Hjäp, min häst går konstigt!!

T

Tough

Hej. Har ett 6 årigt full/ halvblod som jag haft i lite mer än ett år. Mellan jul o nyår i år började hon gå konstigt med höger bak. Hon lyfter det dubbelt så högt som det andra och sätter ner det bestämt så hon hästan stampar, hela hoven i backen på en gång hon "rullar" inte på hoven. Det låter ihåligt som när man slår ihop två cocosnötter. Nu har det hållit på i åtta veckor. Jag trodde först att det kom av en olycka i boxen då hon rullade fast in i väggen. låg helt ihopknöcklad och kom inte därifrån. Vi fick vända henne tillbaka med hjälp av rep. Första två dagarna såg jag inget och lät henne stå ifall hon blivit öm någonstans.
När jag var ute och red första gångerna var hon som vanligt. Jag tror det var trejde gången jag var ute o red så började jag höra hur det small i asfalten när hon liksom stampade ner höger bak. Jag hoppde av och såg hur hon gick. Lät henne stå i två dar tog sedan och longerade henne i paddocken för att riktigt kunna se hur hon gjorde och kanske kunna lista ut var det satt. Jag hann inte se skritten mer än två varv så brallade hon lös av all överskottsenergi. Hon rejsade och bockade och stegrade en bra stund och jag tänkte att; nu blir hon blockhalt!
Men när jag väl fick henne att lyssna och börja skritta så var det borta! hon gick som vanligt.
Jag longerade de två följande dagarna. med samma resultat. Det syns inget i varken trav eller galopp. Bara i skritt och det syns mycket tydligt. Men när hon blivit varm så släpper det och hon kan gå normalt. Efter fyra veckor utan förbättring med sporadisk vila när jag varken visste ut eller in så ringde jag vetrinären.
Han var som ett levande frågetecken. -Hon haltar ju inte, bara går konstigt! Jag har Aldrig sett något liknande. Han kände igenom alla senor och gjorde böjprov men hittade inget och hon är inte ens en halv grad halt. :confused: Vi blev ordinerade att rida som vanligt för han sa att hon inte hade ont och troligen inte visste om att hon lyfter bakbenet högt. Han trodde inte att det skulle var knät eller någon upphakning för då borde det synas i fler gångarter. Vi spånade på om det var en muskel eller en nerv som satt ikläm och då kan vi inte göra annat än att vänta. Möjligen skulle vi ändå ta in ehnne och röntga
Nu har jag ridit i ytterligare två veckor utan förändring. Jag upplever det som om det tar längre och längre tid innan hon går normalt och när det nu börjar ta uppemot 40 minuter så jag tror att det börjar bli sämre. Hästen är lika pigg och glad och tycker det är så roligt och skönt att komma ut och frustar nöjd och avslappnad på vägen hem på långa tyglar. Så hennes humör är det inget fel på det är bara jag som blir mer och mer frustrerad och nedstämd. Vad ska jag göra nu? Kom med massa förslag. vad tror ni har hänt?
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Hej!!!
Det låter exakt som spatt. Är i så fall ofarligt vad jag vet.
Märker i början av ridning hästen stampar med ena benet hårt i marken höjer upp det mer liksom. Efter en stunds ridning släpper det.
Vet en häst som hade det och hon vad jag vet red som vanligt.
Att inte vetrinären tänkte på det tycker jag låter konstigt?!!!
Lycka till. :)
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Joo, det tycker jag med men borde hon inte halta o nicka med huvudet då? Det visade ju inget på böjprov och det syns inget i trav eller galopp även när hon är kall endast i skritt...Jag hade ett russ när jag var liten som vi fick avliva pga. spatt..Hoppas du vill svara igen..Detta förbryllar mig som sagt. :cry:
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Det låter som sk Tuppspatt, (som inte är samma sak som spatt i hasens glidleder som hästen blir halt av).
Det yttrar sig ofta så som du beskrivit, och som på din häst vanligtvis bara i skritt samt att hästen är helt ohalt i andra gångarter och i skritt mellan dessa konstiga steg.
Det ställer sällan till större problem (om du inte tävlar dressyr, då "tuppsteg" drar ned poängen"). Ibland kan hästar få sammanväxningar mellan sidliga tåsträckaren och dess senskida där den passerar över hasen, och kan det gå att operera så att tuppsteget försvinner. Operationen ger ibland resultat, ibland inte. Oftast hittar man inte orsaken (man tror det kan ha muskulärt eller neurologiskt ursprung), så det går inte alltid att operera och se nå´n större förbättring.

De flesta hästar med detta lider inte av det, utan fungerar bra och kan ridas och användas som vanligt.
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

hej. mitt ena varmblod hade precis samma symptom. och det är på höger bakben. men har man ridit honom avslappnat å lungt i ca 1-2 timmar så släpper det. men nu var det så att min kompis red honom å så skulle hon byta åker att rida på så hon hoppade över ett litet dike med honom. vi hade ingen som helst aning om att det va lös jord på andra sidan diket så när han hoppade å landade med bakbenen sjönk dom ca 2 dm.det blev som ett ryck i båda bakbenen å när vi kom upp på vägen så var det som bortblåst!!!han gick inte konstigt längre...det va väl ca 2 veckor sen...men jag tror att att det kan vara nån nerv som sitter i kläm lr så kanske han är urbogad på bakbenet. hoppas att det löser sig för honom

//maria
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Nej, det låter inte alls som spatt, däremot som tuppspatt precis som zesel skriver.

Tuppspatt borde inte heta så, det borde heta tuppsteg eftersom det inte har nånting alls med spatt att göra.
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Så heter det ja tuppspatt visste inte exakt namn, men hur som helst ofarligt i sådana fall?!!
Tycker du ska kontakta en annan vet och kolla .
Lycka till :)
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Tack för alla svar!! får nog ta och höra med vet. vad han tror om detta. Känns tråkigt med det du skriver om dressyr, det är mitt huvudintresse :(
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

spatt är absolut inte ofarligt. men hästen kan gå att använda endå
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Läste igenom lite snabbt vad du skrivit och jag tycker att det låter som tuppspatt.. eller Stringhalt som det heter på Engelska..
Helt ofarlig om inte hästen lider av det.. (vilket de flesta inte gör)! Ta kontakt med en vet som får göra en undersökning på hästen din :)
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Har själv en häst med tuppspatt.. Känner till fler hästar som har det :)
Ser det ut som så här??

Tupp_1.jpg

Tupp_2.jpg

Tupp_3.jpg

Tupp_4.jpg
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Etter du har snakket med vet. kunne du kanskje snakke med en hestekiropraktor om dette?
Har selv brukt kiropraktor til mine hester mange ganger,og det er utrolig effektivt :D
Sørg bare for å bruke en som er skikkelig uttdannet..
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Jag antar att det du skrev var till trådskaparen.. Ang tuppspatt och kiropraktor så finns det inget denne kan göra om hästen fått tuppspatt.. Massage och stretching samt regelbunden ridning och lång uppvärmning och lång avskrittning.. hjälper bäst men botar inget :)
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

*lånar Knapp*

Hur har det gått med hästen? Har du haft vet ute än?
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Prova operera. Det är en ganska enkel operation med kort konvalecens. ;)
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Hur konstaterar veterinären att det är tuppspatt?
Räcket det att de tittar på hästens rörelser för att ge denna diagnos eller?

Skulle vilja veta om det räcker med att ta ut en veterinär till stallet eller om man behöver åka till klinik med röntgen mm för att få det fastställt.
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Min häst fick tuppspatt på höger bak konstaterat i fredags. Då tittade bara veterinären på honom i skritt och trav sen sa han att det var tuppspatt. Sen böjde vi i genom honom oxå mest för att se att det inte var nått annat fel oxå. Men ingen röntgen eller nått.
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Hej. Har glömt att bä'tta vad som hände... Vi åkte till klinik och det var tuppspatt. Men även knäledsinflamation i samma ben. Röntgades lite varstans, Nio plåtar!! hon var spänd och hade ont lite varstans. Hade Tillråga på allt två veckor innan jag fick tid hos vet. fått en spark på kotan vä fram som jag var orolig för... inflamation där med. Fick cortison i knät hö bak och i kotan på frambenet. går på smärtstillande i 10 dar för att hon ska kunna använda alla muskler och ben igen och börja slappna av. Vet. var brydd först..så många små skador och ärr på bara sex år gammal häst... men eftersom dagen gick förstod han... Min häst är världens virrpanna med alla nerver på utsidan... hon fick lugnande redan innan hältutredningen för att han skulle få komma nära... Han skojade med mig och sa - detta skulle du gärna vilja att hon fick oftare va ;) Jag kontrade och sa att jo han är värre än vanligt i dag men så har hon stått inne i tre veckor för att ni inte hade tid att ta emot oss..
Hon Är dock väldigt speciell... Fux sto mycket kvinnlig med tre virvlar i pannan .....= mycket temprament och enmanshäst som dömer ut en människa på tre sekunder. Fick byta hovslagare efter tredje försöket, då hon bara hotade honom och var arg.. kastade sig och var omöjlig. Hovis jag har nu är underbar...Han hälsar alltid på henne ordentligt innan han börjar...lyssnar på henne och låter henne vila lite mellan varven.. ( hon orkar inte hålla upp bakbenen så länge) brukar sjunga lite för henne och har en lugn & mjuk röst...
Jag hoppas att tuppspatten lugnar ner dig lite när knäledsinflammationen försvinner.. Vet. Sa att det kunde vara smärtrelaterat... hoppas på allt även om jag läst hos er att hoppet inte är så stort. återbesök om tre veckor.....Ska fråga mer om operation då... Vet ni hur det ligger till med folksam.. hjälper de till något..vad kostar operationen???
Vill ju så gärna ha en häst som går normalt.... men älskar min lilla foxy som jag haft i 15 månader nu...Vi har verkligen kommit varandra nära på vägen.. När jag fick henne jagade hon ut oss ur både box och hage..tjuvbets när hon fick chansen och var arg mot alla hästarna i hagen. Ledsen rätt arg och otrygg häst som blivit nästan helt normal.
Håll tummarna för oss...
 
Sv: Hjäp, min häst går konstigt!!

Är det dyrt? ska komma ihåg att fråga vet på återbesöket om tre veckor....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp