hjälp!!!!

S

semlis777

min lilla busiga bordercollihane på ca 8månader har börjat å äta upp våra väggar och möbler,även fast han aktiveras mkt varje dag. vi går tex 2promendarer om dagen på ca 15min varje gång, han får springa lös på fält i 15min, jag tränar lydnad typ sitt,ligg,rulla runt osv. han får även söka efter godis varje dag. hur kan jag få han till att sluta? jag vill ju inte lämna bort han eller avliva han pga detta. är tacksam för hjälp!!! :cry:
 
pma gärna,och om ni har någon mail adress till någon som kan mkt om bordercolli........
 
Det kan även vara så att din lilla vovve har kommit in i trotsåldren. Då blir alla förbjudna saker roliga och får han inte tillräckligt med psykisk stimulans så är det lätt att han börjar med ovanor. 15 min promenad 2 ggr dagligen låter lite trots att det är en unghund. Prova ta längre promenader och gömm dig själv i skogen så han får leta, detta gör han även mer observant på att han är inte herren i huset utan han måste hålla koll på dig i stället för tvärt om. Min mammas Bernersenner började oxå tugga på väggen men lite mer motion och stimulans så gick det bort. :D
 
inte ska han behövas tas bort bara för de!
Nej det kliar ju i munnen när tänderna växer. det är ju förståligt. försök ge han något ben att tugga på som smakar gott så han håller sig till det. även en sån där tyg-knut leksak är bra att bita i. Har själv Collie å ja de bet mycket på en viss byrå när de va mindre men slutade helt några månader senare. men man måste vara vaken åxå.
Om du säger nej ska det ju betyda nej(eller nått annat kommando som du använder.... :)) så försök ge honom något han får tugga på.
Å är det riktigt fina möbler får du försöka skydda dem ett tag om han inte lyssnar på dig ( man kan tejpa dit "extra trä" med silver tejp...)

så möblerna kanske ser hemska ut nån månad, men hunden kan du ha kvar, å möblerna kommer att vara fina när du tagit bort skyddet, eller fått honom att förstå :D

Lycka till
 
Som någon ovan skrev så kan det vara en trotsperiod. Sju månader låter som om han är i sin 1:a trotsålder.
Allt som är förbjudet är JÄTTEKUL! Konsekvens är det enda som hjälper.
Tycker dock att det låter som om motionen behöver ökas rejält. Tänk på att bc,n är avlad för att springa hela dagarna. Det svåra med aktivering av bc är att det kan vara svårt att se när det blir för mycket. Gäller iofs alla hundar men nu talar jag av erfarenhet på just bc. En aktiv hund, man försöker få hunden att lugna ner sig lite genom att aktivera hjärnan så att den blir trött. Det funkar inte, man aktiverar mer osv, tills man hamnar i den situationen att hunden till slut är överaktiverad och inte kan koppla av av den orsaken.
Du får gärna pm:a mig om du vill prata bc. Har lång erfarenhet av rasen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 952
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp