P

PonnyBus

Red idag en pålle som inte hade någon bjudning för fem öre, han är alltid lat och gör inte mer än vad han behöver.
Jag började med att försöka få honom att itne vara så skänkeldöv, och för att slippa och sitta och nöta med skänkeln hela tiden. Att bara få honom att bjuda framåt!

Sluta om med skänkeln - inget händer
Trycka med underskänkeln - inget händer
Sparka med underskänkel - masar sig fram i skritt
Bankande + spö - går liiite fortare

Inget hjälper! Han går fram två - tre steg visst, men sen är det samma slöa visa.
Jag vill inte behöva sitta där och ständigt driva, använda spö och sporrar, det ger mig itne något, känner mig elak!

Hur ska man kunna få en häst att jobba överhuvudtaget om den inte har någon framåtbjudnig över huvvud taget?

Behöver jag lägga till att detta är en tjock liten ridskoleponny? Och ridläraren bara skriker driv- driv- DRIV! Men vad ger det mig? Och vad ger det honom? Han skulle behöva få komma ut i naturen o bara trava uan krav på en låååång grusväg..

Och vad gör man i det läget..? Går det att få honom att tillslut gå framåt av sig själv och bara driva när man behöver?

Hjälp jag är helt uppgiven.

/ Dagens djurplågare.
 
Sv: Hjälp.

Låter lite som min häst :D
Nu är ju det inte din häst, men det låter som han skulle behöva mer energi (=mat) och mer kul (=springa ute i skogen).... Mitt tips är:

SE TILL ATT NÅGON KÖPER HONOM SÅ HAN SLIPPER GÅ PÅ RIDSKOLA!!!!

ungefär... :smirk:
Du gjorde helt rätt i det läget som det låter. Jag menar, man ska inte behöva banka sönder hästen för att få den att gå.... :smirk:
 
Sv: Hjälp.

jag tycker du tänker rätt, med att alltid vilja ge hästen en chans att svara på den lätta hjälpen, men om jag var du skulle jag skippa de två mittersta stegen. hästen känner även när du sluter om med skänkeln och att då stegra intensiteten såpass långsamt tycker jag bara bidrar till att hästen är skänkeldöv...

har ridit ett par hästar som varit riktigt döva och då är det precis den taktiken. be om fart med den mjukaste hjälpen man kan få fram, och svarar dom inte då så finns det bara ett alternativ och det är fram Fram FRAM! och det ska ske pang på.

man känner sig smått brutal när man sitter där ibland men det fungerar. viktigt också är att när hästen går fram ska hästen ha riktigt av beröm och den ska också få möjlighet att gå iväg ordentligt, så att den inte får ett ryck i munnen eller något annat som stoppar upp...

det svåra med hästar som fastnat i det här är att de så lätt går tillbaka i samma spår, om någon sitter och rider och hackar och hackar och hackar etc, därför är det svårt att få bort det på just lektionshästar :crazy:

fortsätt du i samma spår men se också till om det kan finnas andra orsaker? har han en bra foderstat etc? förhoppningsvis ger det resultat, annars får man "felsöka" igen!


tillägg: sandy_ hade också ett bra tips tycker jag, ut i skogen och rid, ta med ett sällskap om det fungerar och gör antingen ovanstående övning eller bara rulla på i lite bustrav och galopp, men var ändå noga med att det ska se för tydliga men mjuka hjälper!
 
Sv: Hjälp.

Jag skulle föreslå att du tipsar ridläraren om att byta ut ponnyn. den har uppenbarligen tappat gnistan, och kommer inte vara till någon större glädje för eleverna. Alternativt använda den endast på lektioner med ledare en tid och kanske försöka ordna så den får komma ut på uteturer litegrann för att se om den vaknar igen. Att sitta och sparka kommer att förstöra hel ponnyns arbetsglädje.

Hur gammal är den?
 
Sv: Hjälp.

Han är den enda hästen på ridskolan som får havre - mycket havre.

Men han har vart sådan sedan han kom.. Men han skulle säkert vara pigggare av sig om han fick komma ut och se lite av världen ibland!

I dom här lägena förstår jag var ordet "ridskolestil" kommer ifrån...
Jag som ´äntligen har börjat komma till seriös ridning, känner mig som en nybörjarde som behöver sitta där och banka.. :S
 
Sv: Hjälp.

Ja hästen är ju helt klart utled på situationen och bara stänger av.

Hade det varit en privathäst hade jag tagit ut den i skogen och låtit den ha kul, galopp på lång tygel längs en skogsväg brukar pigga upp de flesta, eller bara en lugn lunk i skogen kan också hjälpa.

Jag har råkat ut för en häst som var ordentligt avtrubbad en gång. Han svarade inte på skänkel, då la jag på spöt en gång, han sparkade bakut, jag la på spöt en gång till sen travade vi. Nästa gång behövde jag bara nudda honom med spöt för att han skulle förstå att jag menade allvar.
Jag avskyr att använda spö, men jag jobbade i ett stall och hästen skulle säljas så jag tyckte det var mest humant att jag gjorde klart för honom att en skänkel betyder framåt så han skulle slippa bli bankad på i sidan resten av sitt liv. Vad är två dask med ett spö mot livslångt bankande i sidan var mitt resonemang.
Helst hade jag velat ta hästen själv och låtit honom hitta sin framåtbjudning av sig självt, men tyvärr så kunde jag inte det.

Jag tycker du har helt rätt inställning, man behöver ge hästen motivation till att gå på mer framåt, inte tvinga den.
 
Sv: Hjälp.

Den här hästen är iof född lat.. Det var han redan när han kom, men självklart har väll ridskole livet bidragit till att han inte har någon egen bjudning.

Alltså, även fast jag praktiskt taget slog med spöt en gång så rörde han sig bara några steg framåt men sen tillbaka igen.. Skulle jag göra så på en annan häst skulle dom kasta av mig.. han är jätteenvis..

Ska jag kräva att få rida en annan häst? Jag menar, jag kan ju inte förändra honom på en lektion i veckan och som det är nu känns det inte som om han orkar bära sig och klara av det som resten av min grupp gör..

:confused:

/ känner mig fortfarande som en djurplågare. :crazy:
 
Sv: Hjälp.

Det är klart att du ska kräva att få en annan häst. Det går ju inte att rida ordentligt när hästen gör så. Det finns en sådan häst på ridskolan där jag rider och den vill jag inte rida! Den tar inte ett steg utan att man driver/slår den. Du betalar ju för ridningen så det är självklart att man du ska ställa krav. Sedan beror det ju på vad ridläraren säger. Det är ju möjligt att det inte är populärt att ej rida den häst man får.
Dessutom är det ju synd om hästen den borde ej vara kvar på ridskolan.
 
Sv: Hjälp.

Ja hästen är ju helt klart utled på situationen och bara stänger av.

Hade det varit en privathäst hade jag tagit ut den i skogen och låtit den ha kul, galopp på lång tygel längs en skogsväg brukar pigga upp de flesta, eller bara en lugn lunk i skogen kan också hjälpa.

Jag har råkat ut för en häst som var ordentligt avtrubbad en gång. Han svarade inte på skänkel, då la jag på spöt en gång, han sparkade bakut, jag la på spöt en gång till sen travade vi. Nästa gång behövde jag bara nudda honom med spöt för att han skulle förstå att jag menade allvar.
Jag avskyr att använda spö, men jag jobbade i ett stall och hästen skulle säljas så jag tyckte det var mest humant att jag gjorde klart för honom att en skänkel betyder framåt så han skulle slippa bli bankad på i sidan resten av sitt liv. Vad är två dask med ett spö mot livslångt bankande i sidan var mitt resonemang.
Helst hade jag velat ta hästen själv och låtit honom hitta sin framåtbjudning av sig självt, men tyvärr så kunde jag inte det.

Jag tycker du har helt rätt inställning, man behöver ge hästen motivation till att gå på mer framåt, inte tvinga den.

Åh så vettigt sagt:bow: :bow:


TS: Tyvär är det nog inte så mkt du kan göra som får ponnyn mer arbetsglad utom att köpa den och rejsa runt i skogen. :(
 
Sv: Hjälp.

nej, men grejjen är att ja tror inte att han lider egentligen.. Han är bara lat.. Riktigt praktexemplar på en tvättäkta ponny. När ridläraren vänder ryggen till kan han vända sig om och prejja rakt igenom hela ledet med hästar för att sen när ridläraren spänner ögonen i honom vara hur oskyldig som helst.
Han funkar ju hur bra som helst med dom mindre barnen eftersom han då få gå i sin egen takt.
Men när lite mer erfarna ryttare rider och kräver saker (som jag tror att han inte klarar/orkar) det är då det skär sig..

Men klart att han säkerligen skulle få mer linsgnista om han fick bli privathäst :) Dock tänder han verklgien till när det är tävling, och när han får hoppa..
 
Sv: Hjälp.

haha, låter som en häst jag red på ridläger i england för några år sen. det var fan det värsta jag vart med om, segare häst finns inte. värst var när vi skulle ha hopptävling och jag fick henne knappt att trava, jag kämpade som attan o var helt slut efter det, fyfan va pinsamt. dock sen sista dan när vi hade dressyrtävling, så fick jag nog, min polare som kollade på sa att jag typ såg ut som en rabiessmittad hund. :P tog spöt och piskade på henne allt vad jag hade en lr två gånger, och sen pinnade hon på som ingenting. ^^ och jag vann den tävlingen.
 
Sv: Hjälp.

Red idag en pålle som inte hade någon bjudning för fem öre, han är alltid lat och gör inte mer än vad han behöver.
Jag började med att försöka få honom att itne vara så skänkeldöv, och för att slippa och sitta och nöta med skänkeln hela tiden. Att bara få honom att bjuda framåt!

Sluta om med skänkeln - inget händer
Trycka med underskänkeln - inget händer
Sparka med underskänkel - masar sig fram i skritt
Bankande + spö - går liiite fortare

Inget hjälper! Han går fram två - tre steg visst, men sen är det samma slöa visa.
Jag vill inte behöva sitta där och ständigt driva, använda spö och sporrar, det ger mig itne något, känner mig elak!

Hur ska man kunna få en häst att jobba överhuvudtaget om den inte har någon framåtbjudnig över huvvud taget?

Behöver jag lägga till att detta är en tjock liten ridskoleponny? Och ridläraren bara skriker driv- driv- DRIV! Men vad ger det mig? Och vad ger det honom? Han skulle behöva få komma ut i naturen o bara trava uan krav på en låååång grusväg..

Och vad gör man i det läget..? Går det att få honom att tillslut gå framåt av sig själv och bara driva när man behöver?

Hjälp jag är helt uppgiven.

/ Dagens djurplågare.

Låter ju precis som en häst på min gamla ridskola. Du bor ju i närheten, så det kanske var samma ;)

Han älskade att hoppa, och blev riktigt pigg. Det är svårt för dig att kunna göra någonting när det inte är din häst, och kanske rider den högst någon gång i veckan.
Hade jag vart ridskolelärare/ägare hade jag gjort något åt saken.
Kan låta honom gå mindre lektioner, lägga fram bommar och göra roligare övningar med honom, få honom att koma ut i naturen och springa av sig.
Kolla så utrustning ligger rätt, och att han inte har ont någonstan.
Och ev. öka på fodret. Det är ju helt klart något som är fel på stackarn.
Att tröttna på ridskolelivet är ju inte helt ovanligt, och fullt förstårligt!
Prata med din ridlärare och fråga om ni kan göra bättre övningar, så han får glädjen tillbaka. Prata gärne med henne/honom efter/innan lektionen, och fråga vad du bör tänka på. Berätta att du inte tycker det känns rätt att sitta och slå och banka skiten ur hästen för att få fram honom tre steg. är det en bra ridlärare borde hon/han förstå dig till fullo!
 
Sv: Hjälp.

Jag skulle nog pratat med ridläraren och sagt att hästen inte ger dig någonting och att du vill rida en annan häst.
Det måste dom väl kunna ordna ?
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: bettysmatte
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 180
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp