Hjälpa en nybliven marsvinsägare?

minponny

Trådstartare
Ja, nu har Malte och Skogsmusen bestämt sig för att möblera om buren. De liksom går under höet och trampar ut det över hela buren, liksom puffar bort det med nosen, så snart är det väl jämnat med marken. Att de skulle heta Malte och Skogsmusen är egentligen inte tänkt, de hette så när vi fick dem och vi har försökt att byta, men namnen blir liksom kvar. De skänktes bort, så vi tog dem. De är 1,5 år gamla och ganska så söta. Men de är väldigt rädda, har dock gjort några framsteg under de 3 dagar de har varit mina. (Eller nåja, min brors, fast jag lägger väl ner mest energi på dem) De springer iaf inte iväg så spånet flyger över buren såfort man rör sig och ligger inte helt paralyserade när man sitter vid buren. Brukar läsa högt för dem :angel:. Men iallafall, har ju lite frågor som jag vill att ni ska besvara ! :banana:

När jag kom in med lite mat till dem idag, började Skogsmusen skrika jättehögt. Liksom ouiiiiii ouiiiiii, så gällt att jag faktiskt fick ont i öronen. Han har inte gjort så fler gånger, det var bara just den gången. Men varför?

Om inte grisarna blir tama inom en månad, kommer det ju vara svårt att klippa klorna på dem. Hur gör jag om jag inte lyckas få dem tama och måste klippa klorna?

Hur mycket grönsaker ska man egentligen ge dem? Det blir ganska många småbitar fördelat över dagen.. Man vill ju ställa sig in. :D


Hur mycket pellets/gnagarblanding ska de få? Just nu får de inte så mycket då vi bara lyckades få tag på gnagarblanding. Det stod iofs att det var mycket vitamin c och andra viktiga saker, men så står det väl på alla gnagarblandingar?

Jag hörde talas om något hö som var extra bra för marsvin, då det var lite mer tuggmotstånd i det än Sjöbogårdens gröna ängshö som vi har nu. Vet ni vad det var för något?

De kliar sig lite ibland, inte ofta men kanske tre gånger om dagen. Är det normalt?

Hur ska jag gå tillväga för att "tämja" dem? Just nu sitter jag utanför buren och har med mig något gott, läser högt för dem och försöker få dem att äta ur handen. De äter bara ur handen när jag håller i något långt :p .

Tacksam för svar. :)
 
Sv: Hjälpa en nybliven marsvinsägare?

Dina marsvin beter sig högst normalt :)
Du behöver inte oroa dig.

Det kommer ta dem ett tag att anpassa sig och låt dem få ta den tid det tar. Ett bra hö är absolut viktigast för marsvinen, mina äter samma som min häst och det går utmärkt. Ditt ägnshö funkar nog fint det med.
De har egentligen inget behov av pellets och defentivt inte av de gnagarblandningar som finns. Jag brukar ge min lite pellets varje dag ändå, ca 1 msk var. Däremot är det otroligt viktigt att du erbjuder dem en varierad kost vad gäller frukt, grönsaker och andra saker att gnaga på. Vissa saker bör man inte ge för mycket av tex kålsorter då de kan ge dem gaser. Men annars är det bra att du ger dem många olika små saker varje dag. Det finns ävenb jättemånga olika kvistar som marsvin älskar!

Det underbara ljudet ditt svin gav ifrån sig bara älskar jag :love: Mina ger ifrån sig det när de är glada och tigger godis eller när de får mat.

Är det så at du måste få tag i dem för att klippa klor/veterinärbesök, ja då är det bara att ta dem. De är trots allt väldigt små och du är stor. De kan inte komma undan. Men i annat fall är jag väldigt emot att tvinga djuren in i saker de inte är riktigt redo för själva och jag brukar ta det lugnt (lite för lugnt kanske?) med mina. De kommer att vänja sig vid dig men det kommer att krävas tid och engagemang från sin sida att få dem riktigt tama. Umgås med dem, klappa dem, ge dem lite godis och ta upp dem en stund varje dag.
Min stora marsvinskärlek (numer inte kvar i livet) var som en lite hund :love: Han kom när man ropade på honom och kunde bla sitta på kommando. Den dummern var expert på att sitta precis på, bakom eller precis bredvid fötterna på en så det gällde att passa sig när man skulle gå omkring.

Att klia de kliar sig 3 ggr om dagen är ingen fara, dock är det ju svårt att ha uppsikt över dem jämt och veta hur mycket det egentligen är. Om du tycker att det känns som om de kliar sig lite väl mycket, sök i genom dem så de inte bär på någon typ av ohyra ex skabb. Då behöver de komma till veterinär, detta kan också smitta till människor.

Lycka till med dina svin!
 
Sv: Hjälpa en nybliven marsvinsägare?

Att marsvinen skriker kan du vänja dig vid, marsvin är väldigt pratiga. De kommer lära sig alla ljud som kommer före mat ocj skrika när de hör dem, tex kylskåpsdörren ,prassel från salladsplast eller när man går upp på morgonen. Min pappa brukade alltid ta med lite gott gräs utifrån när han hämtade tidningen på morgonen och marsvinen blev galna när de hörde hans steg ute på trappan. De reagerade inte på någon annans steg.

Marsvin behöver inte äta de fröblandningar som finns, man kan ge dem pellets, men se till att det är pellets för marsvin med c-vitamin som är väldigt viktigt för marsvin. De ska ha fri tillgång på hö och väldigt mycket frukt och grönt.

På sommaren gillar de att vara utomhus på dagarna när det är fint väder. Men håll dem under uppsikt så de inte blir tagna av rovdjur. De behöver inte något galler i botten av buren då de inte gräver.

Tänk också på att marsvin är väldigt känsliga för drag så ha inte buren i en dragig hall tex. Det får då lätt lunginflammation och det kan gå illa.

Lycka till med dina underbara små djur.:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 901
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp