Bukefalos 28 år!

H

Hastenforresten

Hej!

Funderar på att ta en gammal travare, och nu börjar mina problem! :confused:

Hur mycket kostar en häst i månaden?
Med käk, hö, spån, försäkring osv.

Nu ska ni inte tro att jag inte vet att en häst kräver mycket arbete. För det vet jag. Är inställd på allt, tror jag :)

Har haft häst förut och så, fast för längesen..

Tacksam för svar!
 
Sv: Hjälp!

Jag har gratis stallplats och nästan allt stö gratis (bor vid en såg) men räknar på 1000-2000:- i månaden för hästen i alla fall. Man måste räkna in hovslagare, vac. vet och annat.
Jag betalar bara för foder, lite strö, billigaste tänkbara försäkring, lite kraftfoder, nya täcken och det vardagliga.
 
Sv: Hjälp!

Hejsan!

Ja inte e det billigt i alla fall:smirk:

Beror ju lite på var i landet man bor och i vilken typ av stall man vill ha sin häst, mängden service mm.

Jag har stall hemma och räknar med ca 3000 kr per månad och häst. Ska man hyra in sig i annat stall blir det en hel del dyrare.

Det här kostar min ridhäst:
Hovslagare: 800kr var 6:e-7:e vecka (vanlig rundskoning)
Grovfoder: 2,25kr/kg => ca 650-700 per månad
Kraftfoder: Ca 450 per månad
Spånet: Ca 250 kr per månad
Försäkring: Ca 650kr/månad
Sen har vi ju avmaskningar, vaccinationer, veterinärkostnader mm.


Nu är det ett halvblod jag har och de är rätt mycket dyrare att försäkra än varmbloden så där kan du spara in en slant:idea:
Jag fodrar med färdigfoder och det har ett ganska högt kilopris, havre t.ex. är mkt billigare.
Man kan ju hoppas att det räcker att sko var 8:e vecka så blir det inte lika saftigt heller;)

Hoppas att du får tag i en bra pålle!!

Lycka till!! :bump:
 
Sv: Hjälp!

Svaret här ovan mig, huh. de va dyrt. =S
Jag betalar inte alls mycket.
Har en nordistravare.
Jag betalar iofs ingen hyra, endast för täcke på å så utsläpp/insläpp.
(månaden):

Täcke på, utsläpp/insläpp: 150 kr
Spån: 150 kr (från sågverk 15 kr/säck)
Hö: 325 kr (7 kg/dag)
Kraftfoder (kornkross): 100 kr/säck (räcker ungefär 1½ månad)
(Betfor): 100 kr/säck (räcker ca 2 månader)
Hovslagare (var 8:e månad): 600 kr
Försäkring: ca 150 kr ( ca 1750 kr/år)
+ att jag betalar en avgift på 50 kr/mån för att köra bort dynga.
Sen kommer det ju till träningsavgifter å sånt. Och man måste ju alltid vara beredd på att hästen kan skadas, så att man kan ha råd med det, någon utrustning kanske pajjar. Å så äre ju en massa andra grejjer som kostar. så. Men iallafall
Det jag betalar i mån är: ca 830 kr + 600 hovslagare(var 8:e vecka).

Nu har jag det väääldigt billigt iomed att jag står hos bekanta och att hästen inte är dyr i drift.
Men. ja. Som sagt, priserna pendlar ju enormt. Finns ju stall som tar hur mycket som helst i hyra.
Good luck.
 
Sv: Hjälp!

Min lilla dam som inte är skodd utan bara behöver verkas ca var 12 vecka kostar med försäkring och allt ca 1600 kr i månaden och då har jag en stallhyra på 400 kr.

SEdan tillkommer då om hon blir skadad iofs.
 
Sv: Hjälp!

Där jag har min pålle kostar det ca 2800kr. Men där ingår stallplats, mat, hö, spån, utfodring, in och utsläpp osv.

om du känner att du inte hinner med hästen så kan man ju skaffa sig en medryttare. :) :idea:
 
Sv: Hjälp!

Tack så jätte mycket allihop! :)

Ni har varit jätte gulliga! :bump:

Nu är det bara för mig att spåna vidare!

Det är ju nu dom stora grejorna kommer, titta på hästarna!
Jösses va svårt det kommer att bli! Blir ju kär i första bästa säkerligen, men får lägga band på mig själv! Ska iallafall försöka :D

Ha det bra!
 
Sv: Hjälp!

Min häst står på lösdrift, och då betalar jag 1300 kr i stallhyra / månad. Då ingår strö, fri tillgång på hö och alla utfodringar.

Sen köper jag krafftfoder för ca 200 kr var tredje/fjärde månad.
Hovslagaren tar 850 kr och kommer var åttånde vecka.
Försäkringen vet jag inte, mamma håller koll på sånt. men jag tror hon betalar 125 kr/månad..

Träningen kostar 200 kr/gång, och det gör jag 1 gång veckan.
 
Sv: Hjälp!

Halloj!

Min häst är sviiindyr per månad, men det är värt varenda krona! Innan jag köpte honom fick jag nästan panik av att tänka på vad allt skulle kosta. Nu går det av bara farten. Dessa pengar hade jag ju lagt på annat än min bästa vän :love: iaf!

Stallhyra (inkl. hö, havre, in- och utsläpp) = 1500 kr

Spån (ca 6 balar/ månad à 50 kr styck) = 300 kr

Hovslagare var sjätte vecka = 900 kr

Bensin (till och från stallet) per månad = ca 1000 kr

Täcken, produkter och annat "tok" till my horse n´moi per månad= ca 1000 kr

Försäkring = ca 5000 per år


GAAAAAAAAAAAAHH!!! But I´m lovin´it!:rofl:
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp