Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds en handling. Ibland händer det att jag lyckas utföra en handling av en tanke, och idag verkar det kunna vara så.
Tittar man på dagens samhälle, och hur den fungerar, så är det bara handlingar som räknas, man ska ha driv, man måste kunna sälja sig själv, man måste ha driv, man måste kunna allt, och de av oss som inte klarar av detta, vi mår dåligt, på ett eller annat sätt. Vad kan vi göra åt det hela? Det är en bra fråga, som nog inte har något enkelt svar. Men jag tror att vi behöver se att alla inte har samma förmågor och egenskaper, att vi trots ett mer individualistiskt samhälle, går vi mer och mer mot att alla ska ändå vara stöpta i samma form.
Det är en intressant paradox, hur kan vi bli mer lika, när vi är fria att göra vad vi vill? Det kan bero på att vi ändå är flockdjur, vi vill hålla ihop någon form av gemenskap, även om vi inte kanske alltid är säkra på exakt vad den gemenskapen kommer från, eller innebär.
Ett inte helt ovanligt tankesätt är att det var bättre förr, men det är nog sällan sant. Däremot kan det nog vara att det var sämre förr, var bättre ändå, för vi är anpassade för att kämpa för vår överlevnad.
Som vanligt vandrar mina tankar, och jag är inte längre säker på vad jag ville få ut av det här, annat än att samhället vi lever i, inte har plats för oss som avviker från den individualistiska mall som just nu verkar vara den vi alla ska stöpas i. Vi har idag en ökande andel personer som mår dåligt psykiskt, av olika anledningar; vi har en kraftigt ökande diagnostisering av NPF-diagnoser, i viss mån för att dessa diagnoser är relativt nya, men i större utsträckning för att det inte längre finns plats för den typen av människor.
Vad kan vi göra åt det här, undrar du. Och jag har inget bra svar på det, men jag tror att vi behöver börja titta oss omkring i världen, och upptäcka att alla inte är likadana, och att vi måste skapa ett samhälle där alla faktiskt får plats, där alla kan känna sig delaktiga utan att behöva vara exakt likadana individualister. Där man kan få uppskattning för att man gör det som är rätt, och inte det som är populärt.
Just nu tänker jag att jag borde ta hand om tvättmaskinen, som nyss meddelade att den var klar; jag tänker på att det är dags att fixa lite mellanmål; jag tänker på att jag behöver gå och handla, eftersom jag har slut på fil och inte mycket mjölk kvar. Sedan tänker jag på det jag försöker skriva just nu, och hamnar i att fortsätta skriva, istället för att göra något av det jag kanske borde göra istället, men att prioritera kan vara svårt för mig, så blir det mer av en paralys, inget av det jag borde göra blir gjort. Fördelen med att skriva det här, är att jag inte jagar dopaminkickar med hjälp av mobilspel för stunden, och kanske jag kan komma in i ett läge där jag till och med lyckas hitta det där fokuset som krävs för att läsa en bok eller två, jag saknar det. Jag är inte helt säker på vad som hänt i livet, som gjort att jag inte längre verkar ha förmågan till det, annat än i undantagsfall. Kanske är det att mitt liv hade mer struktur än idag, eller så är det bara att när jag blivit äldre, så har den energi jag har tillgodo minskat, jag vet inte.
Men nu ska jag se om jag klarar att sätta på tevatten, ta hand om tvätten medan teet blir klart, och sedan hoppas på att mjölken räcker till teet, så jag kan njuta av te och hemodlade jordgubbar och vaniljglass.
 

Det här är inte ett helt kopplat svar men känns ändå värt att skriva. För några månader sedan(?) skrev du något som jag verkligen inte kommer ihåg ordagrant, så jag ber om ursäkt på förhand för referatet. Men något om att du var frustrerad över att du hade svårt att göra en plan för att städa och sen följa den, för att du fick syn på andra saker som också behövde göras. Jag kände igen mig på pricken. Så svarade någon typ att om de sakerna också behöver göras så är det väl okej?

Även om mitt minne av den ordväxlingen är minst sagt luddigt så har den varit till jättestor hjälp för mig. Om jag har något enstaka moment som verkligen behöver prioriteras så skriver jag upp det och gör (mitt bästa för att ordna) det allra först. Annars går jag runt och gör lite här och lite där och låter mig glatt avbrytas av mina nya idéer. När det är klart (läs: när jag till slut spacear ut totalt eller fastnar i mobilen) så är det trots allt bättre än innan jag började.

Den största skillnaden nu mot innan jag läste ovanstående är att jag inte behöver lägga energi på att försöka tvinga mig att skapa detaljerade planer, tvinga mig att följa dem när inspirationen plötsligt vill något annat, eller må dåligt över att jag "gör fel". Jag skiter i det nu bara, får saker gjorda ändå och det är tack vare dig och den andra, okända bukefalisten.
 
Det här är inte ett helt kopplat svar men känns ändå värt att skriva. För några månader sedan(?) skrev du något som jag verkligen inte kommer ihåg ordagrant, så jag ber om ursäkt på förhand för referatet. Men något om att du var frustrerad över att du hade svårt att göra en plan för att städa och sen följa den, för att du fick syn på andra saker som också behövde göras. Jag kände igen mig på pricken. Så svarade någon typ att om de sakerna också behöver göras så är det väl okej?

Även om mitt minne av den ordväxlingen är minst sagt luddigt så har den varit till jättestor hjälp för mig. Om jag har något enstaka moment som verkligen behöver prioriteras så skriver jag upp det och gör (mitt bästa för att ordna) det allra först. Annars går jag runt och gör lite här och lite där och låter mig glatt avbrytas av mina nya idéer. När det är klart (läs: när jag till slut spacear ut totalt eller fastnar i mobilen) så är det trots allt bättre än innan jag började.

Den största skillnaden nu mot innan jag läste ovanstående är att jag inte behöver lägga energi på att försöka tvinga mig att skapa detaljerade planer, tvinga mig att följa dem när inspirationen plötsligt vill något annat, eller må dåligt över att jag "gör fel". Jag skiter i det nu bara, får saker gjorda ändå och det är tack vare dig och den andra, okända bukefalisten.
Absolut är det i vissa tillfällen så att det går bra att ta och låta saker ta sin tid, som exempelvis städningen. Det mina tankar snurrade runt idag var mer kring arbete och sådant, där det kanske är svårare att få förståelse för att man inte fungerar som alla andra verkar göra.

Har lite tvivel på hur länge jag kommer få vara kvar på nuvarande arbete, inte för att jag gör ett dåligt jobb, eller inte är uppskattad, utan för att jag inte vet var företaget är på väg. Och att då hitta en ny arbetsgivare, där jag kan få en tillräckligt stabil miljö att jobba i, känns svårt. Särskilt då jag inte klarar av att sälja mig själv.
 
Jag hade kunnat skriva den här texten. Nu har jag snabbläst, ska läsa noggrannare vid datorn sen, men du tänker väldigt likt mig i de här frågorna.
 
Uj, vad jag känner igen mig. I det lilla som att jag saknar att läsa böcker. Och i det stora att inte känna att jag duger på jobbet fast jag gör ett fantastiskt jobb. Citat chefen.
 
Jag hade kunnat skriva den här texten. Nu har jag snabbläst, ska läsa noggrannare vid datorn sen, men du tänker väldigt likt mig i de här frågorna.

Uj, vad jag känner igen mig. I det lilla som att jag saknar att läsa böcker. Och i det stora att inte känna att jag duger på jobbet fast jag gör ett fantastiskt jobb. Citat chefen.

Tyvärr hög igenkänning för mig också :(
Jag måste säga att det känns bra (?) att inte vara ensam, även om det ju inte är bra att det är så.
 
Absolut är det i vissa tillfällen så att det går bra att ta och låta saker ta sin tid, som exempelvis städningen. Det mina tankar snurrade runt idag var mer kring arbete och sådant, där det kanske är svårare att få förståelse för att man inte fungerar som alla andra verkar göra.

Har lite tvivel på hur länge jag kommer få vara kvar på nuvarande arbete, inte för att jag gör ett dåligt jobb, eller inte är uppskattad, utan för att jag inte vet var företaget är på väg. Och att då hitta en ny arbetsgivare, där jag kan få en tillräckligt stabil miljö att jobba i, känns svårt. Särskilt då jag inte klarar av att sälja mig själv.
Då är jag med. Vill du ha medkännande och igenkänning eller ska vi spåna lite idéer? Jag sitter inte på alla svaren men lyckades få ett nytt jobb för ett tag sedan där de både är glada att ha mig och ger mycket stor flexibilitet för mina egenheter.
 
Då är jag med. Vill du ha medkännande och igenkänning eller ska vi spåna lite idéer? Jag sitter inte på alla svaren men lyckades få ett nytt jobb för ett tag sedan där de både är glada att ha mig och ger mycket stor flexibilitet för mina egenheter.
Vet inte vad jag vill, egentligen. Men har börjat känna mig inlåst i min nuvarande position på jobbet. Jag gör ett bra jobb, kanske för bra, och får uppskattning från kund, och även företaget jag jobbar på verkar uppskatta mig. Det som är "problemet" är det har tillfälligt varit lite väl stor personalomsättning den senaste tiden, och att jag inte alls har koll på vad jag skulle kunna göra om jag byter arbetsplats. Visserligen är inte gräset grönare på andra sidan, kanske räcker det med att jag för nya utmaningar på nuvarande företag. Fördelen med nuvarande är att de försöker satsa på långvariga relationer med kunderna, så även om jag ändrar inriktning behöver inte allt bli nytt-nytt, utan det kommer troligtvis vara lite nytt, med kombination av något familjärt, välbekant.

Inlåsningen kommer dels från att jag är bra på det jag gör just nu, men samtidigt också har mycket lite erfarenhet utanför det här snäva området.
 
Om du gillar dopaminkickar och dessutom vill få mer struktur så är appar mitt varmaste tips. Exempelvis Greatness, men själv använder jag Streaks. Vet inte hur jag skulle få ihop allting just nu annars, men jag vet att jag mått mycket bättre sedan jag började använda den.

Sen det där med samhällsnormer. För min egen del tänker jag höger och vänster hand. Med ena handen arbetar jag mot ett mer inkluderande samhälle, ifrågasätter skadliga normer. Ser till att vi ständigt utvecklas som samhälle och gör saker bättre för mina barn. Med andra handen lägger jag ansvaret på mig själv. Måste jag lyssna? Är det alltid någon annans fel att jag känner si eller så? Eller är det upp till mig hur jag vill förhålla mig?

Ja, lite så tänker jag. Jag mår bra av att prestera, så jag hittar vägar att göra det på sunda sätt. Sen väljer jag vilka glasögon jag tar på mig. ”Samhället vill att jag är den perfekta mamman, frun, anställda.” Nä, vem då egentligen? Är det kanske en idé som jag själv fabricerat? För mig veterligen är det ingen som står och piskar mig. Om jag själv vill jämföra mig med en handfull olika personer som alla är framstående inom sina områden och hitta på en perfekt människa utifrån det, som jag håller min standard emot.. ja, då är det jag som gör det mot mig själv och ingen annan.
 
Om du gillar dopaminkickar och dessutom vill få mer struktur så är appar mitt varmaste tips. Exempelvis Greatness, men själv använder jag Streaks. Vet inte hur jag skulle få ihop allting just nu annars, men jag vet att jag mått mycket bättre sedan jag började använda den.

Sen det där med samhällsnormer. För min egen del tänker jag höger och vänster hand. Med ena handen arbetar jag mot ett mer inkluderande samhälle, ifrågasätter skadliga normer. Ser till att vi ständigt utvecklas som samhälle och gör saker bättre för mina barn. Med andra handen lägger jag ansvaret på mig själv. Måste jag lyssna? Är det alltid någon annans fel att jag känner si eller så? Eller är det upp till mig hur jag vill förhålla mig?

Ja, lite så tänker jag. Jag mår bra av att prestera, så jag hittar vägar att göra det på sunda sätt. Sen väljer jag vilka glasögon jag tar på mig. ”Samhället vill att jag är den perfekta mamman, frun, anställda.” Nä, vem då egentligen? Är det kanske en idé som jag själv fabricerat? För mig veterligen är det ingen som står och piskar mig. Om jag själv vill jämföra mig med en handfull olika personer som alla är framstående inom sina områden och hitta på en perfekt människa utifrån det, som jag håller min standard emot.. ja, då är det jag som gör det mot mig själv och ingen annan.
Det är ju dock inte bara "normer", hur det "ska vara", som styr samhället. Är jag ingen säljare ut i fingerspetsarna är det extremt svårt att få någon form av jobb idag. Vare sig man är anställd eller egenföretagare, till exempel.
 
Det är ju dock inte bara "normer", hur det "ska vara", som styr samhället. Är jag ingen säljare ut i fingerspetsarna är det extremt svårt att få någon form av jobb idag. Vare sig man är anställd eller egenföretagare, till exempel.
Jag håller med dig om att det krävs att man är extrovert och "säljare" för att lyckas med mycket. Jag, som är ungefär raka motsatsen, har haft det väldigt besvärligt med att försöka marknadsföra mina böcker. Jag hamnar allt som oftast i tanken: "Men SÅ bra är de väl ändå inte?" eller "Vem är jag att tro att JAG kan skriva böcker som folk vill läsa?" Och ändå var det flera stycken som otåligt väntade på uppföljaren till bok nummer ett....
 
Det är ju dock inte bara "normer", hur det "ska vara", som styr samhället. Är jag ingen säljare ut i fingerspetsarna är det extremt svårt att få någon form av jobb idag. Vare sig man är anställd eller egenföretagare, till exempel.

Det är sant att det onekligen är en fördel att ha förmågan att övertyga. Det är ju en väldigt användbar egenskap på många plan, arbete och privat, men så har det väl varit genom alla tider. Men att man måste vara ”säljare ut i fingerspetsarna” för att få ”någon form av jobb” håller jag verkligen inte med om. Då hade väl de flesta varit arbetslösa?
 
Det är sant att det onekligen är en fördel att ha förmågan att övertyga. Det är ju en väldigt användbar egenskap på många plan, arbete och privat, men så har det väl varit genom alla tider. Men att man måste vara ”säljare ut i fingerspetsarna” för att få ”någon form av jobb” håller jag verkligen inte med om. Då hade väl de flesta varit arbetslösa?
Nej, det håller jag inte heller med om. Jag är inte speciellt säljande i min förskollärarroll.... :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 295
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 697
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Med lite mer information om arbetsförmågetest och vägen till arbete. När jag kom på plats, var det folk som själva var "inskrivna", som...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp