe...
 
men varför slänger han med huvudet?
har han spänningar i nacke/ rygg/ eller kanske tänder som spökar? Det låter som det är nåt knas med honom??

Kanske handen som är lite stum i hoppningen?Oföljsam?

mvh
 
Hur kommer det sig att han stannar när han har martingal?
Har du kollat att den är rätt spänd?
Så här gör jag om jag har en "bockmaskin".
När hästen bockar så tar jag ett ordentligt tag i en tygel. Nästan rycker i den, fyar hästen och rider fram. Brukar fungera på de flesta men kanske inte alla.
Sedan beror det ju lite på hur/varför hästen bockar. Glädje eller hyss.
Rider du för någon tränare? vad säger denne om problemet?
 
jag har kollat rygg, tänder och allt som kan tänkas..
han är rädd sen den förra ägaren som hade martingalen 30 cm för kort så han kunde knappt göra nåt alls...sen dess avskyr han martingalar...det kan vara anledningen till att han ej vill ha martingal men när det gäller bockningen så är det en gåta, han bockar i ridhuset men på terrängbanan uppför han sig som en gentleman
 
Hm... hade samma problem med min femåring ett tag, just med hoppningen, han har ägnat sig åt diverse mer eller mindre smarta sätt för att försöka komma undan riktigt jobb...
Jag bytte bett... tycker inte om att rida på stång och liknande, men nu va d oundvikligt, då han antingen drog, körde upp huvudet eller stannade och bockade... *suck*
Han fick under en veckas tid gå på ett bett som jag vet används inom Barock-ridningen.. en tredelad stång med kopparrullar på mitten. Kanske nån vet vad det heter.. sen började jag med och låta honom skrita över 15cm högt hinder, sedan trava och till sist galoppera.. detta gjorde vi ett par gånger och nu har han lugnat sig.. Problemet var juh egentligen att han tyckte att det var kul, men inte kunde komma till ro för att hoppa lite lagom... Med stången fick ha en chans att greja med något annat (rullarna) och va inte riktigt så laddad.. Plus att han klarar sig fin-fint utan martingal, då han får vägledning till att sänka nacken eftersom det blir hävstångseffekt när jag tar i tygeln...

Min ide bara..
 
Tar åt mig lite...Vet inte om detta inlägg var ämnat åt mig.
Förstår att han inte gillar martingal om han gått med en som suttit fel.
Önskar att jag kunde se exakt hur han beter sig.
Förrästen rider du fram ordentligt efter hindret eller måste du svänga snart (ridbanor är lite mindre än terrängbanor) Tänkte att han behövde se nästa hinder/uppgift framför sig för att inte bralla.
 
jag rider alltid en runda utomhus (tar 20 minuter i skritt), han blir väldigt stel om man ej rider fram, och när man väl komme rin i ridhuset skrittar jag 5 varv och börjar trava, får han att ställa sig...och sen innan jag börjar hoppa låter jag han titta på hindret då skrittar jag vägen från det hållet som jag ska hoppa..bara för att se om jag kommer på rätt "spår"
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp