Bukefalos 28 år!

Hjärnsläpp -flash

vilse

Trådstartare
:crazy:

Jag har laddat ner testversionen av flash från adobes hemsida och skulle sätta mig in i grunderna igen flash igen (som jag lärde mig för ett år sedan och gjorde fin fina spel i :D) Men av någon anledning så får jag inte det att fungera nu :crazy:

Jag följer webdesignsskolan, men trots det så fungerar det inte...

Jag skall rita en cirkel som flyttar sig från höger till vänster. Inget svårt alls egentligen...

Mina steg:
* öppnar
*ritar cirkeln
*markerar hela
* gör den till en symbol (infoga/Ny symbol) väljer grafik.

Här blir hela scenen vit, med ett litet kryss i mitten. Symbolen hamnar i biblioteket, men samma bild visas där.
vit.bmp


Vad gör jag för fel?

När jag markerar ruta 1 finns där ingen bild, markerar jag ruta 20 (som skall vara sista) så finns där ingen symbol jag kan flytta.
Försöker jag dra in "cirkel" i scenen så står det bara att man inte kan placera en symbol inuti sig själv....

Punkt 4-5 jag fastnar på

Hjälp :crazy:
 
Sv: Hjärnsläpp -flash

hmm, jag ar absolut inte sa bra pa flash, men fran det jag kan se - har du glomt gora en 'keyframe' vid ruta 20? ansalange ar din animering bara en ruta lang. sa kanske du skulle ha cirkeln pa ett eget lager sa blir det lattare att halla reda pa? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärnsläpp -flash

Men jag har inte gjort någon keyframe på ruta 20 pga där inte finns någon bild att göra en keyframe av...
 
Sv: Hjärnsläpp -flash

Skulle man inte typ klicka på 1:an i tidsaxeln, hålla ned musknappen och dra den till t.ex. nummer 20 på tidsaxeln, sedan högerklicka och välja..nånting? Keyframe kanske? Så att alla lager är synliga under hela tidsrymden.
Jösses, det var flera år sedan jag arbetade med Flash. Jag minns ju inte ett skvatt längre :D

Jag hittade en sida med screencasts som kanske kan vara till hjälp :)
http://www.video-animation.com/flash_01.shtml
Använde mig av den här sajten en del när jag pluggade Flash:
http://www.tutorialized.com/tutorials/Flash/Animation/1
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärnsläpp -flash

Men jag har inte gjort någon keyframe på ruta 20 pga där inte finns någon bild att göra en keyframe av...

efter att du har ritat circeln, lat den vara. ga till ruta 20, hogerklicka (om det ar det man gor pa pc), valj insert keyframe. da borde bada lagren vara kvar och aven symbolen. jag vet inte om du faktiskt maste gora om den till grafik for en motion tween? men kanske det. prova att inte gora det och se om det funkar att bara flytta den till onskad plats pa ruta 20. efter det, klicka nagonstans mellan ruta 1 och 20 och gor en motion tween.

jag har namligen starkt for mig att du maste gora en keyframe vid ruta 20 forst. har du provat? forlat, jag hinner inte kolla narmre just nu, men jag kan kolla ordentligt ikvall. fast vid det laget har du sakert fatt hjalp av nagon annan ;)

ocksa - har du kollat hjalpavsnittet for flash, och har du googlat 'motion tween tutorials'? en annan tutorial kanske har instruktioner som ar lite klarare?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärnsläpp -flash

jag tror...

1. rita cirkeln i keyframe 1 på höger sida av scenen
2. gör en keyframe på några rutot längre bort
3. rita klistra in den cirkeln till vänster
4. gör en motiontween.

Det var länge sen jag höll på med flash också och jag har det inte installerat nu heller så jag kan dubbelkolla mitt svar.
 
Sv: Hjärnsläpp -flash

*kl*

Hoppade över att göra cirkeln till en symbol/grafik och nu fungerade det! :D Tack alla! Jag återkommer säkert senare :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 761
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp