Bukefalos 28 år!

Kicki_83

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig här!!!

Är hemma hos mamma å pappa en sväng. Dom har en liten söt vovve valp på ca 13 veckor. Men hjälp vad han är busig. Biter och busar och rejsar.
I bland blir rejset lite för mycket och bitande för hårt.

Hur ska man göra på bästa sättet för att få honom att lugna ner sej och inte vara så hårdhänt??
 
Sv: Hjälp!

Helt normal valp, de är sådär ju. Ang bitandet så enklast är att bara vara envis som en röd gris och ta tag i nosen och milt men bestämt styra bort den, säga 'nej' och erbjuda valpen något tillåtet att bita på. Läs gärna frasen 'envis som en röd gris' ett antal gånger, du kommer behöva det. De är rätt enerverande envisa de små och det mesta är en lek i den där åldern.

Ang lugna ner sig, så vad är det du vill lugna ner? Valpar gör tre saker - äter, sover, busar. Däremellan så kissar de. Och bajsar. Och kissar igen. Men är valpen överaktiv på riktigt så kan mild men bestämt fasthållning, inte elakt, men t ex om storleken medger ta den i famnen och hålla om den och smeka den tills den lugnar sig. Brukar ta 5 - 10 minuter. Men det är om den är övertrött eller liknande och därför är uppvarvad. Inte för att ta bort normal lekglädje. Valpar ÄR busiga, och allt är en lek som sagt.
 
Sv: Hjälp!

Håll fast tills den lugnar sig eller ignorera. Jag lärde min hund att slappna av och hålla sig stilla när jag höll honom på rygg i famnen. Funkar fortfarande galant förutom att han är lite för stor för min famn nu :p

Vad är det för ras? Bild? :)
 
Sv: Hjälp!

Ja visst ska han få busa :) Själv klart!

Men mina armar ser ut att ha varit i kattslagsmål nu tack vare dess sylvassa tänder :devil:

Det jag menade var att jag ville ha tips på hur man får honom att kanske bita i sina egna leksaker när han blir lite för hårdhänt på oss. För ge honom något av sina leksaker hjälper oftast inte för vi e roligare att busa med :)
 
Sv: Hjälp!

Har själv en liten valp hemma som är precis likadan. När han blir för hårdhänt slutar jag leka med honom helt. Bara gå därifrån och ignorera för att han ska förstå att om jag är för hårdhänt med matte så vill hon inte leka mera och då får jag jätte tråkigt.

Jag lärde min valp av och påknapp på så sätt att jag gick fram till honom när han redan var lugn och la honom ner på golvet. Jag höll inte fast honom men la honom bestämt ner varje gång han reste sig, efter ett tag tröttnade han på att resa sig och la sig och tog det lugnt. Sedan gjorde jag samma sak när han var mer hetsig. Är man bara envis och aldrig blir arg på valpen så ger den upp efter ett tag och slappnar av och tar det lugnt.

En annan grej som jag gör på min valp när han blir för speedad och trött är att jag tar upp honom i famnen och släpper inte förrens han tar det lugnt och lägger sig och vilar i knät. Vissa valpar kan låta som om man torterar dom när man gör så men om man bara är konsekvent och inte blir arg/frustrerad eller vad man nu kan tänkas bli så funkar det jätte bra efter ett tag.

Jag har även lagt in ett ord för det så när jag säger vila så går han och lägger sig i sin korg och tar det lugnt.:laugh:

Sen är valpar alltid valpar och får sina tokryk lite då och då och det brukar jag acceptera men när han blir för speedad eller om han busar för att han är trött brukar jag göra som jag beskrivit.
 
Sv: Hjälp!

ja det brukar hjälpa i bland att hålla i honom och försöka gosa istället men inte som nu när han var extremt övertrött.
Nu har han nog slocknat iaf :p Blev så tyst där nere.

Han är en Alaskan Husky. Heter Scream Zacko och ser ut såhär:

Zacko20090217.jpg
 
Sv: Hjälp!

Ja men liknande det där brukar vi göra oxå så vi får fortsätta älta så lära han sej.
 
Sv: Hjälp!

ja det brukar hjälpa i bland att hålla i honom och försöka gosa istället men inte som nu när han var extremt övertrött.
Nu har han nog slocknat iaf :p Blev så tyst där nere.

Han är en Alaskan Husky. Heter Scream Zacko och ser ut såhär:

Zacko20090217.jpg


Är man så där söt så får man bitas ;)
 
Sv: Hjälp!

I dag har bitande besten varit en pussgurka än så länge :love:

Det där ignorera honom vid för hård busning funger oftast... då blir han helst ställd coh bara tittar på en :)

Snart ska vi ut på promenad så han får göra av med lite energi iaf!
 
Sv: Hjälp!

När min var valp så busade min lillasyster med honom och så bet han i hennes underläpp så det gick hål rakt igenom :o Som en pearcing. Jag fick höra det flera år senare, för hon var så rädd att vi skulle avliva honom om hon sa det :p
 
Sv: Hjälp!

Aj då...

Kommer nog ha pircade armar ja i så fall..:p

Sitter här igen nu för busungen var i farten...mina armar orkade inte med nå fler tjuvnyp...får pappa stå ut med honom ett litet tag istället!
 
Sv: Hjälp!

En annan grej som jag gör på min valp när han blir för speedad och trött är att jag tar upp honom i famnen och släpper inte förrens han tar det lugnt och lägger sig och vilar i knät. Vissa valpar kan låta som om man torterar dom när man gör så men om man bara är konsekvent och inte blir arg/frustrerad eller vad man nu kan tänkas bli så funkar det jätte bra efter ett tag.

De lätena kan vara en fröjd. Vi har två 5 månaders bröder. Den ena av dem lugnade ner sig direkt när vi höll fast honom, men den andra brodern bokstavligt talat grät ut sin sorg, för att sedan lugna ner sig och somna. Det tog ett par veckor för honom, sedan förstod han vinken, nu räcker det att säga ifrån. Eftersom de är två också så blir det annars lätt att de hetsar upp varandra.
 
Sv: Hjälp!

Extra kul är det när man gör samma övning på stan för att få valpen att lugna sig och så skriker han som om han blev torterad och folk kommer fram och undrar varför man gör illa lilla söööta valpen!:eek: Jävla skithund att spela apa, han skulle kunna jobba på dramaten.:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 376
Senast: Luff
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp